Ik maak graag foto's van de vissen in mijn aquarium. In het begin deed ik dit met de 18-55, maar toen ik de 18-105 had gekocht deed ik het altijd met deze. Nu kom ik tot de ontdekking dat de 18-55 veel mooiere foto's maakt. Ze zijn echt vele malen scherper en ik kan dichterbij focussen.
Zou iemand mij uit kunnen leggen hoe dit kan?
Aquariumfotografie: 18-55 VR beter dan 18-105VR?!?!
Re: Aquariumfotografie: 18-55 VR beter dan 18-105VR?!?!
Dichterbij focussen kan, dat ligt aan het ontwerp van de lens. En veel scherper, hoe vergelijk je? Wat zijn je instellingen?
Tot slot, de 18-55 VR is echt niet zo k*t als vaak gedacht wordt.
Tot slot, de 18-55 VR is echt niet zo k*t als vaak gedacht wordt.
Tsja hoe vergelijk ik.. ik ben nog maar een leek, maar als ik precies dezelfde instellingen gebruik vind ik dat de 18-55 betere foto's maakt dan zn grotere broer.
Kan ik hier ook foto's van een ander forum plaatsen? dan kan ik de verschillen laten zien..
Kan ik hier ook foto's van een ander forum plaatsen? dan kan ik de verschillen laten zien..
Foto's kunnen hier gewoon geplaats worden. Gewoon tussen de [IMG]-tags plaatsen.
- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
De min. focus afstand (dat is gemeten vanaf de sensor in je camera tot het onderwerp) verschilt per lens, deze is 45cm. voor de 18-105 en 25cm. voor de 18-55. Dat van die afstand klopt dus. We moeten inderdaad je instellingen en foto's zien om het te kunnen beoordelen. (Stel je handmatig scherp met de 18-105 en sta je net te dichtbij? Dan gaat het niet scherp worden.
Overigens maak ik incidenteel foto's van vissen in aquaria, meestal gebruik ik dan de 50mm f/1.8. Die stelt meen ik ook pas rond de 40cm. scherp maar met een hoge ISO en een groot diafragma kun je toch uit de hand werken (zeker als het aquarium goed verlicht is). Maar bij voorkeur vanaf statief. Flitsen werkt meestal ook niet zo best met zo'n glasplaat voor je camera.
Verder kun je met die lens de vis eventueel 'isoleren' ten opzichte van zijn achtergrond. Ik zit op het werk, maar een paar kleine voorbeelden (nog van voor ik aan fotobewerking deed, dus ik had deze moeten verscherpen maar die tools heb ik niet op het werk):

Overigens maak ik incidenteel foto's van vissen in aquaria, meestal gebruik ik dan de 50mm f/1.8. Die stelt meen ik ook pas rond de 40cm. scherp maar met een hoge ISO en een groot diafragma kun je toch uit de hand werken (zeker als het aquarium goed verlicht is). Maar bij voorkeur vanaf statief. Flitsen werkt meestal ook niet zo best met zo'n glasplaat voor je camera.

Spul waarmee je foto's maakt...