Wat had ik anders kunnen doen?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
dinger

Wat had ik anders kunnen doen?

Bericht door dinger » wo mei 26 2010 7:11 pm

Hallo,

Zondag in donkere ruimte dans proberen te fotograferen met mijn Nikon D3000 (zie hieronder voor een van de vele probeersels). Ik heb ook opnames gemaakt met flits, maar die vond ik te hard. Dus bij weinig licht gewerkt maar met mijn 55-200 VR heb ik niet zoveel lichtinval. Dus bij deze foto met ISO 800 (en soms zelfs ISO 1600) en sluitertijd 1/100.

Afbeelding

Sfeer vind ik wel aardig, maar niet scherp door beweging en korrelig door hoge ISO (was mijn D3000 niet optimaal aankan).

Vragen: Had het uitgemaakt als ik wel had geflitst, maar op halve stand?
Volgens mij stond lichtmeting op spot, had ik hier nog iets mee kunnen doen?
Of had ik toch mijn 85mm F1.8 moeten gebruiken en handmatig moeten scherpstellen (wel lastig bij zulke bewegende personen).
Andere tips zijn ook welkom!

Groet,
Dinger

ps zag nu pas dat in eerste bericht allerlei nuttige informatie voor beginnend fotograaf staat, dus weer wat te onderzoeken

Jumpjiving
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Wat had ik anders kunnen doen?

Bericht door Jumpjiving » wo mei 26 2010 7:50 pm

Ik zie dat je ook een 50mm. prime hebt.
Ik fotografeer vaak ik dansscholen.
Werk daar met een 50mm. prime.
Voor de 85 mm. zit je er vaak te dicht op.
Veel platen schieten, alleen zonder flits.
Kijk waar spots de dansers verlicht.
Neem alleen foto's als de dansers op die plek staan.
Scherp stellen is gewoon een probleem.
Vaak weinig contrast en bewegend onderwerp.
schiet je platen op het moment dat de dansers in hun beweging verstillen.
Minimaal 1/100 en diafragma op 2 stops na open.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » do mei 27 2010 9:38 am

100% zoekerbeeld, de lampjes die nu bovenaan in de foto staan, zag je waarschijnlijk niet in de zoeker van je camera. Een iets hoger standpunt had ook geholpen.

Met spotmeting het licht meten op bv de hoed, die is aardig grijs en dan die tijd manueel instellen.
Een flitser als invulflits gebruiken op het 2de sluitergordijn.
Speel met de ISO waarde om de sluitertijd op de gewenste tijd te krijgen.

dinger

Bericht door dinger » do mei 27 2010 12:16 pm

Leerzame tips, bedankt! Zo had ik zelf nog niet naar deze foto gekeken (spotjes en kleur hoed)... Ben wel benieuwd of bij wegsnijden spots er voldoende ruimte met de hoed overblijft? En ja nog veel te leren over fotograferen. Voor een eerste keer dans vastleggen was leuk om te doen. Ik was daar met vele mensen om mij heen, dus continue hinder en ook wel een beetje opgelaten (kan ik gaan staan waar ik wil gaan staan), dat was al wennen. En ook nog erg zoeken naar wat gebeurd er allemaal, wat is mooi om vast te leggen, eigenlijk teveel voor een eerste keer. Het fotograferen op een verlichte spot had ik al automatisch opgepakt.
En een volgende keer niet mijn 50 mm prime uitlenen. Belichting en flitsers is ook nog een vak apart. Want bij dit voorbeeld is de hoed wel redelijk de bruine kleur die hij had, maar is de arm iets overbelicht. En helaas niet scherp, anders vond ik dit wel een mooie foto!

Afbeelding

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » do mei 27 2010 2:05 pm

Gebruik van een lichtsterker objectief had natuurlijk al veel geholpen en is eigenlijk de belangrijkste en effectiefste maatregel die je kunt nemen. Probeer ook eens VR uit te zetten: bij bewegende onderwerpen kan het je ook wel in de weg zitten (lees dit artikelvan Thom Hogan).
Een externe flitser met evt. een diffuser erop kan helpen. Ook het gebruiken van een gekleurd filmstripje op je flitser kan helpen het licht wat warmer te maken. Gewoon blijven proberen! Ook met een D3000 moet hier echt wel iets uit te halen zijn.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”