Nachtmerrie van de fotograaf
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Nachtmerrie van de fotograaf
Ik kom voor het eerst even buurten hier. Als daar behoefte aan is, kan de TS (Zuiderbuur dus) verzoeken om dit draadje op te schonen. Er blijft weinig van over ben ik bang, dus ik doe het niet ongevraagd.
Graag aanvragen via het uitroeptekentje dat je bij elk bericht ziet staan.
Graag aanvragen via het uitroeptekentje dat je bij elk bericht ziet staan.
- JBD
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Patrick, ik heb niet het gevoel dat je dit op moet schonen. Het is misschien een waarschuwing die gegeven wordt door mensen die hart voor dit forum hebben om de zaak netjes en beschaafd te houden. Ik geloof niet dat je alles dat niet commes il fautes is, moet wegvegen. Het is misschien een tip (les) voor mensen die op dit forum komen om de boel gezellig te houden en gewoon antwoord te geven op vragen die gesteld worden. Het selecteert zich dan vanzelf uit.
- Gobert
- Clublid
Laat het staan, maar gooi het topic dicht.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale
Eroe Nazionale
Zuiderbuur heeft in z'n profiel staan dat hij fotograaf is, en hem mag dus als zodanig de maat genomen worden. Tobias deed dat onnodig onvriendelijk, maar de kern van zijn boodschap lijkt mij juist.
Het probleem dat Zuiderbuur had, herken ik overigens niet.
- Gobert
- Clublid
joepert schreef:Zuiderbuur heeft in z'n profiel staan dat hij fotograaf is, en hem mag dus als zodanig de maat genomen worden. Tobias deed dat onnodig onvriendelijk, maar de kern van zijn boodschap lijkt mij juist.
Onnodig grievend, onnodig grof en onnodig beledigend.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale
Eroe Nazionale
- JerryBig
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Ergo, excuses aanbieden, dat is het minste wat Tobias kan doen.Gobert schreef:Onnodig grievend, onnodig grof en onnodig beledigend.joepert schreef:Zuiderbuur heeft in z'n profiel staan dat hij fotograaf is, en hem mag dus als zodanig de maat genomen worden. Tobias deed dat onnodig onvriendelijk, maar de kern van zijn boodschap lijkt mij juist.
Overigens wil de titel "fotograaf" volgens mij helemaal niet zeggen dat je thuis en ervaren bent in bruidsfotografie. Misschien is hij wel onderwaterfotograaf, weet jij veel....
Is de titel "fotograaf" overigens een beschermde titel? Want zodra ik mijn camera in handen heb, fotografeer ik, en ben ik dus in principe een fotograaf. Of heet ik dan een "fotomaker" of zoiets?
V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk
In Amerika noemt men zich volgens mij al snel 'photographer', vandaar dat Thom Hogan in zijn profiel op DPReview 'professional photographer' heeft staan
In Nederland is de titel 'fotograaf' niet beschermd en kan je je dus altijd zo noemen. Het woord 'professioneel' is overigens ook aan erosie onderhevig, wat mede te danken is aan de reclame inspanningen van de camerafabrikanten want die verkopen wat in essentie consumentenelektronica is als 'professionele' elektronica. Kennelijk wil iedereen heel graag als 'professional' gezien worden, wat ik niet altijd begrijp omdat er heel veel amateurfotografen zijn die mooiere foto's maken dan veel professionals. Je hebt namelijk niet met de wensen van een klant te maken, voor wie uit commerciële overwegingen 'wat er uit een foto spreekt' veel belangrijker is dan 'dat het een mooie foto is'. Als 'professional' is het juist zaak de boodschap van je klant in een aanvaardbaar jasje te gieten. Als amateur heb je die beperking niet.
Ik vind die opmerkingen van Tobias behoorlijk ziek. Aangenomen, wat we niet weten, dat de TS trouwreportages boekt voor een 'professionele' gage dient hij gewoon over een dubbel systeem te beschikken; in dat opzicht is de kritiek terecht. Maar als je dat op zo'n manier ventileert is enige zelfreflectie wel op zijn plaats. Om het voorzichtig uit te drukken dan, professionele hulp is waarschijnlijk beter.

Ik vind die opmerkingen van Tobias behoorlijk ziek. Aangenomen, wat we niet weten, dat de TS trouwreportages boekt voor een 'professionele' gage dient hij gewoon over een dubbel systeem te beschikken; in dat opzicht is de kritiek terecht. Maar als je dat op zo'n manier ventileert is enige zelfreflectie wel op zijn plaats. Om het voorzichtig uit te drukken dan, professionele hulp is waarschijnlijk beter.
Het probleem is dat iedereen steeds weer een overtreffende trap zoekt om zijn afkeuring uit te spreken. Dat deed Tobias, maar nu bijvoorbeeld ook flitslicht. De kwalificatie "ziek" en de opmerking dat professionele hulp waarschijnlijk beter is vind ik nou ook weer niet erg genuanceerd. Wat heeft het voor zin elkaar met pek en veren te blijven insmeren?
Het is een openbaar forum en als je je daarop wil bewegen moet je tegen een stootje kunnen. Andere gebruikers kunnen zich nu eenmaal verschuilen achter een alter ego en dingen zeggen die ze je recht in je gezicht niet zouden durven toevoegen. Dat is uiteraard onwenselijk, maar het gebeurt dus je moet er op voorbereid zijn. Een reactie als die van Tobias is daar misschien een voorbeeld van. Maar misschien ook niet en is hij in real-life contact net zo direct. Blijft een feit dat hij te hoog van de toren blaast. Eigenlijk is met Gobert zijn eerste reactie in dit topic alles al gezegd.
Het is een openbaar forum en als je je daarop wil bewegen moet je tegen een stootje kunnen. Andere gebruikers kunnen zich nu eenmaal verschuilen achter een alter ego en dingen zeggen die ze je recht in je gezicht niet zouden durven toevoegen. Dat is uiteraard onwenselijk, maar het gebeurt dus je moet er op voorbereid zijn. Een reactie als die van Tobias is daar misschien een voorbeeld van. Maar misschien ook niet en is hij in real-life contact net zo direct. Blijft een feit dat hij te hoog van de toren blaast. Eigenlijk is met Gobert zijn eerste reactie in dit topic alles al gezegd.
- Cees
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Juristen onder mekaar?joepert schreef:Eigenlijk is met Gobert zijn eerste reactie in dit topic alles al gezegd.

Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
De reden om een en ander op te schonen was vooral te proberen het draadje weer de richting op te sturen waar deze hoort te gaan. Dat lukt blijkbaar niet zomaar; veel mensen weten heel goed wat hier stond, en zijn natuurlijk dat niet zomaar vergeten.
Nu kan ik een aantal dingen doen. Makkelijkste is dit draadje op slot te gooien. Dat doe ik dus maar. De TS kan vragen om heropening indien gewenst.
P.S. Ik wil best een discussie over dit soort moderatie-acties aangaan, maar doe dat dan even in de sectie Nikon Club Nederland. Daar hoort het te staan. Of stuur een PB aan me als je het niet voor iedereen zichtbaar wilt doen.
Nu kan ik een aantal dingen doen. Makkelijkste is dit draadje op slot te gooien. Dat doe ik dus maar. De TS kan vragen om heropening indien gewenst.
P.S. Ik wil best een discussie over dit soort moderatie-acties aangaan, maar doe dat dan even in de sectie Nikon Club Nederland. Daar hoort het te staan. Of stuur een PB aan me als je het niet voor iedereen zichtbaar wilt doen.