Hallo,
Vandaag heb ik uitgebreid mijn lens getest, de 17-55mm f/2.8G ED-IF AF-S DX NIKKOR
Ik wilde de totale scherpte testen van het bereik mijn lens op 50mm.
Ik heb verschillende landschapfoto's getest op F22,F16 en F11
Uit de testen bleek dat de totale scherpte en detail het best is op F11, van onderwerpen dichtbij op de foto, maar ook van onderwepen zeer ver weg.
Stelling: Waarom zal ik dan nog ooit nog de diafragma F16 en F22 gebruiken van deze lens ???
Bedankt voor de antoorden....!
mvg
Scherpte lens en DOF......
Re: Scherpte lens en DOF......
Als er veel licht is en je wilt een foto maken met een relatief lange sluitertijd?
Als je een grote scherptediepte wilt?
Het verschijnsel waarmee je te maken krijgt met kleine diafragma's heet diffractie. Leuk om eens op te googlen als je achtergronden wilt.
Als je een grote scherptediepte wilt?
Het verschijnsel waarmee je te maken krijgt met kleine diafragma's heet diffractie. Leuk om eens op te googlen als je achtergronden wilt.
"Stelling: Waarom zal ik dan nog ooit nog de diafragma F16 en F22 gebruiken van deze lens ???"
Tsja. Werk je dan altijd met hoge ISO-waarden en/of hoge lichtwaarden?
En altijd met statief zodat je lange tijden kunt gebruiken?
En dan: geen andere diaframawaarden op dat objectief?
2,8 / 4 / 5,6 / 8 ?
Meestal zijn de gemiddelde waarden als 5,6 en 8 het best.
Waarom je je beperkt tot die hoge waarden ontgaat me dus totaal.
Voor een landschap dat je op oneindig fotografeert zal de scherptediepte (toch altijd weer grappig, dat "DOF"-gebeuren...) weinig uitmaken, of je nu op 8 of 16 werkt.
Tenzij je ook iets vlakbij in de voorgrond scherp wilt, maar dan zul je je eerder in de hyperfocale afstand moeten verdiepen of een scherptedieptetabel moeten raadplegen.
Kortom: gebruik de gehele diafragmaschaal om "op maat" te werken.
Niet dat iemand je zal verbieden al je foto's te maken op diafragma 11... Zoals er ook mensen zijn die alles in de derde versnelling van hun auto willen doen.
emdeklerk
Tsja. Werk je dan altijd met hoge ISO-waarden en/of hoge lichtwaarden?
En altijd met statief zodat je lange tijden kunt gebruiken?
En dan: geen andere diaframawaarden op dat objectief?
2,8 / 4 / 5,6 / 8 ?
Meestal zijn de gemiddelde waarden als 5,6 en 8 het best.
Waarom je je beperkt tot die hoge waarden ontgaat me dus totaal.
Voor een landschap dat je op oneindig fotografeert zal de scherptediepte (toch altijd weer grappig, dat "DOF"-gebeuren...) weinig uitmaken, of je nu op 8 of 16 werkt.
Tenzij je ook iets vlakbij in de voorgrond scherp wilt, maar dan zul je je eerder in de hyperfocale afstand moeten verdiepen of een scherptedieptetabel moeten raadplegen.
Kortom: gebruik de gehele diafragmaschaal om "op maat" te werken.
Niet dat iemand je zal verbieden al je foto's te maken op diafragma 11... Zoals er ook mensen zijn die alles in de derde versnelling van hun auto willen doen.
emdeklerk
Heb ook een boekje een tijdje geleden gekocht waarin gezegd werd dat bij gewone foto's het geen zin heeft om hoger dan F11 te gaan.
Maar zoals al gezegd is door Tom kan je dan deze waardes gebruiken. Maar ik kom vrijwel nooit boven de F10 uit
Maar zoals al gezegd is door Tom kan je dan deze waardes gebruiken. Maar ik kom vrijwel nooit boven de F10 uit
Ik heb de 17-55 ook, en ik gebruik 'm eigenlijk 80% van de tijd op F/4. Als de ISO boven de 800 dreigt te komen ga ik naar 2.8. Alleen als ik teveel licht heb op ISO200 knijp ik verder. Mocht ik meer scherptediepte nodig hebben, dan uiteraard ook.
Dat ding presteert op F/4 gewoon al erg goed. Op 2.8 ook trouwens, maar het verschil 2.8 en 4 is wel zichtbaar.
Dat ding presteert op F/4 gewoon al erg goed. Op 2.8 ook trouwens, maar het verschil 2.8 en 4 is wel zichtbaar.
Ten eerste bedankt voor jullie antwoorden!
Tuurlijk gebruik F 2,8 F 4 , F 5,6 etc...ook vooral om weinig scherptediepte krijgen b.v met portret.....meer om het onderwerp los te maken van de achtergrond.
Ik heb de testen gedaan puur voor landschap met zonnig daglicht, uit de testen bleek dat F11 het scherpst was ipv F 16 en F 22 etc. etc. vanaf de voorgrond tot helemaal ver weg.
Groet !
Tuurlijk gebruik F 2,8 F 4 , F 5,6 etc...ook vooral om weinig scherptediepte krijgen b.v met portret.....meer om het onderwerp los te maken van de achtergrond.
Ik heb de testen gedaan puur voor landschap met zonnig daglicht, uit de testen bleek dat F11 het scherpst was ipv F 16 en F 22 etc. etc. vanaf de voorgrond tot helemaal ver weg.
Groet !
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Om erachter te komen dat f16 en f22 niet het scherpst zijn had je die testen kunnen besparen. Door diffractie geeft dat per definitie nooit de scherpste beelden. Nog sterker, de algemene scherpte zal behoorlijk zakken. Zodanig dat, afgezien van de scherptediepte, het resultaat met name in het centrum al gauw slechter is als bij f2.8 of f4.
Alleen is bij die grote diafragma-openingen de hoekscherpte in het algemeen niet zo geweldig ten opzichte van kleinere diafragma-openingen. Voor landschap wil je ook die hoeken scherp en een zo egaal mogelijke kwaliteit over het hele beeldveld. F11 is dan meestal de beste balans voor scherpte in centrum, rand en hoek met de gegeven grote scherptediepte. Hoewel de absolute scherpte in het centrum dan al niet meer aan de top zit. Dat karakter geldt voor de meeste lenzen met vergelijkbare lichtsterkte en brandpuntbereik. Bij lenzen met langere brandpunten wordt de beste hoekscherpte eerder bereikt, en is F8 meestal de beste balans als het je niet gaat om de grootste scherptediepte maar wel de hoogste scherpte over het gehele beeldveld.
Alleen erg lichtsterke lenzen gaat de kwaliteit eerder omhoog voor wat betreft het centrum, maar zakt aan de andere kant bij meer kleine diafragma-openingen meestal dan ook weer eerder weg.
Alleen is bij die grote diafragma-openingen de hoekscherpte in het algemeen niet zo geweldig ten opzichte van kleinere diafragma-openingen. Voor landschap wil je ook die hoeken scherp en een zo egaal mogelijke kwaliteit over het hele beeldveld. F11 is dan meestal de beste balans voor scherpte in centrum, rand en hoek met de gegeven grote scherptediepte. Hoewel de absolute scherpte in het centrum dan al niet meer aan de top zit. Dat karakter geldt voor de meeste lenzen met vergelijkbare lichtsterkte en brandpuntbereik. Bij lenzen met langere brandpunten wordt de beste hoekscherpte eerder bereikt, en is F8 meestal de beste balans als het je niet gaat om de grootste scherptediepte maar wel de hoogste scherpte over het gehele beeldveld.
Alleen erg lichtsterke lenzen gaat de kwaliteit eerder omhoog voor wat betreft het centrum, maar zakt aan de andere kant bij meer kleine diafragma-openingen meestal dan ook weer eerder weg.
Vriendelijke groet, Léon Obers