Hoe zit dat met een polafilter IN de nieuwe 300/2.8 VR II

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Plaats reactie
Daniell

Hoe zit dat met een polafilter IN de nieuwe 300/2.8 VR II

Bericht door Daniell » wo mei 26 2010 10:35 pm

In de nieuwe AF-S 300mm/2.8 VR II lens wordt het filter IN de lens geschoven via een filterschuif waarin je het filter schroeft. Deze schuif zit net naast de bajonetvatting van de lens.
Men spreekt over de C-PL1L 52mm.
Standaard zit in de schuif al een NC-filter gemonteerd. Ik neem aan dat ik daar andere filters in kan monteren... zoook vb. een Polafilter. Ik heb geprobeert om dat NC-filter eruit te schroeven.... maar dat lukt van geen kant.
Maar hoe zit dat dan met een polafilter.?....... De gebruiksaanwijzing spreekt over een " C-PL1L 52mm circulair pola-insteekfilter ". De prijs ligt dicht bij de € 300. Ik neem aan dat voor die prijs een gehele filterschuif met ingemonteerde Polafilter geleverd wordt.
Enne... hoe zit dat dan met het draaien van het filter.?..
Is dat dan een speciale schuif met een draai-mogelijkheid.?... Het kan toch niet zo zijn dat je telkens de schuif moet uittrekken om iets te verdraaien.?...

Verder wordt vermeld in de gebruiksaanwijzing...... ik citeer : " Het brandpunt van een C-PL1L Circulair polariserend insteekfilter verschilt van dat van een 52mm vastschroefbare filter. De afstandsschaal is verplaatst vanuit de juiste positie. De dichtstbijzijnde scherpgestelde afstand is enigszins verlengd."

Voor mij is dat dus vissers-latijn... en kan iemand mij hier in simpele bewoordingen wat uitleg over geven.?..

Dus graag antwoord op:
A:.... Hoe zit dat met de pola-filter....
B:....Wat bedoelen ze met het geciteerde.... van die afstandsschaal en scherpgestelde afstand en wat voor invloed ( gevolgen ) heeft dat.?...

Mijn dank zal groot zijn,
Groetjes Daniel,

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Hoe zit dat met een polafilter IN de nieuwe 300/2.8 VR I

Bericht door a90 » wo mei 26 2010 10:45 pm

Zie hier de voorbeelden http://www.google.nl/images?q=C-PL1L&um ... =nl&tab=wi" onclick="window.open(this.href);return false;

en over het verschuiven van de scherpstelling heb ik nog nooit wat gemerkt
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

yoyo

Bericht door yoyo » do mei 27 2010 12:52 am

Zoals je via de link van A90 kunt zien heeft de C-PL1L een wieltje om het polarfilter te kunnen draaien... daar komt de prijs ook voor een groot deel vandaan...

Om het standaardfilter eruit te halen, moet je die knop indrukken en dan draaien. Zie de manual...

Het betekent dat je iets verder van je onderwerp afzit, dan dat de schaal aangeeft. En dat je minder dicht bij je onderwerp kunt komen...
Elk glas voor je glas veranderd de breking van het licht. Daar merk je hier, bij normaal gebruik, in de praktijk niets van. Juist om het verschil minimaal te houden zit er standaard een filter in het objectief. En gebruik jij de afstandschaalverdeling met een 300mm..?

Daniell

Bericht door Daniell » zo mei 30 2010 11:29 am

Héééél hartelijk dank, hier heb ik wat aan.

Groetjes Daniel,

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”