Tip / waarschuwing 2e hands lenzen ---> "FUNGUS"

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Tip / waarschuwing 2e hands lenzen ---> "FUNGUS"

Bericht door Léon Obers » di nov 04 2008 10:47 am

Patrick schreef:
johan1967 schreef: Dat is niet waar Johan! Quote: "Lens in mint condition, very little used sign, glass are perfect, no scratch or fungus."

Het wordt er niet minder dubieus van... :huh:
Dezelfde omschrijving was indertijd ook mijn deel toen ik de lens kocht.
De conditie zoals ik hem kreeg, zie eerste bericht:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... us#p184547
Kan me overigens best voorstellen dat iemand dat over het hoofd ziet. Als je niet goed kijkt valt het niet op. Hij was zelf verbaast, maar heb hem toen dezelfde foto's gestuurd. Ik heb hem eerst voorgelegd dat ik eerst zou informeren of de lens professioneel schoongemaakt zou kunnen worden en dat ik dan een korting op de aankoop zou bedingen waar hij open voor stond, maar heb hem uiteindelijk gewoon teruggestuurd. We hadden goed contact erover, en het volledige bedrag is weer direct terugbetaald toen hij de lens ontvangen heeft.

Gezien inmiddels de extra kras in de vatting ergens rondom, denk ik wel dat er iets aan gedaan is. Maar door wie en hoe grondig het is gedaan, is maar de vraag.
Vriendelijke groet, Léon Obers

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » di mei 18 2010 10:29 pm

Helaas heb ik ontdekt dat mijn zojuist gekochte Nikon Series E 75-150mm f/3.5 ook schimmel heeft.
Afbeelding

Gelukkig heb ik er niet veel voor betaald en ik vind de resultaten dermate bevredigend dat ik wel ga overwegen om hem te laten reinigen bij NSP.
Laatst gewijzigd door ArendV op wo mei 19 2010 12:42 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

flitslicht

Bericht door flitslicht » di mei 18 2010 10:52 pm

Is het niet 'besmettelijk', in de zin dat als je het bij je andere lenzen zet deze worden 'besmet'?

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » di mei 18 2010 11:23 pm

Flip, ik heb hem wel apart staan, maar ik geloof deze bron wel, schimmelsporen zijn overal, een schimmel ontwikkelt zich alleen onder vochtige omstandigheden.
In effect, all lenses are probably already infected, and spreading of the infection from one lens to another is not the major cause of infestations. It's poor storage conditions that have to be avoided, so the the spores cannot germinate.
En hier nog een advies in die richting.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » zo mei 30 2010 5:53 pm

Inmiddels een reactie gekregen van NSP op mijn vraag over het schoonmaken van mijn Nikon Series E 75-150mm f/3.5
Wij kunnen voor deze lens alleen het schimmel zelf verwijderen maar de schade wat het al heeft veroorzaakt kunnen wij helaas niets aan doen. De kosten om schimmel te verwijderen zijn minimaal 200,- excl btw. Tevens kunnen wij ook geen garantie geven op het verwijderen van schimmel, dit kan namelijk altijd weer terugkomen.
Ik heb daarom een tweede exemplaar voor een fractie van deze kosten op de kop getikt, zonder schimmel en even scherp.
Nu kan ik wel overwegen om zonder zorgen zelf een poging te wagen de lens te demonteren en reinigen.
Groeten - Arend / flickr

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo mei 30 2010 6:08 pm

@Arend,
Misschien heb je hier dan nog wat aan als handleiding hoe die Nikkor 75-150mm lens uit elkaar te halen. Helaas gaat de beschrijving voor totale demontage niet ver genoeg (het gaat in die beschrijving om de te gemakkelijke schuifbeweging van de zoomlens op te heffen, waar deze lens typisch aan onderhevig is), maar wellicht toch een aanzet en houvast. http://static.photo.net/attachments/bbo ... 348784.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » zo mei 30 2010 7:26 pm

Bedankt voor de link Léon.
Complete Repair Manuels voor de Nikon Series E objectieven worden wel op Ebay aangeboden maar voor flinke bedragen, dit is in ieder geval een start.
Groeten - Arend / flickr

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”