Tamron 17-50 stelt scherp maar geen focus volgens de camera?

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt
Plaats reactie
ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Tamron 17-50 stelt scherp maar geen focus volgens de camera?

Bericht door ReneG » zo apr 25 2010 10:02 pm

Hoi,

ik heb een tijd geleden een tweedehands Tamron 17-50 gekocht. Nu loop ik (gelukkig incidenteel) tegen een probleem aan icm mijn D90. Ik zal proberen het te omschrijven:

Ik stel in dit geval scherp met het middelste scherpstelpunt, A-stand, diafragma f/4, ISO200, AF-S. Er is meer dan voldoende licht (de camera komt zelf aan met sluitertijden van 1/300e of sneller). Wat gebeurt er echter incidenteel; Stel ik bijvoorbeeld scherp op een enigzins effen terrein (denk gras) of een wat donkergroene struik (met relatief weinig contrast, maar nog verre van egaal) dan heeft de Tamron soms wat problemen met de scherpstelling. Of beter gezegd, de lens lijkt scherp te stellen maar de camera beweert dat er niet scherp is gesteld (het groene bolletje in de zoeker gaat niet aan). De lens maakt een korte slag en het beeld lijkt scherp te zijn (hij is dus niet aan het hunten). ik zit ook niet aan de minimum scherpstelafstand, ik zit in de meeste gevallen op tientallen meters afstand. In AF-S modus weigert de camera dan dus de foto te maken. In AF-C gaat het uiteraard wel meteen goed.

Nu ben ik wel bekend met het probleem dat een camera geen focus kan vinden op egale vlakken, maar daar is hier dus geen sprake van. Sterker nog, mijn oude 18-70 stelt in exact dezelfde situatie en met dezelfde instellingen en onderwerp wel probleemloos scherp?!?!

Dit was me al eerder opgevallen (nogmaals, gelukkig is het incidenteel) maar ik begin me er wel aan te ergeren. Vandaag ben ik wat leuke foto's misgelopen omdat de D90 de foto weigerde te maken terwijl de lens geen problemen leek te hebben met scherpstellen. Herkent iemand dit? Is dit een soort communicatieprobleem met de camera o.i.d.? Want als dit vaker op gaat treden gaat de tamron eruit en ga ik weer terug naar mijn 18-70 (die het wel gewoon doet in deze situaties).
Spul waarmee je foto's maakt...

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Re: Tamron 17-50 stelt scherp maar geen focus volgens de cam

Bericht door Patrick » zo apr 25 2010 10:15 pm

Ik heb dit wel eens gehad toen ik 'm nog had, maar dat was volgens mij altijd met een ander scherpstelpunt dan de middelste.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » zo apr 25 2010 10:48 pm

Patrick schreef:Ik heb dit wel eens gehad toen ik 'm nog had, maar dat was volgens mij altijd met een ander scherpstelpunt dan de middelste.
Heb je het probleem ook wel eens met een Nikon lens gehad (zoals je 17-55)?

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo apr 25 2010 10:52 pm

ReneG schreef:
Patrick schreef:Ik heb dit wel eens gehad toen ik 'm nog had, maar dat was volgens mij altijd met een ander scherpstelpunt dan de middelste.
Heb je het probleem ook wel eens met een Nikon lens gehad (zoals je 17-55)?
Nee. Zoals ik al vaak gezegd heb: de AF van de Nikon is een van de redenen om hem te kopen. De optische kwaliteiten van beide objectieven liggen zo dicht bij elkaar dat je nauwelijks een winnaar kan aanwijzen. De AF van de Nikon is van een andere orde.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

selcuk
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door selcuk » zo apr 25 2010 11:07 pm

Ik ben op zoek gegaan voor je en het stikt van front/backfocus problemen van dat objectief.
Veelal ook wel gebruikersfouten maar dat hoeft voor jou niet te gelden.

Bijvoorbeeld:
http://www.shutterasia.com/forum/showthread.php?t=35053" onclick="window.open(this.href);return false;

Hier een mogenlijke oplossing voor jou probleem"
http://www.photomalaysia.com/forums/sho ... p?t=114368" onclick="window.open(this.href);return false;

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » ma apr 26 2010 12:05 am

Bedankt voor het zoeken, dat eerste draadje had ik ook gezien (het tweede niet). Front/Back focus is het zeker niet, de lens is spot-on (als hij scherpstelt, wat hij meestal wel doet).

Maar de contactpunten schoonmaken is iets wat ik wel kan proberen. Hoe kun je dat het beste doen (ik ben bekend met de 'Gum' methode, maar er zijn vast nog betere manieren).

selcuk
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door selcuk » ma apr 26 2010 12:15 am

Contactspray (wel op een niet pluizende doek spuiten!!nooit in je body)
Of gedenatureerde alcohol 70% (te koop bij apotheek of drogisterij)voldoet goed.

Succes en laat me weten of het geholpen heeft.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma apr 26 2010 12:23 am

ReneG schreef:Maar de contactpunten schoonmaken is iets wat ik wel kan proberen. Hoe kun je dat het beste doen (ik ben bekend met de 'Gum' methode, maar er zijn vast nog betere manieren).
Wat zou dat moeten helpen? Je hebt het probleem toch alleen in bepaalde situaties? Dan lijkt het me uiterst onwaarschijnlijk dat dit zou kunnen helpen!

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » ma apr 26 2010 9:58 am

Patrick schreef:
ReneG schreef:Maar de contactpunten schoonmaken is iets wat ik wel kan proberen. Hoe kun je dat het beste doen (ik ben bekend met de 'Gum' methode, maar er zijn vast nog betere manieren).
Wat zou dat moeten helpen? Je hebt het probleem toch alleen in bepaalde situaties? Dan lijkt het me uiterst onwaarschijnlijk dat dit zou kunnen helpen!
Dat kans dat het dit probleem oplost is niet groot, maar met bijn 35mm f/1.8 DX had ik ook incidenteel zeer bizarre problemen met overbelichting, dat bleken ook de contacten te zijn. En ik heb bij andere digital apparatuur ook bizarre problemen meegemaakt door vuil in de contacten (incidenteel vastlopende grafische kaarten, storingen in een navi etc). Dus ik verwacht ook niet dat het probleem wordt opgelost, maar de praktijk leert dat het soms toch een oorzaak kan zijn...

iefie
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door iefie » zo jun 06 2010 6:03 pm

En? Doet hij het weer goed?
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » zo jun 06 2010 9:15 pm

Op mijn D90 bleef ik zeer incidenteel problemen houden met scherpstellen. Op mijn D300s heb ik de problemen echter nog niet geconstateerd. Misschien vanwege het betere AF systeem van de D300s, ik heb geen idee...

Plaats reactie

Terug naar “Overig objectieven”