NX2 workflow mbt formaatgrootte
NX2 workflow mbt formaatgrootte
Over NX2 ben ik ondertussen zeer tevreden en buiten het opslaan van de raw file sla ik ook altijd de jpg op in het volle formaat en aanvullend vaak een kleiner jpg exemplaar voor op het forum. Mijn vraag is in welke grootte jullie de genoemde jpg's standaard op je pc opslaan (Alleen RAW, JPG ter grootte van je pc scherm of iets anders?)
- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: NX2 workflow mbt formaatgrootte
Ik sla na beoordeling en bewerking alle foto's die overblijven op zowel in RAW als in 1650x1050 formaat (max. relatieve waarden, niet absoluut). Die laatste is inderdaad de resolutie van mijn monitor. Voorheen was dat 1600x1200. Indien ik foto's op internet zet worden ze meestal in 1024 of 800 opgeslagen.
Daarnaast bewaar ik de allerbeste foto's als JPG in vol formaat, je weet maar nooit wat de (RAW) toekomst brengt of wat in de toekomst nog wordt ondersteund...
Ik schrap overigens vrij rigoreus in mijn series gemaakte foto's en vind een foto niet snel goed, dus het aantal foto's dat ik bewaar op maximaal JPG formaat is vrij beperkt...
Daarnaast bewaar ik de allerbeste foto's als JPG in vol formaat, je weet maar nooit wat de (RAW) toekomst brengt of wat in de toekomst nog wordt ondersteund...
Ik schrap overigens vrij rigoreus in mijn series gemaakte foto's en vind een foto niet snel goed, dus het aantal foto's dat ik bewaar op maximaal JPG formaat is vrij beperkt...
Spul waarmee je foto's maakt...
- Mijndert
- Clublid
- Contacteer:
Mijn NX2 workflow is als volgt:
NEF na bewerking in back-up, na verwijdering van de slechte exemplaren
JPG originele maat in back-up
JPG als 1024 voor mijn site en publicatie NCN en IQ forum
JPG als 160 voor de thumbs op mijn site
Dit voor zowel de foto's van de D40 als de D300
Mijndert
NEF na bewerking in back-up, na verwijdering van de slechte exemplaren

JPG originele maat in back-up
JPG als 1024 voor mijn site en publicatie NCN en IQ forum
JPG als 160 voor de thumbs op mijn site
Dit voor zowel de foto's van de D40 als de D300
Mijndert
http://www.mijndertknoot.nl.
Sinds kort een hersen infarct, dus niet meer zo actief :(
Sinds kort een hersen infarct, dus niet meer zo actief :(
ReneG schreef:.......Daarnaast bewaar ik de allerbeste foto's als JPG in vol formaat, je weet maar nooit wat de (RAW) toekomst brengt of wat in de toekomst nog wordt ondersteund...
Mocht dat gaan gebeuren, dan heb je volgens mij nog tijd genoeg om je foto’s om te zetten naar een ander formaat.
Ik denk dat je, je meer zorgen moet maken over de houdbaarheid van je opslagmedium.
- ReneG
- Clublid
- Contacteer:
Driedubbele backups... en niets meer op DVD's. Ik weet maar al te goed wat tegenwoordig de kwaliteit is van de huidige recordable's...GdP schreef:ReneG schreef:.......Daarnaast bewaar ik de allerbeste foto's als JPG in vol formaat, je weet maar nooit wat de (RAW) toekomst brengt of wat in de toekomst nog wordt ondersteund...
Mocht dat gaan gebeuren, dan heb je volgens mij nog tijd genoeg om je foto’s om te zetten naar een ander formaat.
Ik denk dat je, je meer zorgen moet maken over de houdbaarheid van je opslagmedium.

Spul waarmee je foto's maakt...