ondergronds

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
Robboxxx
Forumlid
Forumlid

ondergronds

Bericht door Robboxxx » wo jun 09 2010 12:54 pm

Een van mijn ondergrondse opnamen. Ik werk bijna uitsluitend in de Limburgse mergelgrotten. Ik stel mijn camera op en zet hem op B-tijd. Vervolgens ren ik rond en flits vanuit de zijgangen. Alles gebeurt in volstrekte duisternis. Meestal wordt ik geholpen door mijn maat, Jacques. Hij houd zijn hoed voor de lens zodat ik kan "oversteken" met licht.

Afbeelding
Eenvoudige genoegens zijn de laatste hartstocht van ingewikkelde naturen. Oscar Wilde.

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: ondergronds

Bericht door Cees » wo jun 09 2010 12:58 pm

Bijzondere manier van fotograferen, het resultaat mag er zijn en is vooral origineel!
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Daniël

Bericht door Daniël » wo jun 09 2010 1:11 pm

inderdaad. Geweldig gedaan.
Is weer een totaal andere manier van werken. Heb je meer?

Jop
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Jop » wo jun 09 2010 1:26 pm

Inderdaad een bijzondere manier om foto's te maken. Nooit aan gedacht en als ik dat al had gedaan, had ik niet verwacht dat het zou lukken.
Maar het tegendeel is waar. Goede foto waar goede detaillering in zit! Smaakt naar meer :wink:
| It all started with the Nikon D5000 18-55 |
|
www.jopsmeulders.nl |

Laura
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Laura » wo jun 09 2010 1:57 pm

Erg interessante manier van werken. Ik denk dat er in de nabewerking nog wel wat meer uit de foto te halen valt, zelf zou ik iets meer contrast toevoegen en misschien nog iets van de onderkant afhalen. Wel knap dat je in het donker kan rondrennen, je moet de weg goed kennen want een verkeerde afslag is met je hoofd tegen de muur lijkt me zo :wink2:

TriGGeR
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door TriGGeR » wo jun 09 2010 3:10 pm

Erg leuk gedaan idd !

Doet mij weer denken aan die leraar van mij die mij ooit vertelde zoiets gedaan te hebben voor een opdracht van een bedrijf.
Was een soortgelijk iets. Een lange tunnel met een lichte bocht erin. Hij heeft ook zijn camera opgesteld en met een losse flitser bepaalde partijen bijgelicht !

Leuk !

Groet,

Wijnand
Nikon D610 / Nikon SB 700 / Sigma 105 mm. macro f2.8 DG / Nikkor 35 mm. f1.8 / Nikorr 24-70 2.8 /
Nikkor 50 mm. f1.8 G / Nikkor 70-300 mm / filters e.d.

http://wijnand.smugmug.com/

rovinge

Bericht door rovinge » wo jun 09 2010 3:20 pm

Mooi gedaan!

Als je er meer hebt, dan graag.

Roel

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ReneG » wo jun 09 2010 3:46 pm

Leuke originele foto met een interessante belichtingstechniek. Heb je ook een foto of filmpje waarop je ziet hoe dit uitvoert...? :mrgreen:

(Kan me niet aan de indruk onttrekken dat het dan enigzins een slapstick gehalte krijgt, maar hey als het werkt... het resultaat mag er in ieder geval zijn!).
Spul waarmee je foto's maakt...

Jomar

Bericht door Jomar » wo jun 09 2010 9:09 pm

Interessante manier van fotograferen inderdaad,
Vind het ook een knappe foto,
persoonlijk zou ik iets meer van de het donker benadrukken om wat sfeer weer te geven ,
(maar dit is puur persoonlijk )

Knappe plaat! :wink:

Robboxxx
Forumlid
Forumlid

Bericht door Robboxxx » wo jun 09 2010 9:33 pm

Op veler verzoek nog een paar opnamen. Ik gebruik sinds kort een NIKON D90. Voor al deze opnamen is de Sigma 10-20mm lens gebruikt in combinatie met een SB 600 flitser. In de regel werk ik met f13, ISO 200.

Afbeelding
NR.2 De rode tekeningen rechts op de foto dateren uit de 15e eeuw.

Afbeelding
NR.3
Afbeelding
NR4.
Deze ruimte wordt de Ridderzaal genoemd. De gangen zijn hier elf meter hoog.

Deze drie opnamen zijn in de caestertgroeve gemaakt.
Meer info op verzoek.

Overigens, bedankt voor de positieve input, dat waardeer ik.
Eenvoudige genoegens zijn de laatste hartstocht van ingewikkelde naturen. Oscar Wilde.

Daniël

Bericht door Daniël » do jun 10 2010 5:57 am

mooie update zeg.
Het is echt weer totaal iets anders dan we normaal zien.

Lijkt me ook leuk om zo te zien en om te werken.

Mag je nou niet zoveel met licht schijnen omdat dan de tekeningen kunnen verdwijnen of vervagen? Dat heb je soms met bepaalde grotten namelijk.

Is het nou ook een openbare plek? Ik denk niet omdat het gewoon te fragiel is.

rjmulder
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door rjmulder » do jun 10 2010 8:36 am

Echt mooi om te zien, een keer wat anders en is wel iets waar je de creativiteit (kleuren filters of maskers voor de flitser) in kwijt kunt.
Nikon camera's | Glas in kokers | Onweer in doosjes | Beetje Manfrotto spul | Tassen van LowePro

Robboxxx
Forumlid
Forumlid

Bericht door Robboxxx » do jun 10 2010 2:48 pm

Het gebruik van Flitslicht is een persoonlijke keuze en heeft niets met het mogelijk vervagen van tekeningen te maken. Een smoes die vaak in musea en dergelijke gebruikt wordt. De werkelijke reden is dat ze liever hebben dat je een foto of prentbriefkaart koopt. Een copyright zaak dus.

De enige beperking die we ons opleggen is een terughoudendheid van bezoekers en licht met betrekking tot de vleermuis populatie die hier overwinterd. Maar zélfs dat is een eindeloze discussie waar voor- en tegenstanders het maar niet eens over kunnen worden.

Ooit ben ik begonnen met grote lampen. Petroleumvergassers om precies te zijn. Ook bekend als de Petromax. ik heb er 8 en geloof me dat is een hoop gesleep. Het nadeel is dat, ondanks een enorme lichtopbrengst het licht er zacht is. Een ander probleem is dat je ze op de grond moet zetten waardoor je "laag" veel licht hebt dat naar boven snel afneemt. Een voordeel is natuurlijk wel dat je een mooie licht compositie kunt maken. Tegenover rondrennen met een flits wat toch meer "raak of mis" is.

Tijdens de laatste sessie hebben we geëxperimenteerd met een zelf gebouwde halogeen schijnwerper. Dat gaf ook goede resultaten, Elke gang wordt enkele 10-tallen seconden verlicht. Ook dit weer vanuit het donker. Het nadeel was dat je kilo's aan accu's meesleept. Ik zal ze zo snel mogelijk posten.

Ik denk dat we voorlopig met een flitser blijven werken.

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”