Vraag over onverwacht cadeau

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt
Plaats reactie
mazinho
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Vraag over onverwacht cadeau

Bericht door mazinho » wo jun 02 2010 9:50 am

Beste Nikon vrienden,

Ik heb gisteren van een gepensioneerde reclameman een tasje met "wat objectieven" uit het analoge tijdperk gehad terwijl hij de nu al legendarische woorden sprak: "kijk maar eens jongen, misschien heb je hier nog iets aan".

Ik heb GEEN FLAUW IDEE wat ik in handen heb en doe daarom een verzoek op jullie kennis en kunde.

Kunnen jullie mij vertellen van onderstaande objectieven:
1. Wat voor objectief is het?
2. Past het opjectief que vatting op mijn D90?
3. Hoe gaat het objectief samenwerken met mijn D90?
4. Wat is de waarde van heb objectief/body? (ik wil de gulle gever natuurlijk gepast bedanken)

1. Nikon Lens Series E 35mm 1:2.5 1875136
2. Nikon Lens Series E 50mm 1:1.8 2078533
3. Nikon Lens Series E 100mm 1:2.8 1966338
4. Nikon Micro-Nikkor 105mm 1:4 234425
5. Nikon AF Nikkor 35-80mm 1:4-5.6D
6. Nikon F50

Kiekjes:
1. Nikon Lens Series E 35mm 1:2.5 1875136
Afbeelding

2. Nikon Lens Series E 50mm 1:1.8 2078533
Afbeelding

3. Nikon Lens Series E 100mm 1:2.8 1966338
Afbeelding

4. Nikon Micro-Nikkor 105mm 1:4 234425
Afbeelding

5. Nikon AF Nikkor 35-80mm 1:4-5.6D
Afbeelding
| D90 | 10-24 | 18-55 II | 35 F/1.8 | 50 F/1.4 | 55-200 VR | SB600 |
Website | Flickr

strangeartefact
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Vraag over onverwacht cadeau

Bericht door strangeartefact » wo jun 02 2010 10:00 am

Ouch mazzelaar!

Al die e-series passen op je D90 maar je moet de camera op manueel zetten, je hebt geen lichtmeting en autofocus.
De 35-80 kan denk ik alles op je D90 maar is niet zon spannend lensje, de micro nikkor is denk ik een ai lens en dan geld hetzelfde als de e-series lenzen. Maar misschien kan een ander dat bevestigen.
De F50 zou ik niet op je D90 plaatsen, ten zij heel voorzichtig ;)

Heb er plezier mee, zit mooi glaswerk tussen!!!

Peter.

p.s.
Ik heb zelf de 100mm e- series en das een geweldig mooi objectief! En dat manuele is de moeite van het spelen ermee waard hoor.

p.s.2
mocht je er van af willen....lemme know.
Bijna leeg hier....

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » wo jun 02 2010 11:08 am

Zo, jij bent even verwend! Zitten prachtige stukjes glas tussen. Veel plezier ermee!
Geef hem er maar een mooie fles wijn voor!
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » wo jun 02 2010 11:15 am

E-serie objectieven zijn volgens mij altijd Ai(s) objectieven. Afgaande op het serienummer en deze site, is de 105mm f/1.4 ook een Ai-s objectief en alle objectieven zijn dus zonder problemen op je D90 te schroeven. Voor alle objectieven (m.u.v. het AF-objectief) geldt inderdaad dat je de camera op M moet zetten, handmatig moet focussen en de belichting moet gokken (werken met je histogram dus). Het diafragma moet je met de diafragmaring instellen en dus niet via de camera. Op een D300(s) of hoger model heb je wel lichtmeting met deze objectieven, maar nog steeds geen AF (doh!).
Leuke objectieven om echt 'ambachtelijk' te fotograferen (en al doende veel meer te leren over hoe fotografie eigenlijk werkt, zie ook de opdrachtjes die Thom Hogan vorige week uitdeelde op zijn site: http://www.bythom.com/you.htm" onclick="window.open(this.href);return false;)

De E-serie was destijds een 'budget'-serie, maar we zouden willen dat dergelijke kwaliteit vandaag de dag als 'budget' werd gezien :wink:
Absoluut leuke objectieven, waar je op zich leuke dingen mee moet kunnen doen. Het 35mm objectief kan je goed als lichtsterk standaardobjectief gebruiken. Het 35-80 AF-objectief, dat inderdaad volledig moet werken op je D90, lijkt me van het hele stel de minst bruikbare: het bereik (zeker op DX) en de lichtsterkte zijn verre van bijzonder. Maar mocht je ooit nog overstappen op FX, dan heb je een goedkoop rondloopobjectiefje. Overigens geldt voor alle objectieven dat ze op FX-camera's ook te gebruiken zijn. In combinatie met de F50 kan je ze ook gebruiken en dan heb je helemaal een nieuwe hobby erbij!

Prima 'vangst'!

flitslicht

Bericht door flitslicht » wo jun 02 2010 11:37 am

joepert schreef:... en de belichting moet gokken (werken met je histogram dus).
Als je op de lichtmeter afgaat laat je de camera je belichting gokken. Gebruik je het histogram en de 'blinkies' dan beoordeel je de belichting :D

Nou, gefeliciteerd met die lenzen. Prachtige set.

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » wo jun 02 2010 11:38 am

Daar heb je inderdaad zeker wat aan.
Ik kan uit ervaring vertellen dat de Series E 100mm f/2.8 - net als Peter - en de Micro-Nikkor 105mm f/4 zeer goede resultaten geven op een digitale body.
De andere objectieven die je hebt gekregen hebben een iets mindere reputatie, maar je moet ze gewoon lekker zelf gaan uittesten en je foto's op dit onderdeel van het forum posten http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 58&t=23751
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » wo jun 02 2010 11:47 am

flitslicht schreef:
joepert schreef:... en de belichting moet gokken (werken met je histogram dus).
Als je op de lichtmeter afgaat laat je de camera je belichting gokken. Gebruik je het histogram en de 'blinkies' dan beoordeel je de belichting :D
Dat bedoel ik ook: eerst gokken, daarna beoordelen of je goed hebt gegokt :D

Plaats reactie

Terug naar “Overig objectieven”