D50 toont alleen 'PC' en doet verder niks

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
jpb_nikon

D50 toont alleen 'PC' en doet verder niks

Bericht door jpb_nikon » vr mei 14 2010 1:34 pm

De D50 is al een paar jaartjes oud, maar heeft het altijd probleemloos gedaan. Tot een paar weken geleden er alleen 'PC' in het LCD schermpje stond.

Ik heb alles gedaan: accu erin en eruit, totale reset met het knopje onderin, reset dmv de twee groene stippen. Aan de PC gekoppeld en weer los, maar het lost niks op.

Iemand ervaring met dit probleem ? Of moet ik ermee naar een Nikon servicepunt ?

Tom
Forumlid
Forumlid

Re: D50 toont alleen 'PC' en doet verder niks

Bericht door Tom » vr mei 14 2010 6:49 pm

Kun je in het menu?

chemist010

Bericht door chemist010 » vr mei 14 2010 7:09 pm

Heb je al getest of het soms aan de sd kaart ligt? Kabel nog goed?
Als die corrupt is verwacht ik ook problemen met lezen.
Sterkte!!!!

jpb_nikon

Bericht door jpb_nikon » zo mei 16 2010 10:54 am

Hij doet helemaal niks, dus ook geen menu achterop het scherm en geen reactie op welke knop dan ook. We hebben nog een D50 en daar het kaartje ingedaan en dat gaat probleemloos. Dus het ligt niet aan het kaartje.

En de kabel? Nee, dat is niet van toepassing, omdat de camera niet aan de PC is aangesloten. Hij toont alleen maar "PC" op het bovenste LCD schermpje. Ik zal wat foto's ervan maken en dat bij dit topic zetten. Alvast bedankt voor de reacties.
--

Ik heb nog eens goed gekeken en het gaat als volgt:
- Camera uit: bovenin het LCD schermpje geeft aan '836' Dat is het aantal foto's mogelijk op de SD kaart
- Camera aan: het LCD schermpje geeft in een flits het normale beeld (LO, diafragma, etc) en dan 'PC' en de accu-indicatie
- Camera uit: het LCD schermpje geeft in een flits het normale beeld (LO, diafragma, etc) en dan weer '836'

--

Nog een update:

Als ik de camera aan de PC koppel, dan kan ik gewoon zoals normaal de inhoud van het SD kaartje bekijken. Het lijkt er dus op alsof de camera constant denkt dat-ie aan een PC is gekoppeld.
Laatst gewijzigd door jpb_nikon op zo mei 16 2010 11:38 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » zo mei 16 2010 11:25 am

De accu er een flinke tijd uit laten kan misschien helpen.

Naar Nikon mailen kan, maar ik verwacht dat het meer kost dan dat die body nog waard is (zo'n 150 euro)

jpb_nikon

Bericht door jpb_nikon » zo mei 16 2010 11:39 am

Ik zal de accu er een tijdje uithalen en je op de hoogte houden.

Zo ziet het er uit:

Aan: Afbeelding
en
Uit, zonder SD kaart: Afbeelding

pietgeus
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door pietgeus » zo mei 16 2010 9:20 pm

jpb_nikon schreef:Het lijkt er dus op alsof de camera constant denkt dat-ie aan een PC is gekoppeld.
Is er misschien een contact verbogen in de aansluiting van de USB-kabel? Of zit daar wellicht een vuiltje in waardoor er sluiting wordt gemaakt?

:idea:
Nikon 1 V3 met viewfinder en grip,
Nikon 1 J4,
Nikkor 10mm f2.8
Nikkor 6.7-13mm f/3.5-5.6 VR,
Nikkor 11-27.5mm f/3.5-5.6,
Nikkor 10-30mm PD-Zoom f/3.5-5.6 VR,
Nikkor 30-110mm f/3.8-5.6 VR
Speedlight SB-N7

selcuk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door selcuk » zo mei 16 2010 9:57 pm

Probeer deze manier eens.(mits de aanduiding PC op je display,gegevensoverdracht via camera betekend)

Sluit je body aan met een USB kabel aan je computer.

Zoek op je Computer via START->MY of Mijn Computer naar je D50.
Ga met je muis op je d50 map staan en klik met je rechtermuisknop.
Zak dan af naar veilig verwijderen D50 en klik erop.

Probeer dit met en zonder geheugenkaartje in je body.
Controleer meteen of dat kaartje niet met zijn schuifje op schrijfbeveiliging staat(LOCK)

jpb_nikon

Bericht door jpb_nikon » ma mei 17 2010 12:00 pm

Goeie tips !

Ik ga ze vanavond direct proberen en laat je direct horen wat eruit komt. Nog wel bedankt voor het meedenken.
--
Nee, helpt niet. Ik heb de USB aansluiting schoongemaakt met een zacht borsteltje en het ziet er goed en onbeschadigd uit.
--
Je gaat rare dingen doen, dus: D50 AAN, accu eruit en dan weer terug duwen. Als ik hem tot het einde duw dan geeft het LCD schermpje beeld. Dan voorzichtig de accuklep dicht en het LCD schermpje geeft beeld, maar met knipperende accustatus (is vol) en knipperende 'clock'. Je kan op de ontspanner drukken, het hulplicht gaat dan aan en de flitser klapt open. De meting doet het, maar de camera drukt niet af. Het menu achterin kan niet geactiveerd worden. Koppelen aan de PC en weer ontkoppelen help ook niet. Reset met groene stippen geeft ook niks.

Nog iemand een tip ?

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door henkk » di mei 18 2010 10:20 pm

Beste Jpb, laat de batterij er eens een paar dagen uit, met de schakelaar op aan. Ik lees nog niet dat je dat al geprobeerd hebt.
Het duurt echt even voordat het apparaat helemaal leeg is. Melding PC betekent m.i. dat hij denkt dat hij nog aan een PC hangt. Dat is een geheugeninstelling die ooit zou kunnen verdwijnen als alle spanning een tijd lang weg is.
Succes, Henk.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » wo mei 19 2010 9:36 am

Knipperende clock betekent dat je de klok moet instellen, mogelijk dat die gereset is door jouw reset-actie, of door het tijdelijk ontbreken van de batterij.

jpb_nikon

Bericht door jpb_nikon » vr mei 21 2010 8:54 am

Dank jullie voor de tips. Ik zal de camera AAN zetten zonder accu erin en dan een week laten liggen.

jpb_nikon

Bericht door jpb_nikon » vr mei 28 2010 11:57 am

Het is inmiddels een week geleden dat ik de Nikon zonder accu en op stand 'AAN' in de kast heb gelegd.

En nee, het is precies hetzelfde. Het lijkt erop dat er intern een probleem zit wat niet snel verholpen kan worden.

dotcat
Clublid
Clublid

Bericht door dotcat » zo mei 30 2010 5:41 pm

Misschien de body eens zonder objectief testen aan de pc. Als dat uitmaakt dan de contactpunten schoonmaken.
Het is maar een gok :frown:
Quote: Amateurs worry about their gear, Professionals worry about the profit, Masters worry about the light

jpb_nikon

Bericht door jpb_nikon » zo mei 30 2010 9:05 pm

Ook niet zonder lens aan de PC en weer los. Hij blijft 'PC' zeggen.

Iemand vertelde me dat het misschien zinvol is om de firmware opnieuw te laden. Klinkt aannemelijk, alhoewel ik denk dat het een hardwareprobleem is. Maar goed, de Nikonsite geeft aan dat er geen updates zijn voor de firmware van de D50. Nu wil ik de originele firmware er op verversen. Hoe kom ik daar aan ? En hoe installeer je dat, als je menu helemaal niks doet ?

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”