hoe in te stellen voor Freeride MTB?

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Plaats reactie
mentalernie

hoe in te stellen voor Freeride MTB?

Bericht door mentalernie » do mei 27 2010 2:37 pm

Hallo,

Mijn naam is Bram van Ermingen, ben 25 jaar oud en heb recentelijk mijn vader verloren.
Hij heeft mij onder andere een Nikon D60 nagelaten.

Nou heb ik veel meer verstand van video opnamen (High Definition), maar weinig van foto's maken, laat staan de instellingen die erbij horen.

Meestal lukt het wel met de voorgeprogrammeerde dingetjes, maar toch loop ik tegen een probleem op.
Afgelopen weekenden heb ik geprobeerd om foto's te maken van mijn maten en mijzelf tijdens onze hobby. Downhill Mountainbiken.
Het probleem is dat een heleboel foto's mislukken, ook op de sportstand.
Ik wil eigenlijk van elke sprong die er gemaakt wordt het maximale aantal foto's schieten, van het moment dat de rijder op de schans af komt rijden, tot op het moment dat de rijder geland is.
Sommige foto's lukken, maar een hele boel is dus niet gefocust. (zie bijlagen)

Heeft iemand enig idee hoe ik de camera moet instellen om acceptabele resultaten te bereiken?

Bedankt,

groet Bram

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Germay
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: hoe in te stellen voor Freeride MTB?

Bericht door Germay » do mei 27 2010 4:10 pm

Allereerst Bram gecondoleerd met het overlijden van je vader.Ik ben niet bekend met de D60,maar als je je AF instelling op C zet en de burst functie activeert (3 beelden per seconde) wel de ontspanknop vast blijven houden,dan kom je al een heel eind.Plus een snelle sluitertijd in stellen.Dan bevries je als het ware je objecten. Edit:staat ook beschreven in je gebruikshandleiding,even zoeken op welke Blz.veel succ6 Bram om nog betere opnamen te maken als je nu doet. :mrgreen:
Wat ik eerst NIKON probeer ik nu te verbeteren.
Met een vriendelijke groet,
Gert.
Camera D7000,en tig lichtsterk glaswerk hangend aan de Black-Rapid.

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: hoe in te stellen voor Freeride MTB?

Bericht door henkk » do mei 27 2010 4:32 pm

Beste Bram, ook ik condoleer je met het overlijden van je vader.

Ik heb naar wat van je instellingen gekeken en daarvoor de volgende tips:
- hogere iso gebruiken (dan 100); geeft wellicht wat meer ruis maar ruimte voor het volgende:
- geen program AE gebruiken maar stand A of stand S; eventueel M gebruiken in combinatie met auto-iso-instelling
- snellere sluitertijd gebruiken (dan 1/100); ga voor 1/500 of zo dan heb je geen bewegingsonscherpte meer
- kleinere diafragmaopening kiezen; bijv. 8 ipv 4 geeft meer scherptediepte
- kies een lage JPEG-kwaliteit dan kun je waarschijnlijk meer foto's achter elkaar maken voordat de bufferopslag vol raakt en hij stopt.
Succes met de foto's! Hoe meer licht je hebt, hoe beter het zal lukken (weersafhankelijk).
Vriendelijke groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”