Nikon 17-55 of 24-70

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
Tina

Re: Nikon 17-55 of 24-70

Bericht door Tina » za mei 29 2010 8:20 pm

@Tom
Ik heb er al over gedacht om iemand mee te vragen, ben echter pas naar Roosendaal verhuisd en ken hier nog geen mensen die er verstand van hebben (heb lang in Geldrop bij Eindhoven gewoond). En de verkoper van de lens zit in Goes, dus dat wordt lastig. Misschien dan maar wachten op een verkoper die meer in mijn oude woonomgeving zit.

BUG322

Bericht door BUG322 » zo mei 30 2010 8:31 pm

De 17-55 heeft in ieder geval geen focus problemen of loszittende rubbers.
De kans op een goed 2e hands exemplaar is groot.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo mei 30 2010 10:55 pm

flitslicht schreef:Sommige mensen vinden het bereik van de 17-55 voor 'algemene fotografie' handiger dan dat van de 24-70; je gaat makkelijker naar groothoek. Maar de 70mm is weer veel beter voor portretten dan de 55mm. Je hoort mensen ook vaak zeggen dat je dat 'gat' tussen 55 en 70mm niet merkt, maar ik maak daar het grootste deel van mijn foto's. Het is erg persoonlijk.
Typisch ook een bereik wat ik gebruik bij kinderportretjes + klein aantal volwassenen op het DX formaat (resultaten met 1,5x vermenigvuldigen voor FX equivalent) waarbij ik niet let waar de zoominstelling van een gemiddeld zoomlensbereik op staat (in dit geval een 28-105mm lens), maar afga op mijn werkafstand. Zelf zit ik relatief dan nog vrij dicht bij de kinderen om makkelijker de revers van een vestje goed te doen, of een haarlokje voor de ogen weg te halen. Zie plot van 849 portretten:
Gemiddelde is omgerekend naar FX formaat iets van tussen 83-100mm (90mm hoogste piek ---> de brandpunt die van oudsher door Leica als portretlens wordt aangemerkt). De kortere bereiken is wellicht iets meer meegenomen van het lichaam dan alleen kop en schouders/deel van de romp.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Léon Obers op zo mei 30 2010 11:24 pm, 4 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

V70ORD5
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door V70ORD5 » zo mei 30 2010 11:08 pm

Tina schreef:@Tom
Ik heb er al over gedacht om iemand mee te vragen, ben echter pas naar Roosendaal verhuisd en ken hier nog geen mensen die er verstand van hebben (heb lang in Geldrop bij Eindhoven gewoond). En de verkoper van de lens zit in Goes, dus dat wordt lastig. Misschien dan maar wachten op een verkoper die meer in mijn oude woonomgeving zit.
e

Mike-nikon zit heel erg dicht bij je in de buurt, heel aardige Nikon liefhebber.
Zoek eens contact met hem. Hij heeft zeker verstand van zaken.
Laatst gewijzigd door V70ORD5 op ma jun 28 2010 8:46 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
...Eerst een FLITS..... en dan GEDONDER.....

Tina

Bericht door Tina » ma mei 31 2010 9:58 pm

@ V70ORD5
Klopt, ja. Dat Mike hier woont wist ik eigenlijk wel. Niet aan gedacht, maar zou het ook niet zo maar durven vragen :oops:. Ben nog niet zo heel lang op het forum en ken nog niemand persoonlijk. Heb ook het idee dat velen elkaar al wel kennen, dus da's even wennen. Aangezien ik binnenkort ook clublid zal zijn kan ik daar in ieder geval verandering in brengen.
Ik stuur jou nog een PB v.w.b. jouw antwoord.

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”