Hulp gevraagd voor close-up, vivitar en prime's

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
dinger

Hulp gevraagd voor close-up, vivitar en prime's

Bericht door dinger » do jun 10 2010 5:23 pm

Hoi,
Sinds eind maart heb ik mijn eerste digitale D3000 en ik heb 2e hands twee nikon primelenzen over kunnen nemen. Daar zat ook een set (ik noem het maar)van 3 tussenringen van Vivitar bij waardoor ik close-ups kan maken. Met de 2 prime's: 50 mm F1.4 en 85 mm F1.8 probeer ik te oefenen met handmatig scherpstellen. En dat is nog lastig om scherp foto's te maken, maar lukt soms aardig. Daarnaast heb ik afgelopen week ook geoefend met close-ups van bijtjes en muggen. En ook dat viel nog meer tegen. Eerst al onderwerp zoeken, vervolgens scherpstellen evt instellingen aanpassen omdat lichtinval veranderde enz enz.

Ik heb 2 foto's bijgevoegd van de 50 en 85 mm zonder de vivitar ringen en 3 'close-ups' met de vivitar ringen (en deze zijn nog de beste...)?
En tot slot foto's van de lenzen en de ringen.

Vraag: Woont er iemand in de buurt van Breukelen die mij wegwijs kan maken hoe nu beter foto's te maken met deze set?
Want ik baal er van dat het (nog) niet lukt om mooie foto's te maken met de vivitar ringen ertussen.

nr 1 55mm normaal

Afbeelding

nr 2 85 mm normaal

Afbeelding

nr 3 55mm close up

Afbeelding

nr 4 55 mm close up

Afbeelding

nr 5 85 mm close up

Afbeelding

n6

Afbeelding

nr 7

Afbeelding

nr8

Afbeelding

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Hulp gevraagd voor close-up, vivitar en prime's

Bericht door a vgastel » do jun 10 2010 6:50 pm

zie geen exif gegevens,dus is dit moeilijk te beoordelen.
vindt ze toch niet slecht je kunt eens proberen diafragma en sluiter tijden anders in te stellen.
groeten bert, leer zelf het meeste door gewoon uit te proberen.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

dinger

Bericht door dinger » do jun 10 2010 9:29 pm

Dat was nog een andere vraag: hoe krijg ik de exif-gegevens mee geupload? In flickr ed heb ik ze wel, in picassaweb al minder gegevens, maar bij kopieren naar NCN zijn ze helemaal weg?

Dit waren ook de beste foto's, meeste waren niet scherp of weinig scherptediepte. Uiteraard ook met sluitertijd gespeeld. Mug was half dood, dus met statief kunnen werken en ontspanner om zo weinig mogelijk trilling te hebben. En gezien deze inspanning vind ik resultaat matig.

Probleem is ook het goed kunnen spelen met diafragma. Als ik prime direct op camera zet komt deze met melding: vergrendel de diafragmering van het objectief op het kleinste diafragma (grootste f/-waarde). Met vivitarringen ertussen moet ik op de ring zelf schuiven om diafragma aan te passen. Ik merk dat wel in de lichtinval maar weinig in mutatie scherptediepte?

Werkt een omkeerring BR-2A beter?

JacTrum
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door JacTrum » do jun 10 2010 9:52 pm

Voor een eerste poging vind ik ze zo slecht nog niet hoor. De scherptediepte is met gebruik van tussenringen nou eenmaal ontzettend klein. Met het gebruik van ringen verlies je wel een beetje licht, maar dat 'ziet' de camera vanzelf. Met name die 85 mm is heel geschikt om bij macro te gebruiken. Weet je wel zeker dat hij inderdaad het kleinste (of bijna kleinste) diafragma pakt? En heb je al geprobeerd in te flitsen?
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » vr jun 11 2010 9:01 am

begin eens met niet bewegende onderwerpen op je eettafel.

dinger

Bericht door dinger » vr jun 11 2010 8:31 pm

Bedankt voor de tips, stilstaande prooien is al wel makkelijker. Deze gemaakt met statief en 1 seconde belicht.
Maar blijf het lastig vinden, misschien toch doorsparen voor echte macrolens....

nr 1

Afbeelding

nr 2

Afbeelding

Jumpjiving
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door Jumpjiving » vr jun 11 2010 9:27 pm

Leuk setje tussenringen en primes.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » za jun 12 2010 6:24 am

Met een D3000 en AF objectieven maak je je het wel moeilijk. De AF werkt alleen op camera's vanaf de D70, 80 enz. De zoeker van je camera is nu niet de meest heldere die er is. Niet gemaakt om met de hand scherp te stellen, alhoewel de AF hulp (rondje pijltje) in de zoeker het uitstekend doet. Met manuele tussenringen werken op een camera lager dan D100, 200 enz, is ook niet makkelijk. De belichtingsautomaat werkt ook niet.
Met een AF-S DX Micro NIKKOR 85mm f/3.5G ED VR zijn al die problemen opgelost op je huidige camera.
Maar omdat bij Nikon alles past ben je over enkele jaren misschien wel toe aan een nieuwe camera, en wil je al die oude objectieven wel willen gebruiken. En je hebt al 2 schitterende objectieven.
Je zou de 50mm ook eens met een BR-2 omkeer ring kunnen gebruiken. Geeft een beetje macro, met een meer groothoek objectief werkt het uitstekend.
Lees eens: http://home.kpn.nl/braak117/macro.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; voor oude en nieuwe oplossingen.

Je kunt 2 kanten op als je wilt gaan sparen voor wat nieuws:
1. Met een AF-S macro objectief kun je aan de slag met je huidige camera.
2. Met een D100, D200, D300, D300s, D700, D800, D1, D2, D3 kun je aan de slag met je huidige objectieven.
Eigenlijk maak je een keuze tussen een goedkope camera en dure objectieven of een dure camera en goedkope objectieven.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » za jun 12 2010 3:04 pm

Drie korte opmerkingen van mijn kant.

1. Dat zijn twee hele mooie objectieven. Die zijn echt erg goed, dus als een foto niet scherp is ligt het hoogstwaarschijnlijk aan jou. En dat is fijn; daar kan je aan werken. :twisted:
2. Manueel scherpstellen is een vak apart. Veel oefenen!
3. Macrowerk is sowieso veel moeilijker dan je denkt. Een macrolens gaat je echt niet ineens goede foto's laten maken; daar is kennis en kunde voor nodig.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

dinger

Bericht door dinger » za jun 12 2010 10:25 pm

Oké dat is fijn om te horen: dat objectieven goed zijn (dat wist ik eigenlijk wel), dat deze in combinatie met D3000 niet optimaal werken (wist ik niet) en dat er met oefening door mij (en geduld) nog wel wat te verbeteren is! Ik zal eens gaan zoeken naar het genoemde macro objectief, maar dat zal qua budget dit jaar niet meer lukken. En op termijn een camera met een paar 0 minder (d3000 - d300 - D3)....

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo jun 13 2010 12:04 am

Een D90 zou al prima zijn; dan zijn de objectieven prima bruikbaar, inclusief autofocus... Een D300 of hoger "moet" je eigenlijk pas aan beginnen als je wat beter weet wat te doen in bepaalde situaties.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

pietje-nukem
Forumlid
Forumlid

Bericht door pietje-nukem » zo jun 13 2010 9:01 am

Patrick schreef:Een D90 zou al prima zijn; dan zijn de objectieven prima bruikbaar, inclusief autofocus...
Maar volgens mij werkt auto focus niet in combinatie met deze tussenringen :huh:

Ik kan alleen maar be-amen dat je veel moet oefenen met manueel scherpstellen en belichten
Probeer eerst het "gevoel" te krijgen van de combinatie waarmee je fotografeert.
Insecten zijn voor mij ook niet zo 1-2-3 te doen, oefen eerst op speelgoed poppetjes of bloemetjes,
Zelf gebruik ik een D80 en een setje Panagor tussenringen waarbij de 18mm voor mij het beste resultaat geeft.
Mijn objectieven zijn van een ander merk dan Nikon en mijn foto's zijn zeker niet messcherp
Scherpstellen kan je ook door de camera (heel rustig) iets naar voor of achter te bewegen.
Nou, van mij ook de groeten

Daviddvd

Bericht door Daviddvd » zo jun 13 2010 9:28 am

Ik zou trouwens ook niet macro gaan fotograferen met eens sluitertijd van 1 sec...

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”