waarmee bewerken jullie de foto's?
ik heb zelf corel paint shop en daarmee verklein ik de foto's voor op forums, maar heb altijd het idee dat er veel kwaliteit verloren gaat tijdens het verkleinen en zou niet weten hoe ik dat kan oplossen.
En wat voor bewerkingen doen jullie nog meer behalve verkleinen?
foto's bewerken
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
foto's bewerken
Groetjes Maaike en Dogs
Nikon D90- Nikon 18-105mm VR- Nikon 70-300mm VR Nikon 50mm 1.8D Sigma 10-20mm
Nikon D90- Nikon 18-105mm VR- Nikon 70-300mm VR Nikon 50mm 1.8D Sigma 10-20mm
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: foto's bewerken
Ik doe mijn meeste bewerkingen met Capture NX2.
Wat ik aan bewerkingen doe ligt aan de foto zelf en aan het doel waar hij aan moet beantwoorden. (Recht zetten (of juist niet), croppen, ongerechtigheden wegstippen, (delen van) de foto lichter of donkerder maken, kleiner maken, verscherpen, etc)
Je ervaart kwaliteitsverlies bij het verkleinen van foto's, dat kan gebeuren.
Ten eerste krijg je bij verkleinen verlies van detail, daar ontkom je niet aan.
Als je verkleint dan is het verstandig om daarna te verscherpen.
Bij het verkleinen moet je wel oppassen dat je geen te zware compressiefactor gebruikt, daar krijg jpg-artefacten door.
Wat ik aan bewerkingen doe ligt aan de foto zelf en aan het doel waar hij aan moet beantwoorden. (Recht zetten (of juist niet), croppen, ongerechtigheden wegstippen, (delen van) de foto lichter of donkerder maken, kleiner maken, verscherpen, etc)
Je ervaart kwaliteitsverlies bij het verkleinen van foto's, dat kan gebeuren.
Ten eerste krijg je bij verkleinen verlies van detail, daar ontkom je niet aan.
Als je verkleint dan is het verstandig om daarna te verscherpen.
Bij het verkleinen moet je wel oppassen dat je geen te zware compressiefactor gebruikt, daar krijg jpg-artefacten door.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
- Rob Smit
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Ik gebruik Nikon Transfer, gevolgd door fotosoep CS4 (RAW converter), daarna ACDSee (crop, rechtzetten, randje etc), dan watermerken, uploaden, klaar.
Ben ik niet tevreden alsnog met CS4 opnieuw
Ben ik niet tevreden alsnog met CS4 opnieuw
-
- Bestuurslid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Met Camera RAW doe ik enkele basisbewerkingen: rechtzetten, croppen en eventueel zaken als belichting klein beetje aanpassen.
Foto's waar ik niet tevreden over ben bewerk ik verder in Photoshop CS4: shadows/highlights, levels, af en toe selective colors, vlekjes wegwerken en verscherpen (met dank aan o.a. de tips van Arthur (ALE)). Deze foto's sla ik dan op als JPG. De andere foto's zet ik in batch met CS4 om naar JPG.
Heb ook ACDSee Pro 3.0. Hiermee organiseer ik voornamelijk de foto's, maar gebruik dit af en toe ook wel voor croppen, resizen en rechtzetten als dit zo te pas komt. Bij het uploaden naar Picasa webalbum kies ik voor 1024 pixels (ivm EXIF). Weet (nog) niet of dit ook bij Flickr kan en daarom resize ik deze foto's eerst met ACDSee.
Ik heb een proefversie van CaptureNX gehad, omdat veel forumleden hier enthousiast over zijn. Om de een of andere reden lukte het mij echter niet om aan dit programma te wennen (ik ben op vakantie als de workshop gegeven wordt). Zodra ik meer tijd heb, ga ik nog wel een keer een poging wagen.
Foto's waar ik niet tevreden over ben bewerk ik verder in Photoshop CS4: shadows/highlights, levels, af en toe selective colors, vlekjes wegwerken en verscherpen (met dank aan o.a. de tips van Arthur (ALE)). Deze foto's sla ik dan op als JPG. De andere foto's zet ik in batch met CS4 om naar JPG.
Heb ook ACDSee Pro 3.0. Hiermee organiseer ik voornamelijk de foto's, maar gebruik dit af en toe ook wel voor croppen, resizen en rechtzetten als dit zo te pas komt. Bij het uploaden naar Picasa webalbum kies ik voor 1024 pixels (ivm EXIF). Weet (nog) niet of dit ook bij Flickr kan en daarom resize ik deze foto's eerst met ACDSee.
Ik heb een proefversie van CaptureNX gehad, omdat veel forumleden hier enthousiast over zijn. Om de een of andere reden lukte het mij echter niet om aan dit programma te wennen (ik ben op vakantie als de workshop gegeven wordt). Zodra ik meer tijd heb, ga ik nog wel een keer een poging wagen.
groeten Henk.
Foto Melenhorst.net
Foto Melenhorst.net