Nachtmerrie van de fotograaf

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Zuiderbuur
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Nachtmerrie van de fotograaf

Bericht door Zuiderbuur » vr mei 21 2010 5:19 pm

Vandaag tijdens de opnames van een wettelijk huwelijk plots een donker zoekerbeeld in de D2X, alsof je de knop indrukt om het diafragma te sluiten om de scheptediepte te controleren

Vlug ander objectief erop, juist hetzelfde, lag dus aan de body

Foto's maken ging nog, maar belichting klopte niet meer en telkens kwam er err(or) onderaan in de zoeker tevoorschijn.

Gelukkig snel ontdekt dat fotograferen bij volle opening nog wel ging, dus de rest van de foto's allemaal op 2.8 geschoten

Heb wel telkens de panasonic TZ bij in geval van panne maar tis verdomd toch schrikken

Aangezien ik morgen de rest van het huwelijk moet vastleggen, kerk en locatie, dan maar vlug een D700 met MB 10 gaan kopen

Ik vermoed dat er zoiets als de diafragmasturing defect zal zijn, iemand dit al gehad aan zijn/haar body???

Tom
Forumlid
Forumlid

Re: Nachtmerrie van de fotograaf

Bericht door Tom » vr mei 21 2010 5:43 pm

Oei, da's inderdaad wel heel vervelend. Ben je NPS lid? Anders is dat misschien iets om snel te worden na deze ervaring?

Zuiderbuur
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Zuiderbuur » vr mei 21 2010 5:47 pm

Tom, wat is NPS? Ken dit niet in België...???

yoyo

Bericht door yoyo » vr mei 21 2010 6:42 pm

Nikon Professional Service https://nps.nikon.nl/nl/02_01_00_leistungsspektrum.php

Direct hulp bij defect en eventueel vergelijkbaar Nikon apparaat in bruikleen...
etc, etc...

Heidi

Bericht door Heidi » za mei 22 2010 8:21 am

Dat lijkt me de ultieme fotografen nachtmerrie inderdaad. Je had niet iemand die je kon bellen om snel een camera te lenen?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za mei 22 2010 9:31 am

Zuiderbuur schreef:....plots een donker zoekerbeeld in de D2X, alsof je de knop indrukt om het diafragma te sluiten om de scherptediepte te controleren

Foto's maken ging nog, maar belichting klopte niet meer.....
.....Gelukkig snel ontdekt dat fotograferen bij volle opening nog wel ging, dus de rest van de foto's allemaal op 2.8 geschoten
Dus kennelijk sloot het diafragma naar de ingestelde waarde, en bleef op die waarde staan.
Omdat met volle opening de echte opening klopt met de meting "bij volle opening", klopte daarmee wellicht de belichting.

Maar je had mogelijk ook gewoon een volledig manuele instelling kunnen gebruiken voor sluitertijd en met kleinere diafragma's als je dat had gewild. Dan gebruik je het lichtmeetsysteem niet van de camera en kun je aan de hand van het resultaat achterop de LCD beoordelen of opnamen juist belicht zijn, en daarop anticiperen voor eventuele correcties. (Kun je nog proberen zolang je camera nog niet voor service is opgestuurd).
Vriendelijke groet, Léon Obers

Smilda.NET

Bericht door Smilda.NET » za mei 22 2010 4:47 pm

Is de aansluiting die het palletje van het objectief moet bedienen nog ongeschonden?

Tobias

Bericht door Tobias » zo mei 23 2010 7:00 pm

In dit geval ben jij de nachtmerrie voor iedereen die een fotograaf inhuurt.

Als backup gebruik je een vreemd merk waarmee je het probleem wilt slechten. In je paniek ga je een d700 met md aanschaffen. Hebben we hier te maken met een supersonisch snel bruidspaar dat je er een drive voor nodig hebt of is de aanschaf van een extra batterij niet even zinvol :?: :?: :?: :?: :?: Nou dat wordt hollen in de kerk :shock:

Als ik het zo lees weer een voorbeeld van een beunhaas die niet goed beslagen ten ijs zijn werk verricht. Een pro heeft altijd een 1 op 1 back-up en zonder in paniek te raken merkt het bruidspaar daar helemaal niets van.

Zo verstoor je HUN DAG toch niet man.

Voor mij het predikaat prutser.

Veeg zo langzaam aan mijn achterste af met al die figuren die zichzelf het predikaat fotograaf opplakken en de pro uithangen zonder een gedegen opleiding of kennis van zaken.

Kroontje

Bericht door Kroontje » zo mei 23 2010 7:54 pm

Dacht toch echt te lezen dat dit de vraag was:
Ik vermoed dat er zoiets als de diafragmasturing defect zal zijn, iemand dit al gehad aan zijn/haar body???
En niet de vraag of de TS een prutser is :?

Het zou ook goed kunnen dat TS gevraagd is door een vriend(in) om te clicken :wink:

Kroontje

JBD
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door JBD » zo mei 23 2010 8:47 pm

Tobias schreef:In dit geval ben jij de nachtmerrie voor iedereen die een fotograaf inhuurt.

Als backup gebruik je een vreemd merk waarmee je het probleem wilt slechten. In je paniek ga je een d700 met md aanschaffen. Hebben we hier te maken met een supersonisch snel bruidspaar dat je er een drive voor nodig hebt of is de aanschaf van een extra batterij niet even zinvol :?: :?: :?: :?: :?: Nou dat wordt hollen in de kerk :shock:

Als ik het zo lees weer een voorbeeld van een beunhaas die niet goed beslagen ten ijs zijn werk verricht. Een pro heeft altijd een 1 op 1 back-up en zonder in paniek te raken merkt het bruidspaar daar helemaal niets van.

Veeg zo langzaam aan mijn achterste af met al die figuren die zichzelf het predikaat fotograaf opplakken en de pro uithangen zonder een gedegen opleiding of kennis van zaken.
Oeps, Dat is echt een binnenkomer!!! Misschien was het een vriendendienst? Mijn docente heeft mij gevraagd of ik haar bruiloft wilde fotograferen. Ik noem mezelf geen fotograaf, maar vond het wel een eer dat ze me vroeg. Ik weet zeker dat ik net zo in de paniek geschoten was, als mij zoiets was overkomen. En wat zou ik dan blij geweest zijn met (des)kundige opmerkingen van de forumleden.

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » zo mei 23 2010 8:54 pm

Tobias schreef:In dit geval ben jij de nachtmerrie voor iedereen die een fotograaf inhuurt.

In de kern heb je gelijk, maar je intonatie slaat volledig de plank mis; zo gaan we niet met elkaar om hier. Schande!
Laatst gewijzigd door Gobert op ma mei 24 2010 6:27 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

H.Keuning

Bericht door H.Keuning » ma mei 24 2010 3:49 am

Ik denk dat een excuus hier op zijn plaats zou zijn .
De TS handelt vanuit zijn eer gevoel zoals zovelen van ons die bij vrienden en familie het fotografie gedeelte voor hun rekening hebben genomen op bruiloften en feesten. Je wilt dan niet dat je apparatuur het begeeft. (inderdaad een nachtmerrie)
Alle eer voor de TS dat hij zich met een backup camera heeft gered die dag en ook nog eens een nieuwe camera heeft gekocht om het werk goed af te kunnen maken. Petje af hoor.
Op de vraag of iemand deze storing al eerder heeft meegemaakt moet ik melden dat het mij gelukkig nog nooit is overkomen.

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » ma mei 24 2010 9:02 am

Dat is zeker een nachtmerrie! Daarom is het altijd belangrijk dat je een back-up camera bij je hebt ( liefst van dezelfde kwaliteit), zodat je in geval van nood daarop terug kunt vallen. Zeker als het om een bruidsreportage gaat, dat kun je nu eenmaal niet even over doen.
Zelf heb ik ook een D2X gehad, deze storing heb ik gelukkig nooit meegemaakt, wel die van een defecte sluiter :( Best wel een duur grapje)
Je kunt misschien nog proberen om de camera 24 uur stroomloos te maken, dus accu eruit?
In ieder geval succes met het vervolg van je reportage!
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

strangeartefact
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door strangeartefact » ma mei 24 2010 9:04 am

Oef Tobias....dat had je ook wel even wat anders kunnen omschrijven.
Bijna leeg hier....

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » ma mei 24 2010 9:15 am

strangeartefact schreef:Oef Tobias....dat had je ook wel even wat anders kunnen omschrijven.
idd, dat pleit niet voor hem.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

Gesloten

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”