ND Filter voor D90

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Marcel66

ND Filter voor D90

Bericht door Marcel66 » di jun 08 2010 7:57 am

Hallo allemaal,
Ik heb een vraag over een ND filter voor mijn D90. Volgende maand ga ik naar Japan en ik wil daar foto's maken met lange sluitertijden. Ik heb nu een B+W ND110 filter, maar wat voor filter kan ik het best gebruiken als het bewolkt of half bewolkt weer is en in de avonduren.

Ik wil bijvoorbeeld foto's maken waarbij het water wollig wordt zoals op bijgaande link: http://www.icchawaii.edu/iccblog/images ... nsen-1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik ga hier namelijk ook naar toe, net als hier: http://commondatastorage.googleapis.com ... 556486.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik denk dat ik mijn B+W 110 niet kan gebruijken bij slecht weer, bewolt/half bewolkt en in de avonduren, of vergis ik mij

Alle tips zijn welkom

Alvast bedankt

Marcel

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: ND Filter voor D90

Bericht door Léon Obers » di jun 08 2010 10:41 am

Volgens de info die ik kan vinden houdt dat B+W 110 filter 10 stops licht tegen.
http://www.schneideroptics.com/info/han ... k10_11.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Kies dan bijv. nog 2 filters erbij, ééntje die 3 stops licht tegenhoudt, de andere 6 stops.
Heb je een mooi trapje van 3 - 6 - 10 stops. Met filters op elkaar kun je dat trapje uitbreiden naar 9 (13 - 16) stops
Het bereik ertussen is met de ISO settings te regelen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

gongon
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door gongon » di jun 08 2010 1:53 pm

je kan ook een Light Craft Fader ND kopen. Hoef je er maar een te hebben.
Groetjes Gonnie.

Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.

Marcel66

Bericht door Marcel66 » di jun 08 2010 3:06 pm

Dank voor de reacties.
Gongon, wat is de kwaliteit van de Light Craft Fader ND en welke heb ik nodig ( of is er maar 1 van )
Is het kwalitatief beter om de B+W 103 en 106 afzonderlijk te kopen, of doet de Light Craft niet onder in kwaliteit

Alvast bedankt

gongon
Clublid
Clublid

Bericht door gongon » di jun 08 2010 3:56 pm

Ik heb dat filter nog maar pas, en nog niet gebruikt omdat ik momenteel niet in de gelegenheid ben om foto`s te maken (mijn honden zijn alle vier loops, dus moet opletten dat ze niet gedekt worden) kan niet tegelijk fotograferen en mijn vier honden aan de lijn houden.

maar je hebt ze in verschillende filtermaten, en het filter is zelf verstelbaar van ND2 tot ND400.
Groetjes Gonnie.

Marcel66

Bericht door Marcel66 » di jun 08 2010 8:48 pm

Heeft iemand anders ervaringen met ND filters?
Gongon, hoe weet je op welke stand de Light Craft Fader ND moet staan en hoe weet ik dat hij correct staat?
Hoe bereken ik het aantal stops en hoe weet ik op welke stand de Light Craft Fader ND moet staan?

Sorry voor zoveel vragen, maar ik wil goed voorbereid naar Japan gaan zodat ik optimaal foto's kan maken

Groeten,

Marcel

gongon
Clublid
Clublid

Bericht door gongon » di jun 08 2010 9:33 pm

Marcel66 schreef:Heeft iemand anders ervaringen met ND filters?
Gongon, hoe weet je op welke stand de Light Craft Fader ND moet staan en hoe weet ik dat hij correct staat?
Hoe bereken ik het aantal stops en hoe weet ik op welke stand de Light Craft Fader ND moet staan?

Sorry voor zoveel vragen, maar ik wil goed voorbereid naar Japan gaan zodat ik optimaal foto's kan maken

Groeten,

Marcel

Er staat een schaalverdeling op van min. naar max. Er zit ook een voorbeeldkaartje bij, maar ik zelf heb het filter dus nog niet gebruikt.
Groetjes Gonnie.

Marcel66

Bericht door Marcel66 » wo jun 09 2010 3:06 pm

Gongon,
Bedankt voor je bijdrage.
Mag ik vragen waar je de LCF hebt gekocht?
Mijn objectief 18-105 heeft een diameter van 67mm, dit houdt in dat ik de LCF van 67 mm moet hebben, klopt dit?

Alvast bedankt

Marcel

gongon
Clublid
Clublid

Bericht door gongon » wo jun 09 2010 3:07 pm

Ik heb hem bij Kamera Express gekocht.

Ja, 67mm klopt.
Groetjes Gonnie.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » wo jun 09 2010 5:01 pm

Lees m'n ervaringen in: http://home.kpn.nl/braak117/filters.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Marcel66

Bericht door Marcel66 » wo jun 09 2010 8:51 pm

To Hans Braakhuis,

Ik heb je informatie gelezen, zeer verhelderend. Dank daarvoor. Helaas levert Nikon de grijsfilters niet meer.
Ik weet niet of jij ervaring hebt met B+W en Light Craft Fader, maar wat zou jouw persoonlijke voorkeur hebben?
Een afzonderlijke B+W 103 en 106 zoals Leon voorstelt of de Light Craft Fader zoals Gongon voorstelt.
Ik heb al de B+W 110 ND, maar in een bosrijke omgeving heb ik daar weinig aan vanwege te weinig lichtdoorvoer, denk ik.

Alvast bedankt voor de tips en informatie

Marcel

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » za jun 12 2010 12:57 pm

Zelf heb ik er 2 in de variatie: B+W 110 ND. Ook geen normale keuze. En met een adapterring passen die ook op elkaar. Alhoewel ik dat nog niet uitgeprobeerd heb.
Ga eens langs bij de winkel: http://www.cameratools.nl" onclick="window.open(this.href);return false; heeft er meerdere liggen. Kun je het zien en uitproberen.

Het nadeel van je filter: geen AF, handmatig scherpstellen. Controleren of de belichting goed is middels het histogram. Natuurlijk kun je 's avonds mee werken. En bij lange tijden een goed (tafel)statief.

gongon
Clublid
Clublid

Bericht door gongon » za jun 12 2010 6:29 pm

Met die Light Craft filter heb ik gewoon Af hoor.
Groetjes Gonnie.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » zo jun 13 2010 7:39 am

gongon schreef:Met die Light Craft filter heb ik gewoon Af hoor.
De Light Craft gaat van 2 tot 7 stops. Met m'n 10 stops filter heb ik in de tuin, volle zon, en een lichtsterk objectief ook wel AF, maar die vertrouw ik van geen meter. Zelf kan ik door m'n zoeker niks zien.
Nikon geeft aan dat de AF tot f/5,6 goed werkt. Met m'n f/1,4 objectief kom ik uit op:
1.4 - 2.0 - 2.8 - 4 - 5.6 - 8 - 11 - 16 - 22 - 32 . En f/32 zit niet eens op m'n objectief.
Nu hoef ik niet naar f/32, je kunt ook met de ISO en de sluitertijd spelen, zodat je wel rond de f/5,6 uit komt.

Er zijn 2 soorten Light Craft ND faders. In Nederland zie je veelal de goedkoopste variatie. Dat schijnt iets met onze zuinigheid te maken te hebben. De Ultra versie heb ik hier nog niet voorbij zien komen. En die heeft wel goede tests.

Daviddvd

Bericht door Daviddvd » zo jun 13 2010 9:20 am

Je hebt nu ook nieuwere versies, Mark II , misschien is die iets beter?

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”