multiselector d300s reageert niet

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Plaats reactie
becat
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

multiselector d300s reageert niet

Bericht door becat » di mei 25 2010 11:23 am

Hallo allen,

Ik heb problemen met m'n nog nieuwe d300s (maandje oud). Soms als ik met de multiselector het scherpstelveld wil kiezen reageert de camera niet. Als ik dna de camera uit en aan zet werk de multiselector weer. Contact gehad met Nikon en te horen gekregen dat dat idd niet goed is. Ik heb de camera nu via de winkelier teruggestuurd naar nikon.

Ik zal jullie op de hoogte houden hoe dit afloopt.

Melliw
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: multiselector d300s reageert niet

Bericht door Melliw » di mei 25 2010 11:25 am

De multiselector reageerd ook niet als de lichtmeter het niet doet.
Weet je zeker dat er verder geen instellingen verkeerd staan?

Groeten van Willem
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di mei 25 2010 12:07 pm

De multiselector reageert ook niet niet als die is gelocked. (Knop rondom de multiselector).
Dikke kans dat je die per ongeluk iets hebt verschoven naar de L-stand of visa versa als het wel werkt.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Melliw
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Melliw » di mei 25 2010 12:10 pm

@ Leon, alleen werkt hij dan niet ineens wel als de camera uit en aan gedaan is...
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.

Daniël

Bericht door Daniël » di mei 25 2010 12:20 pm

als je een foto hebt genomen laat hij de foto zien op het LCD scherm.
Afhankelijk wat je ingesteld hebt hoe lang hij deze laat zien werkt de multiselector knop dan niet om een scherpstel veld te kiezen.

Maar het kan bij jou zijn dat er een kromme volt in zit.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di mei 25 2010 1:18 pm

Melliw schreef:@ Leon, alleen werkt hij dan niet ineens wel als de camera uit en aan gedaan is...
Hoewel die lock-knop doorgaans goed inklikt kan het toch voorkomen dat die slechts een beetje is verschoven, kan die op de grens zitten van locken of "vrij". Met camera vastpakken en aan/uitknop verstellen kan het makkelijk voorkomen dat je in de greep ook die lock-knop net iets verstelt in de andere richting.
Het is niet de eerste keer dat mensen zich vergissen in de stand van de een of andere knop bij het vastpakken van de camera, bijv. bij het uit een fototas halen en vastpakken van de camera of andere beweging waarbij de duim ter hoogte van zo'n knop zit, vandaar mijn voorstel om dat goed te controleren.

Zie een dergelijk voorval in een ander draadje (daar gaat het trouwens om een heel andere knop, maar wel de situatie van het telkens onbewust verstellen van een knop): http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 16#p204416" onclick="window.open(this.href);return false; en de vervolgreacties. Lees ook de laatste reactie. (Fout heeft zich niet meer voorgedaan erna, er kwam geen reactie meer dat er iets fout was).

becat
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door becat » wo mei 26 2010 9:10 am

@melliw,
hmmm, denk toch dat het niet met de lichtmeter te maken heeft omdat vlak na het maken van een foto de multiselector het soms ook niet doet en dan is, volgens mij, de lichtmeter nog aan. preview van de foto op het lcd staat uit.

@Leon,
de 'lock' knop is het zeker niet omdat het uit en aan zetten van de camera voldoende is om het euvel te verhelpen.

Het kan natuurlijk nog steeds een usererror zijn :) maar ben toch benieuwd wat nikon zegt.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do mei 27 2010 3:25 am

becat schreef: @Leon,
de 'lock' knop is het zeker niet omdat het uit en aan zetten van de camera voldoende is om het euvel te verhelpen.

Het kan natuurlijk nog steeds een usererror zijn :) maar ben toch benieuwd wat nikon zegt.
Je weet toch hopelijk wel dat na pakweg 6 seconden, je zowel lichtmeter als de functies met AF-punten van de multiselector weer moet activeren door de ontspanknop half in te drukken? (Met uit/aan zetten gebeurd hetzelfde). Die tijd dat het aanstaat kun je verlengen met persoonlijke instellingen (Optie C2).

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door henkk » vr mei 28 2010 8:54 am

Intrigerend vraagstuk dus ook maar eens geprobeerd. Bij mijn D700 gaan multiselector en instelwielen uit na een opname, en pas weer aan als je aan de ontspanknop, de AF of scherptedieptecontrole komt. In zoeker en lcd blijft de lichtmeter wel gewoon zichtbaar.
Dit gaat zo als de opname wordt teruggespeeld.
Als je terugspelen uitzet (in het weergavemenu) blijven lichtmeter, multiselector en instelwielen gewoon werken na de opname. Blijkbaar (bug or feature?) gaat de lichtmeter etc. uit als er een beeld wordt teruggespeeld.
Ik denk dat de camera ongewijzigd uit Beverwijk gaat terugkomen.
Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

MarcoJ

Bericht door MarcoJ » vr mei 28 2010 1:32 pm

henkk schreef:Blijkbaar (bug or feature?) gaat de lichtmeter etc. uit als er een beeld wordt teruggespeeld.
Groet, Henk
Logisch...er is namelijk geen enkele meerwaarde dat de lichtmeter aan het werk is terwijl je de foto bekijkt op je schermpje.

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door henkk » vr mei 28 2010 1:56 pm

MarcoJ schreef:
henkk schreef:Blijkbaar (bug or feature?) gaat de lichtmeter etc. uit als er een beeld wordt teruggespeeld.
Groet, Henk
Logisch...er is namelijk geen enkele meerwaarde dat de lichtmeter aan het werk is terwijl je de foto bekijkt op je schermpje.
Nou, zo logisch vind ik dat niet omdat er ook wel een foto op het schermpje kan staan waar ik niet naar kijk ... Wel kijk ik als ik dat zelf uitdrukkelijk kies via de terugspeelknop maar niet altijd als er een plaatje staat omdat ik dat standaard heb ingesteld na elke opname. En als het plaatje weer vanzelf verdwijnt (na 4 sec), gaan de knoppen niet vanzelf weer aan.

Ik zou niet weten waarom ik niet met de foto op het schermpje ook aan instelwielen of multiselector zou mogen komen om een instelling te wijzigen. Want ik kan ook aan de foto zien dat bijv. de belichting anders moet en dan moet ik eerst weer de boel activeren (nou ja, één druk op een knop). Het zal wel te moeilijk zijn voor de electronica. En ik vermoed toch dat dit verschijnsel de reden is waarom TS zi'n camera in overleg met de winkel heeft opgestuurd.
Vriendelijke groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Daniël

Bericht door Daniël » vr mei 28 2010 2:11 pm

Is er al iets bekend?

becat
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door becat » vr mei 28 2010 9:29 pm

Helaas nog geen nieuws van Nikon. De winkel waar ik hem gekocht heb heeft verzaakt de camera naar nikon te sturen... zucht... Nou ja, als't goed is istie nu bij nikon...

Misschien nog even wat extra info, op het moment dat ik het scherpstelveld wil wijzigen maar de knop niet reageert, zie ik in de zoeker nog wel het veld aktief, dat ik dus wil wijzigen. Dat betekend volgens mij dat de lichtmeter nog aktief is. Op dat moment reageert de multiselector dus niet en moet de camera uit en weer aan, dan werkt de multiselector weer. Da's volgens mij niet goed...

Spannend! :-) We gaan het horen van Nikon, ik hou jullie op de hoogte!

MarcoJ

Bericht door MarcoJ » zo mei 30 2010 11:01 am

henkk schreef:
MarcoJ schreef:
Groet, Henk
Nou, zo logisch vind ik dat niet omdat er ook wel een foto op het schermpje kan staan waar ik niet naar kijk ... Wel kijk ik als ik dat zelf uitdrukkelijk kies via de terugspeelknop maar niet altijd als er een plaatje staat omdat ik dat standaard heb ingesteld na elke opname. En als het plaatje weer vanzelf verdwijnt (na 4 sec), gaan de knoppen niet vanzelf weer aan.

Ik zou niet weten waarom ik niet met de foto op het schermpje ook aan instelwielen of multiselector zou mogen komen om een instelling te wijzigen. Want ik kan ook aan de foto zien dat bijv. de belichting anders moet en dan moet ik eerst weer de boel activeren (nou ja, één druk op een knop). Het zal wel te moeilijk zijn voor de electronica. En ik vermoed toch dat dit verschijnsel de reden is waarom TS zi'n camera in overleg met de winkel heeft opgestuurd.
Vriendelijke groet, Henk
Ik denk niet dat het te moeilijk is voor de electronica.
Het is zo gemaakt om accustroom te besparen. De lichtmeter vreet relatief veel vermogen. Als er informatie op het scherm zichtbaar is (wat ook veel stroom vreet) is het m.i. logisch dat de lichtmeter niets hoeft te doen. (muv liveview uiteraard)

tevens verandert de functie van instelwielen als je een foto op je scherm hebt staan.

becat
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door becat » do jun 10 2010 9:35 pm

Nou , ik heb vandaag de camera terug gekregen van Nikon. Ze hebben niets kunnen vinden tijdens hun duurtest, helaas. Het is nu dus maar aankijken of de kwaal nog weer terug komt. Zo ja, dan moet ik maar verder zien wat ik ga doen. Wel vervelend hoor want ik ben er nog steeds van overtuigd, ook na het lezen van jullie reply's, dat het een fout in de camera is/was.

We zien wel. Mocht er nog iets over te melden zijn dan doe ik dat wel in dit topic.

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”