Portretten in Surinaamse binnenlanden

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
merijntjes

Portretten in Surinaamse binnenlanden

Bericht door merijntjes » zo mei 30 2010 11:15 am

Alweer eventjes geleden ben ik in de binnenlanden van Suriname geweest en heb daar erg veel foto's gemaakt. Dit zijn eigenlijk mijn eerste "portrefoto's" die ik heb gemaakt. Graag hoor ik van jullie waar ik in het vervolg beter rekening mee moet houden en wat jullie van de foto's vinden:

1. f/5,6, 1/60sec, ISO-400, 80mm (heb nog een grote nabewerking gedaan om maar heel weinig kleur er in te brengen, leek me wel mooi)
Afbeelding

2. f/5, 1/100sec, ISO-200, 36mm
Afbeelding

3. f/5,3, 1/400sec, ISO-200, 65mm
Afbeelding

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Portretten in Surinaamse binnenlanden

Bericht door Léon Obers » zo mei 30 2010 11:42 am

merijntjes schreef: 1. f/5,6, 1/60sec, ISO-400, 80mm (heb nog een grote nabewerking gedaan om maar heel weinig kleur er in te brengen, leek me wel mooi)
Dat vind ik nu juist jammer. Ik zou zeggen of kleur of zwart-wit, maar dat half half leidt alleen maar af.
Voor zwart-wit is het geen mooie zwart-wit weergave, en voor kleur met dat accentje op een hemd brengt het niks.
Vriendelijke groet, Léon Obers

merijntjes

Bericht door merijntjes » ma mei 31 2010 9:28 pm

100 keer bekeken en nog maar 1 reactie. Ga er vanuit dat ze niet zo goed zijn dat er niets meer aan te verbeteren valt. Heeft er iemand misschien tips/opmerkingen hoe ik het een en ander kan verbeteren in meer dan alleen je smaak zeggen, maar ook techniek, compositie, kleur (waarom is het bijv. niet goed voor zwart/wit) etc.

Ik hoop wat meer reacties (of misschien ben ik gewoon iets te ongeduldig...)

Rijko

Bericht door Rijko » ma mei 31 2010 9:59 pm

Foto 1 en 3 hebben storende elementen (rechts boven en rechts onder) in beeld die afbreuk doen aan de compositie. Op foto 3 heeft het gezicht van het middelste meisje geen details, te donker. Foto 2 is wat mij betreft de beste omdat het een mooie genegenheid uitdrukt.

Bookkeeper

Bericht door Bookkeeper » ma mei 31 2010 10:15 pm

@merijntjes ... ik verwacht soms ook weleens meer reacties... kan ook niet zeggen waarom soms wel en soms er geen reacties worden gegeven... maar goed dan weer even on topic...

Ik ben het weleens met Rijko voor de storende elementen en gebrek aan detail van het middelste meisje... wellicht in flitsen voor detail volgende keer en bijsnijden hoewel dan gaat alleen de ruimte weg en die heb je tog wel weer nodig...

Ik vind dat een van de lastige zaken van fotograferen... de compositie is goed alleen een storend element waar je niet om heen kan... lantaarnpaal, passerende mensen, auto, etc etc... lastig... heb je nog meer in deze serie... ik ben wel nieuwsgierig...

whoami
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door whoami » vr jun 04 2010 4:37 pm

Zo, Ik ben ook weer terug op t forum.
Heb een paar weken in Suriname gezeten. Het maken van portretten (paramaribo en omgeving) was best lastig want de meesten willen niet op de foto.
Draaien weg als ze er 1 zien of zeggen het gewoon dat ze het niet willen.

Dit resulteerde bij mij dat ik stiekum en heel snel moest fotograferen zonder gezien te worden en haastig fotograferen maak je nou eenmaal niet de beste foto's.

Over jou foto's
1) of z/w of kleur maar een mix bij deze foto spreekt mij persoonlijk niet veel aan. De aandacht wordt getrokken naar het hempje terwijl de aandacht meer naar de ogen zouden gaan. Rechts zou ik (als je handig bent) wissen met photoshop bv.
3) zou ik voor een vierkante uitsnede gekozen hebben. Of je moet rechts weer wegshoppen.

Als ik even tijd heb zal ik ook wat foto's plaatsen in een eigen draadje plaatsen.
Ik ben wel benieuwd naar nogmeer foto's

merijntjes

Bericht door merijntjes » ma jun 07 2010 12:21 pm

Bedankt voor de reacties. Ik zal er zeker naar kijken. Foto 1 heb ik eens af laten drukken en twijfel ook nog met het principe van kleur. Ik vind z/w het mooist, maar dan worden zijn gezicht en vooral zijn ogen zo donker. Zal eens kijken of ik daar nog iets aan kan doen.

Heb bij de presentaties ook nog wat andere foto's staan van Suriname:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 34&t=25776

@whoami: Ben erg benieuwd naar jouw foto's. Veel mensen vinden het inderdaad niet leuk om op de foto te komen. Kinderen heb ik ook de meeste van, want die vonden het eigenlijk altijd wel prima. In de binnenlanden vonden ze het vaak ook wel goed als je vroeg of je er een foto van mocht maken. In de binnenlanden waren we ook op een feest van een begrafenis (dat is daar groots feest) en daar mocht je vanwege het bijgeloof geen foto van de kist maken, tenzij..... Je ervoor betaalde. Dan was het bijgeloof ineens van minder belang!!

Daniël

Bericht door Daniël » di jun 08 2010 12:02 pm

over de 1e foto is al genoeg gezegd en ik zeg het nog een keer :mryellow:
Je had deze helemaal z/w moeten laten.
2, leuke snapshot.
3, dit vind ik de mooiste. De kleuren zijn goed gedaan. Ik weet niet of het mogelijk is maar probeer is de mevrouw in het midden iets op te lichten. Je ziet nu eigenlijk alleen de ogen en de tanden

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”