Mee eens, ik ben nog niet lang bezig met nachtopnamen dus heb ook nooit echt kunnen waarnemen hoe erg het kon zijn. Heb de meeste originelen van de echte donkere nachtfoto´s weggedaan. Had zoiets van: heb ze nu genoeg bewerkt, dat doe ik geen 2e keer meer.Fera Albi schreef:Hoi Mieke,
Ik had de D80 en heb nu de D300.
Ruis is in de opnamen wel minder, maar niet helemaal weg. Dat blijft ook met een D90 of D300 (in mindere mate) wel aanwezig.
Zou je dat willen zul je naar een D3s moeten, maar is zo te lezen financieel geen optie![]()
nee, inderdaadWat wel scheelt is iets ruim belichten, als er al ruis is te zien, valt dat in de donkere partijen altijd het meest op. Klopt, daar was het ook het meest te zien.Jouw voorbeeldfoto is al flink bewerkt, dus laat jouw probleem niet echt zien. Ook kan ik geen Exif gegevens meer terugvinden.
Kun je eens een paar foto's direct uit de camera plaatsen?
Alvast hardop denkend:
Kan het zijn dat je in je in het opnamemenu (camera-icoontje) bij de optie "Beeld optimaliseren" een van de instellingen "Levendig",
staat inderdaad op levendig" "Extra Levendig" of "Eigen" gebruikt die de verscherping opvoert? "verscherping" staat op laag(zie p. 79-81 van de D80 manual)
Daarmee breng je eventueel aanwezige zachte ruis ook sterker naar voren. Duidelijk!
Nogmaals plaats (een paar) foto's zonder bewerking, gewoon recht uit de camera, waarvan jij vind dat het probleemopnamen zijn. Een beeld zegt zoveel meer dan woorden...
Maar ik ga volgende week eens opnieuw op pad met de tips die ik heb gekregen want ik heb inderdaad een paar keer niet goed belichte nachtfoto´s foto´s gehad wat dus ook, zo begreep ik, kan leiden tot ruis als je ze wilt oppimpen. Dan een vraag over die exiff gegevens: zijn die altijd weg als je een foto bewerkt hebt? Ik heb in elk geval niet bewust de gegevens weggehaald bij deze foto´s.
Dank voor je adviezen Hans, Groet,
Mieke