verkopen D80
- Mieke53
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: verkopen D80
Maar als je het hebt over 'nachtfotografie' dan denk ik toch aan een statief en een lange sluitertijd bij een lage ISO waarde? Hoe kom je dan aan die ruis?
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Flitslicht: weleens met de D80 geschoten in de nacht? Verder dan 400 ISO kun je wat mij betreft niet gaan. met de 18-70 erop. De 50mm heb ik wel altijd bij me maar geeft niet de luxe van de groothoek en lichte tele van de 18-70. Maar ben wel met je eens als ik 50mm 1.8 zou gebruiken dat ik winst heb qua licht, snellere sluitertijd en daardoor kan op minder ruis.
Statief heb ik natuurlijk altijd ´s nachts bij me. Doe altijd 100-tot 200 Iso, doe de ontruizer aan, dus na langere sluitertijd dan 8 sec. gaat ie aan het werk.
Ik kan me haast niet voorstellen dat ik iets fout doe, en ik ben echt voor het gewone werk prima tevreden over die D80 maar ik denk echt dat ik niet teveel zeg dat ie veel meer ruis geeft. Is volgens mij ook algemeen bekend.
Nogmaals, ik ontruis wel, maar het kost je altijd detail. Mee eens?
Groet,
Miek
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Flitslicht: weleens met de D80 geschoten in de nacht? Verder dan 400 ISO kun je wat mij betreft niet gaan. met de 18-70 erop. De 50mm heb ik wel altijd bij me maar geeft niet de luxe van de groothoek en lichte tele van de 18-70. Maar ben wel met je eens als ik 50mm 1.8 zou gebruiken dat ik winst heb qua licht, snellere sluitertijd en daardoor kan op minder ruis.
Statief heb ik natuurlijk altijd ´s nachts bij me. Doe altijd 100-tot 200 Iso, doe de ontruizer aan, dus na langere sluitertijd dan 8 sec. gaat ie aan het werk.
Ik kan me haast niet voorstellen dat ik iets fout doe, en ik ben echt voor het gewone werk prima tevreden over die D80 maar ik denk echt dat ik niet teveel zeg dat ie veel meer ruis geeft. Is volgens mij ook algemeen bekend.
Groet,
Miek
Laatst gewijzigd door Mieke53 op di jun 01 2010 9:44 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- Mieke53
- Forumlid
Maar ondanks dat de D90 meer MP´s heeft maakt ie minder ruis, dat is inmiddels na het lezen van alle commentaren wel duidelijk.whvg schreef:Beste Mieke,
Waarom die D80 wegdoen? Minder MP's is ook minder ruis en de D90 heeft meer MP's.
Of je moet er mee willen filmen. Zou ik niet doen ... koop er dan een echte digitale filmcamera bij.
De D80 heeft minder MP´s en meer ruis.
Dus jouw stelling voor ruis gaat niet op

De filmfunktie kan me niet schelen, filmen is niet mijn hoofdzaak. Zit het erop voor het zelfde geld, prima!
Groet,
Mieke
- strangeartefact
- Forumlid
- Contacteer:
De D90(cmos) heeft een nadere sensor als de D80(ccd). Ik heb wel een vb van iso 1600 op D90.
http://farm5.static.flickr.com/4065/461 ... 57d7_b.jpg
en
http://farm4.static.flickr.com/3561/461 ... 9e3c_b.jpg
Mist goed belicht maakt de D90 gewoom op iso 1600 fraaie foto's. Voor de d300 geld denk ik dus hetzelfde Mieke.
Ik hoop dat je na het lezen van dit draadje nog een keuze kan maken
Peter
p.s. ja ruisreductie geeft detail verlies, zeker als je over een bepaalde grens kwa hoeveelheid gaat. om die reden staat high iso noise reduction bij mij uit.
http://farm5.static.flickr.com/4065/461 ... 57d7_b.jpg
en
http://farm4.static.flickr.com/3561/461 ... 9e3c_b.jpg
Mist goed belicht maakt de D90 gewoom op iso 1600 fraaie foto's. Voor de d300 geld denk ik dus hetzelfde Mieke.
Ik hoop dat je na het lezen van dit draadje nog een keuze kan maken

Peter
p.s. ja ruisreductie geeft detail verlies, zeker als je over een bepaalde grens kwa hoeveelheid gaat. om die reden staat high iso noise reduction bij mij uit.
Bijna leeg hier....
- Mieke53
- Forumlid
Hoi Peter, zal zeker alles nog eens doorlezen. Genoeg meningen en adviezen, toch moeilijk om daar het juiste uit te kiezen.
Net nadat ik de D80 had gekocht kwam de D90 uit. Tja, je bent altijd te laat merk ik wel. Niet meer bij te benen.
Wist toen ook niet dat ik het zo leuk zou gaan vinden nachtfotografie te doen. Misschien is het wel een bevlieging, dus ik neem er de tijd even voor.
Overigens staat bij mij ook altijd high noise reduction uit.
Dank voor je support en dat geldt ook voor alle anderen.
Trusten,
Miek
Net nadat ik de D80 had gekocht kwam de D90 uit. Tja, je bent altijd te laat merk ik wel. Niet meer bij te benen.
Wist toen ook niet dat ik het zo leuk zou gaan vinden nachtfotografie te doen. Misschien is het wel een bevlieging, dus ik neem er de tijd even voor.
Overigens staat bij mij ook altijd high noise reduction uit.
Dank voor je support en dat geldt ook voor alle anderen.
Trusten,
Miek
Beste Mieke,noortje53 schreef:OK mensen, ik ga dus even het hele topic nog eens van voor na achter nalezen, maar de ruis in de D80 stoort me mateloos ook al heb ik me nog niet zo in deze term uitgelaten.
Derde optie is dus nu: koop mooier glaswerk, rest zal niet zoveel schelen v.w.b. de beeldkwaliteit. Maar.... die ruis dan? Misschien zal ik met goed glaswerk iets gunstiger uitkomen maar die ruis zal bij de D80 altijd nog meer veel meer zijn dan bij een D90 of D300.(volgens mij).
Groet,
Mieke
Als je nog niet zo lang fotografeert vraag ik me af wat voor instellingen je op je D80 aktief hebt. Hoge ISO geeft ruis, vanaf 800 een beetje en hoger meer. Maar is die hoge ISO wel nodig. Ik heb mijn D80 meestal op 400 staan en dan is er geen ruis te zien. Fotografeer jij alleen in het schemerdonker?
Of maak jij zulke grote vergrotingen (of uitsnijdingen), zodat je ruis voor pixelonscherpte aanziet?
Als ik een foto met ISO 400 op A4 afdruk is dat een prima print waar ruis nauwelijks te zien is.
En ... in het digitale tijdperk zal je altijd met (een beetje) ruis moeten leven. Of je moet een topcamera als de D3S (kassa!) aanschaffen.
Ik ben nog steeds uiterst tevreden met mijn D80!
D40 met 18-55 kitlens, D80, 55-200 VR, Metz 48 AF-1, Manfrotto 479-4b monopod en een Nikon fototas.
- Cees
- Forumlid
Mieke, met de D200 heb ik heel wat nachtfoto's gemaakt, ISO 100, diafragma 9 tot 11 en de sluiter gewoon lekker open laten staan, soms wel 30 of 40 seconden. Niks 'ontruist', ook in het toestel niet, altijd prachtige foto's. Wel gemaakt toen met de 17-55/2.8 en altijd op statief.noortje53 schreef:Maar als je het hebt over 'nachtfotografie' dan denk ik toch aan een statief en een lange sluitertijd bij een lage ISO waarde? Hoe kom je dan aan die ruis?
Groet,
Miek
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Ik heb regelmatig met de D80 en D200 's nachts foto's gemaakt. Hier zijn er een paar:noortje53 schreef: Flitslicht: weleens met de D80 geschoten in de nacht? Verder dan 400 ISO kun je wat mij betreft niet gaan.

Volledig beeld ISO 800: http://www.pbase.com/flashlight/image/6 ... iginal.jpg
Volledig beeld ISO 1600: http://www.pbase.com/flashlight/image/6 ... iginal.jpg
Volledig beeld ISO 1600 bij licht van een TL buis en wat ruisreductie in CaptureNX: http://www.pbase.com/flashlight/image/6 ... iginal.jpg
Volledig beeld ISO 1600 van de D300: http://www.pbase.com/flashlight/image/8 ... iginal.jpg
- Mieke53
- Forumlid
Mieke, met de D200 heb ik heel wat nachtfoto's gemaakt, ISO 100, diafragma 9 tot 11 en de sluiter gewoon lekker open laten staan, soms wel 30 of 40 seconden. Niks 'ontruist', ook in het toestel niet, altijd prachtige foto's. Wel gemaakt toen met de 17-55/2.8 en altijd op statief.[/quote]
Hoi Cees, ik heb natuurlijk geen 2.8 objectief, (ja, de 50mm, F1.
en maak ook wel, net als jij, foto´s met 30 tot 40 seconden sluitertijd.
Meestal minder maar e.e.a. afhankelijk hoeveel omgevingslicht er is. Eigenlijk ga ik zelden boven de 200 iso, enkele keer 400, maar dat is het toch echt hoor.
Werk altijd vanaf statief, gek dat een aantal van jullie steeds dat statief noemen, ik doe niet anders. (alsof iemand ´s nacht uit de hand gaat schieten). Heb High Iso niet aanstaan, wel gewone iso. Dus na 8 seconden gaat dat in werking. Dan nog kan ik ruis verwijderen. Ben misschien kritisch op mijn foto´s maar ik wil het kwijt. Ruis is ruis.
Jongens, ik begin nu toch echt te twijfelen aan mezelf met jullie commentaren hoor.
Het is toch ook algemeen bekend van de D80 dat hoe langer de sluitertijd is hoe meer kan op ruis? Of ben ik nou gek.
Ik wil mijn geld echt niet kwijt als dat niet hoeft.......
Groet,
Mieke
Hoi Cees, ik heb natuurlijk geen 2.8 objectief, (ja, de 50mm, F1.

Meestal minder maar e.e.a. afhankelijk hoeveel omgevingslicht er is. Eigenlijk ga ik zelden boven de 200 iso, enkele keer 400, maar dat is het toch echt hoor.
Werk altijd vanaf statief, gek dat een aantal van jullie steeds dat statief noemen, ik doe niet anders. (alsof iemand ´s nacht uit de hand gaat schieten). Heb High Iso niet aanstaan, wel gewone iso. Dus na 8 seconden gaat dat in werking. Dan nog kan ik ruis verwijderen. Ben misschien kritisch op mijn foto´s maar ik wil het kwijt. Ruis is ruis.
Jongens, ik begin nu toch echt te twijfelen aan mezelf met jullie commentaren hoor.

Het is toch ook algemeen bekend van de D80 dat hoe langer de sluitertijd is hoe meer kan op ruis? Of ben ik nou gek.

Ik wil mijn geld echt niet kwijt als dat niet hoeft.......
Groet,
Mieke

Laatst gewijzigd door Mieke53 op wo jun 02 2010 4:35 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- Mieke53
- Forumlid
Hoe vind jij ze zelf Flip? Ik vind ze niet best.
Van je linkjes is er 1 die goed is(mijn persoonlijke mening) en dat is die waarvan de ruis verwijderd is met NX.
Maar nogmaals, misschien ben ik kritisch.
Kijk uiteindelijk worden mijn foto´s wel leuk, na 2x ontruizen en verdere bewerking(schiet altijd in NEF), maar ruis..... hij is er zeker als het wat donkerder wordt.
Ga van de week weer op stap. Misschien dan eens een foto neer zetten.
Groet Mieke
Van je linkjes is er 1 die goed is(mijn persoonlijke mening) en dat is die waarvan de ruis verwijderd is met NX.
Maar nogmaals, misschien ben ik kritisch.
Kijk uiteindelijk worden mijn foto´s wel leuk, na 2x ontruizen en verdere bewerking(schiet altijd in NEF), maar ruis..... hij is er zeker als het wat donkerder wordt.
Ga van de week weer op stap. Misschien dan eens een foto neer zetten.
Groet Mieke
- jacobus
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Ook ik maak wel eens nacht opname kijk hier maar eens na

Ik blijf voorlopig bij mijn D80, er moet wel een hele mooie camera komen waar ik foto's mee kan maken waarvan ik zeg dit is waanzinnig mooi.
Jacobus
Ik blijf voorlopig bij mijn D80, er moet wel een hele mooie camera komen waar ik foto's mee kan maken waarvan ik zeg dit is waanzinnig mooi.
Jacobus
Sony RX100 Mark4
Van de drie hierboven vind ik de eerste wel goed de sfeer op een metrostation weergeven. De volgende is meer een lollige plaatje met inderdaad veel ruis en de laatste laat duidelijk zien dat en waarom iemand wordt aangehouden. Maar ja, over smaak valt niet te twisten.
Ik begrijp nog steeds niet waar je dan zoveel ruis vandaan haalt als je op lage ISO's schiet. Laat eens een voorbeeld zien.
Ik begrijp nog steeds niet waar je dan zoveel ruis vandaan haalt als je op lage ISO's schiet. Laat eens een voorbeeld zien.
- Mieke53
- Forumlid
Flip, mee eens, die 1e is van de 3 het beste. Ik heb ook niet naar de situatie gekeken maar naar de kwaliteit, en die vond ik dus niet goed.
Zoals hiervoor al een keer gezegd, ik ga het nog eens proberen, misschien doe ik echt helemaal iets fout zonder daar erg in te hebben.
Mijn uitgangspunt is altijd: waarom iso´s opvoeren als je toch een statief gebruikt. Dus die 100-200 is bijna altijd standaard.
Voor mij mag de discussie nu sluiten, ik doe er mijn voordeel mee wat hier allemaal besproken is.
Hartelijk bedankt allemaal.
groet,
Mieke
Zoals hiervoor al een keer gezegd, ik ga het nog eens proberen, misschien doe ik echt helemaal iets fout zonder daar erg in te hebben.
Mijn uitgangspunt is altijd: waarom iso´s opvoeren als je toch een statief gebruikt. Dus die 100-200 is bijna altijd standaard.
Voor mij mag de discussie nu sluiten, ik doe er mijn voordeel mee wat hier allemaal besproken is.
Hartelijk bedankt allemaal.
groet,
Mieke
- Mieke53
- Forumlid
Jacobus, heldere foto. Welk objectief gebruikt? Heb je de exiff gegevens?
Groet,
Mieke
Groet,
Mieke
- Mieke53
- Forumlid
Flip, zag net meer foto´s die ik eerder niet zag. Sorry, zijn dus wel een paar mooie bij. Excuus.
Foto 3,4, en 5.
Groet,
Mieke
Foto 3,4, en 5.
Groet,
Mieke