D3000 + Tamron 90mm
D3000 + Tamron 90mm
Dag allemaal,
Ik heb een Nikon D3000 camera en wil er graag een marcolens bij. Nu zag ik de Tamron 90mm maar lees verschillende berichten daarover of dit past op een D3000.
Weet iemand of dit een geschikte combinatie is of welke macrolens anders een goed alternatief is?
Alvast bedankt!
Groet,
Tessa
Ik heb een Nikon D3000 camera en wil er graag een marcolens bij. Nu zag ik de Tamron 90mm maar lees verschillende berichten daarover of dit past op een D3000.
Weet iemand of dit een geschikte combinatie is of welke macrolens anders een goed alternatief is?
Alvast bedankt!
Groet,
Tessa
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: D3000 + Tamron 90mm
Als het een Tamron lens met een motortje is wel.
Zie ook specifiek gevonden hits voor macrolens, Tamron en D3000 binnen het forum: http://www.google.nl/#num=100&hl=nl&new ... 53a9000bc4" onclick="window.open(this.href);return false;
Zie ook specifiek gevonden hits voor macrolens, Tamron en D3000 binnen het forum: http://www.google.nl/#num=100&hl=nl&new ... 53a9000bc4" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers
- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ze 'passen' altijd, maar alleen de versie met motor stelt automatisch scherp op de D3000. Dat is veelal de actuele versie die de winkels verkopen, maar check het even. De oude versie werkt ook, maar dan moet je handmatig scherpstellen. Overigens stel je bij macro-werk vaak handmatig scherp, dus dat hoeft geen bezwaar te zijn.
Qua optische kwalitateit doet de tamron 90mm nauwelijks onder voor nikon, maar qua AF legt hij het wel af (ik heb de versie met motor en hij stelt traag scherp op de automaat, maar nogmaals handmatig is het geen issue). Ik heb de tamron met motor (doe niet zo vaak macro, dus ik had geen zin om het dubbele te betalen voor de Nikon 105mm. Zie ook het einde van deze 105VR review met een 'bonus' mededeling over de tamron: http://www.bythom.com/105AFSlens.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Overigens is er tegenwoordig wel een wat goedkoper Nikon alternatief wat maar amper duurder is dan de tamron: De 85mm AF-S f/3.5 DX. Maar deze lens is DX only en er zijn nog maar bar weinig reviews...
Qua optische kwalitateit doet de tamron 90mm nauwelijks onder voor nikon, maar qua AF legt hij het wel af (ik heb de versie met motor en hij stelt traag scherp op de automaat, maar nogmaals handmatig is het geen issue). Ik heb de tamron met motor (doe niet zo vaak macro, dus ik had geen zin om het dubbele te betalen voor de Nikon 105mm. Zie ook het einde van deze 105VR review met een 'bonus' mededeling over de tamron: http://www.bythom.com/105AFSlens.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Overigens is er tegenwoordig wel een wat goedkoper Nikon alternatief wat maar amper duurder is dan de tamron: De 85mm AF-S f/3.5 DX. Maar deze lens is DX only en er zijn nog maar bar weinig reviews...
Spul waarmee je foto's maakt...
Ookal heeft hij geen AF, je gebruikt voor macro toch bijna geen AF. Ik heb ook de AF-D 60mm van Nikon op een D60. Voor macro is manueel scherpstellen veel handiger.
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Veelal gebruik je dit soort objectieven ook als portretlens. Wat niet zo gek is; optisch zijn het juweeltjes, en het bereik is vaak ook prima. En dan is autofocus toch wel erg handig.Daviddvd schreef:Ookal heeft hij geen AF, je gebruikt voor macro toch bijna geen AF. Ik heb ook de AF-D 60mm van Nikon op een D60. Voor macro is manueel scherpstellen veel handiger.
Nikon maakt 2 objectieven die AF bieden op je body: AFS 60mm micro en AFS 105mm micro VR. Er zijn vast nog wel wat merken die iets voor je kunnen betekenen, maar die weet ik niet uit m'n hoofd.
- Melliw
- Clublid
- Contacteer:
Je vergeet de 85mm Patrick...
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Klopt.Melliw schreef:Je vergeet de 85mm Patrick...

Qua prijs/kwaliteitverhouding is de Tamron-met-af-motor ideaal voor de D3000. Doen! Ik heb heb 'm zelf ook. Scherpstellen gaat inderdaad een beetje traag als je met macro-fotografie bezig bent (maar dan doe je inderdaad vaak veel handmatig) maar op langere afstanden vind ik het prima te doen.
- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
De focus limiter helpt dan inderdaad wel erg mee.joepert schreef:Qua prijs/kwaliteitverhouding is de Tamron-met-af-motor ideaal voor de D3000. Doen! Ik heb heb 'm zelf ook. Scherpstellen gaat inderdaad een beetje traag als je met macro-fotografie bezig bent (maar dan doe je inderdaad vaak veel handmatig) maar op langere afstanden vind ik het prima te doen.
Spul waarmee je foto's maakt...
Bedankt voor jullie snelle reacties! Erg fijn!
Als ik het zo lees allemaal dan is de Tamron dus prima voor mijn camera
Als ik het zo lees allemaal dan is de Tamron dus prima voor mijn camera