Foto's gemaakt met oude MF objectieven [verzamel]
-
Onlinestrangeartefact
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
- pietje-nukem
- Forumlid
Re: Foto's gemaakt met oude MF objectieven [verzamel]
strangeartefact schreef:Congratulations!!!

Nou, van mij ook de groeten
-
Onlinestrangeartefact
- Forumlid
- Contacteer:

iso 200 - f8 - 1/160 - 24mm
Geschoten met de vivitar 24mm 1:2.8.
Grts
Bijna leeg hier....
- pietje-nukem
- Forumlid
Peter, is hij rechts niet "te zwart"
Alles staat er wel mooi recht op, heb je dit nog moeten corrigeren of zit er weinig vertekening in die Vivitar.
Had ergens wel een Vivitar 19mm te koop zien staan, maar was volgens mij €130 (weet niet of dit het waard is)
Pieter

Alles staat er wel mooi recht op, heb je dit nog moeten corrigeren of zit er weinig vertekening in die Vivitar.
Had ergens wel een Vivitar 19mm te koop zien staan, maar was volgens mij €130 (weet niet of dit het waard is)
Pieter
-
Onlinestrangeartefact
- Forumlid
- Contacteer:
Hoi Pieter.
Ik wet het van dat zwarte, ik ga de bewerking overdoen eerdaags.
Geen correctie toegepast alleen horizon recht. Valt idd mee he perspectief/kromme lijnen op dat objectief.
Grts
Geen correctie toegepast alleen horizon recht. Valt idd mee he perspectief/kromme lijnen op dat objectief.
Grts
Bijna leeg hier....
- pietje-nukem
- Forumlid
Er zijn waarschijnlijk genoeg mensen die vinden/zeggen dat dit zwarte juist goed isstrangeartefact schreef:Hoi Pieter.
Grts

Alleen de horizon recht gezet.... valt zeker mee met de vertekening

Pieter
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Nikkormat FT + 50mm MF f2 pre-Ai(s) type H, Fuji Superia

In een ander draadje had ik al aangegeven dat ik bij de plaatselijke kringloopwinkel een Nikkormat FTn met een Nikkor 50 mm f2 Ai MF objectiefje heb gescoord voor € 5,95. Ik heb dit objectiefje op mijn Nikon F100 gezet om hem te proberen. De betreffende films zijn slecht door de 1-uurservice ontwikkeld.
Voor zover ik kan beoordelen is dit objectiefje uiterst bruikbaar. Ik vind de onscherpte erg mooi. Hieronder staan een aantal foto's:

Foto 1

Foto 2

Foto 3

Foto 4
Voor zover ik kan beoordelen is dit objectiefje uiterst bruikbaar. Ik vind de onscherpte erg mooi. Hieronder staan een aantal foto's:

Foto 1

Foto 2

Foto 3

Foto 4
- pietje-nukem
- Forumlid
Ik denk dat ik ook maar e's zo'n kringloop winkel ga bezoeken, Frederix
some guy's have all the luck
Heb je na het inscannen nog heel veel aangepast aan kleur e.d?
Is foto 1 nog van die onbemande fotopomp die je hier heel lang geleden hebt geplaatst?
Ik heb ook nog ff op de flickrsite van Skippy gekeken, die kan hier nog wel een paar foto's plaatsten
jammer dat net het snoer van de strijkijzer er niet helemaal opstaat, maar ach een kniesoor die daar oplet.
Pieter
Is foto 1 nog van die onbemande fotopomp die je hier heel lang geleden hebt geplaatst?
Ik heb ook nog ff op de flickrsite van Skippy gekeken, die kan hier nog wel een paar foto's plaatsten

jammer dat net het snoer van de strijkijzer er niet helemaal opstaat, maar ach een kniesoor die daar oplet.

Pieter
Hieronder een onbewerkte negatiefstrook uit mijn bestand (van de gekleurde flesjes):pietje-nukem schreef:Ik denk dat ik ook maar e's zo'n kringloop winkel ga bezoeken, Frederix
Ik heb ook nog ff op de flickrsite van Skippy gekeken, die kan hier nog wel een paar foto's plaatsten![]()
jammer dat net het snoer van de strijkijzer er niet helemaal opstaat, maar ach een kniesoor die daar oplet.![]()
Pieter

Het is inderdaad dezelfde benzinepomp.
- pietje-nukem
- Forumlid
Dat is ook eens leuk om te zien (goed ge-organiseerd)
Volgens mij zijn de kleuren van de negatieven ietwat fletser met een lichte blauwzweem, zou dit door het slecht ontwikkelen komen of meer door de (kleur)eigenschappen van het rolletje.
Want ik heb foto van Skippy weer bekeken en moest even denken aan vroeger toen ik in een 1uurs fotowinken heb gewerkt.
Kochten mensen een 800 of 1600 asa fotorolletje en klaagden dan over de grote korrel.
Nu komt dat misschien naar voren als ruis, dat vaak als storend wordt gevonden, maar nu aan deze foto wel iets toevoegt
Om over de objectief van Frederix terug te komen, vind deze een mooi zacht en rustig beeld geven.
Denk dat je er veel plezier mee gaat beleven.
Pieter
Volgens mij zijn de kleuren van de negatieven ietwat fletser met een lichte blauwzweem, zou dit door het slecht ontwikkelen komen of meer door de (kleur)eigenschappen van het rolletje.
Want ik heb foto van Skippy weer bekeken en moest even denken aan vroeger toen ik in een 1uurs fotowinken heb gewerkt.
Kochten mensen een 800 of 1600 asa fotorolletje en klaagden dan over de grote korrel.
Nu komt dat misschien naar voren als ruis, dat vaak als storend wordt gevonden, maar nu aan deze foto wel iets toevoegt
Om over de objectief van Frederix terug te komen, vind deze een mooi zacht en rustig beeld geven.
Pieter
Gemaakt met het Nikon MF 28mm 3,5mm op D700, heerlijk om weer met manuel te werken, zelf bewust de scherpte in de foto te leggen en weer met een diafragma ring te kunnen werken, om de scherptediepte te kunnen bepalen.

Ik gebruik eigenlijk altijd Fuji Superia 200 films. Deze zweem ligt echt niet aan de film, maar aan het ontwikkelen. Na het scannen heb ik een smal histogram (of hoe dat ook mag heten). Als ik per kleurkanaal de schuifjes bij het begin en het einde van het histogram zet, zijn de kleuren goed.pietje-nukem schreef:Dat is ook eens leuk om te zien (goed ge-organiseerd)
Pieter
Ik ga vandaag nog een rol volschieten en breng deze naar een andere fotograaf met een 1-uurs service.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Of aan de basis-instellingen van je scanner.Frederix schreef:Deze zweem ligt echt niet aan de film, maar aan het ontwikkelen.
Heb je die zweem ook, als je gewoon de foto's ter plekke laat afdrukken bij de fotocentrale?
(En dan moet je er zeker van zijn dat de films niet ook daar gescand worden, maar rechtstreeks geprint vanaf negatief).
Films zijn doorgaans afgestemd om ze via fotografische weg en op fotografisch materiaal af te laten drukken.
Hoewel dat tegenwoordig mogelijk ook weer niet hoeft te zijn, omdat die rechtstreekse methode eigenlijk niet meer gebruikt wordt. In ieder geval lijkt het mij een beetje een onjuiste veronderstelling dat een zweem per definitie aan het ontwikkelen zou liggen.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Leon,ik heb deze scanner nu zo'n jaar of acht. Ik gebruik de laatste jaren eigenlijk altijd Fuji Superia 200. Voor het scannen van mijn negatieven heb ik een standaard instelling aangemaakt. Deze werkt eigenlijk altijd goed. Bij deze film, maar ook bij de films die een aantal weken geleden óók fout waren ontwikkeld, ontstaat deze zweem. Ik sluit een foute scannerinstelling daarom uit.Léon Obers schreef:Of aan de basis-instellingen van je scanner.Frederix schreef:Deze zweem ligt echt niet aan de film, maar aan het ontwikkelen.
Heb je die zweem ook, als je gewoon de foto's ter plekke laat afdrukken bij de fotocentrale?
(En dan moet je er zeker van zijn dat de films niet ook daar gescand worden, maar rechtstreeks geprint vanaf negatief).
Films zijn doorgaans afgestemd om ze via fotografische weg en op fotografisch materiaal af te laten drukken.
Hoewel dat tegenwoordig mogelijk ook weer niet hoeft te zijn, omdat die rechtstreekse methode eigenlijk niet meer gebruikt wordt. In ieder geval lijkt het mij een beetje een onjuiste veronderstelling dat een zweem per definitie aan het ontwikkelen zou liggen.
Ik laat foto's alleen maar afdrukken als ik de afdruk ergens voor nodig heb. Als de foto op mijn scherm (uiteraard gekalibreerd) goed is en ik laat deze door Profotonet afdrukken, dan zijn de afdrukken óók goed.
Hieronder een goed ontwikkelde negatiefstrook:

Hieronder een foutief ontwikkelde negatiefstrook: