Frederix schreef:
Leon, nu ga je wel erg ver. Ik vind het een mooi verhaal, maar ik kan mij niet voorstellen dat er in het ontwikkelen, samenstelling van film en/of chemie in anderhalve maand zoveel wijzigt dat ik deze problemen krijg.
Het heeft niks met ver gaan te maken, het is in tientallen jaren dat ik met analoog bezig ben geweest simpel realiteit.
Er wordt door een fabriek een aanpassing doorgevoerd in films en of chemie gewoon
van de ene op de andere dag, en laboranten krijgen daarop een nieuwsbrief om films met emulsienummers vanaf een bepaalde type bijv. anders te filteren bij het afdrukken. Die informatie krijgen individuele gebruikers die die films gebruiken niet. Het is tenslotte een zaak tussen fabrikant en laborant.
Maar zoals eerder gesteld, ik zeg niet dat dat hier wel of niet het geval zou zijn. Maar het is te eenzijdig om je eigen scansettings bij voorbaat als bepalend "correct" te nemen. Daarvoor moet je meer informatie inwinnen als je zeker wilt zijn waar de verschillen in kunnen zitten. Zeker bij materialen met chemische variabelen.
Dat een laborant bij navraag aangeeft dat zijn chemie niet klopt, heb je in dit geval informatie gekregen dat het in ieder geval niet aan je scannen ligt. Maar net zo goed met een ander resultaat dan verwacht had je de informatie kunnen krijgen dat vanaf een bepaalde emulsienummer een film iets anders van samenstelling is, en dat daarvoor andere filterwaarden benodigd zijn.
Overigens bij fabricage hanteert men bij kleurnegatiefmateriaal meestal wel een wat grotere marge dan bijv. bij diamateriaal. Dus de filtering de ene keer hoeft helemaal niet overeen te stemmen met de resultaten en filtering een andere keer.
Vroeger de in Engeland geproduceerde Kodak Tri-X was minder fraai in zijn beeldtoon als de Amerikaanse Tri-X. Dan heb je het nog slechts over zwart-wit film. Als je dan toevallig de Engelse film zou laten afdrukken en je vind het resultaat dan niet zo fraai als je gewend bent, kun je daarop niet de laborant de schuld geven. Ik heb indertijd ook wel eens een ander resultaat met kleuren negatieffilms gehad dan verwacht. Had echt de emulsie van de film een kleine aanpassing ondergaan.
Zo ook met afdrukpapier gebruikt in ontwikkelcentrales en zelfs eigen gebruikt kleurmateriaal in kleurendoka bij de fotografische opleiding die ik deed. In dat laatste geval hadden we wel heel directe lijnen met mensen die er iets vanaf wisten, omdat we les hadden van de productiechef van de filmgieterij van Agfa Gevaert te Mortsel bij Antwerpen.