kleur of z/w film

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
strangeartefact
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

kleur of z/w film

Bericht door strangeartefact » ma jun 07 2010 1:01 pm

Ik was vandaag bij een van de lokale fotozaken om assortiment filmrolletjes te bezien en gaf aan graag z/w te willen fotograferen met een analoge camera dus.
Ik kreeg het advies om kleur te kopen, en ze dan te laten afdrukken en of inscannen en dan z/w te kiezen(dus de afdruk, of inscannen dan pc en bewerken maar.)
Klinkt dit als een zinnig advies? En waarom krijg je jpeg als output op je cd en geen lossless formaat? Lijkt mij dat een ongecomprimeerd bestand meer uit te halen is dan een jpeg, ook al is ie maximale kwaliteit kwa compressie. Volgens de heer in de winkel deed de camera het ontwikkelen al voor je.
Het is niet dat ik hem niet geloof maar ik weet dat hier mensen zijn die dit dagelijks zelf doen.

Ook liet ik me informeren over zelf inscannen, maar de prijzen van een (goede)scanner schrikken wel af ........

Alvast bedankt!
Grt Peter.
Bijna leeg hier....

roes
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: kleur of z/w film

Bericht door roes » ma jun 07 2010 1:17 pm

Hallo Peter,

ik denk dat je ook eens bij Fred ( Frederix ) hier op het forum je vraag moet stellen , want ik weet bijna zeker dat hij jou hier mee op weg kan helpen :wink: .

groeten Jos

P.S succes ermee
D300 / MB-D10 / D60 / AF-S NIKKOR 18-200 mm VRII / 10-24 mm / 17-50 mm F/2,8 VC / AF-S Nikkor 70-300 mm VRII / SB 700 / Manfrotto statieven

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: kleur of z/w film

Bericht door Léon Obers » ma jun 07 2010 1:45 pm

strangeartefact schreef: Ik kreeg het advies om kleur te kopen, en ze dan te laten afdrukken en of inscannen en dan z/w te kiezen(dus de afdruk, of inscannen dan pc en bewerken maar.)
Klinkt dit als een zinnig advies?
Ik kan me voorstellen dat een fotozaak dat als zodanig adviseert. Zwart-wit afdrukken met zwart-wit film als basis wordt door printshops niet meer gedaan. Men heeft dan een workflow om vanuit kleurnegatief in de chemie voor kleur het materiaal naar zwart-wit te verwerken. Maar het is niet de echte zwart-wit wat we als zwart-wit verstaan.

Je zou ergens nog wel wel voor een habbekrats een ontwikkeltankje op de kop kunnen tikken, en dan zelf je zwart-wit films ontwikkelen. Van daaruit is het het mooiste om dan met een vergroter in de doka je spul af te werken, maar dat is een te rigoureuze stap. Scannen en dan je digitale bestanden verder verwerken is dan meer de praktische oplossing. Waarbij je als je de prints buiten de deur laat printen, ook daar weer een "kleurverwerking" hebt.
Of zelf printen op een inkjet print met een reeks aan aangepaste "grijswaarden" inkten, voor het mooiste resultaat.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”