EXIF mee in foto

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
dinger

EXIF mee in foto

Bericht door dinger » vr jun 11 2010 10:11 pm

Op site vond ik aanvullende info om exif mee te krijgen bij plaatsen foto. Kan ik ook ergens vinden hoe dit te lezen en daarmee bedoel ik te leren wat ik kan verbeteren aan een foto. Ik had/heb last dat 55-200mm niet altijd scherpe foto's oplevert, over onderstaand exemplaar ben ik wel tevreden.

nr 1
Afbeelding

Daviddvd

Re: EXIF mee in foto

Bericht door Daviddvd » vr jun 11 2010 10:14 pm

Download Opanda Exif viewer, en voilá. :mrgreen:

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » za jun 12 2010 12:27 am

Je kan beginnen met even op je foto te klikken. Dan kom je in onze eigen EXIF viewer terecht. EN als je nog een keer doorklikt kom je in een externe, veel uitgebreidere versie uit.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

dinger

Bericht door dinger » za jun 12 2010 11:33 am

Ik zal mijn vraag concretiseren: hoe moet ik de gegevens in de exif-viewer interpreteren.
Ik weet nu hoe de exif-gegevens mee te uploaden en kan deze ook bekijken. Maar er staan allerlei technische gegevens, sommige zeggen mij natuurlijk wel wat (sluitertijd, diafragma, iso ed). Maar hoe kan ik meer verbanden leggen/zien en daaruit afleiden wat wel/niet goed is gegaan?
Toch een keertje een beginnerscursus fotograferen?

Daviddvd

Bericht door Daviddvd » za jun 12 2010 12:02 pm

Als die overbelicht is bijv. en je hebt een sluitertijd van 1/20 in de exif staan, dan kan je bedenken dat je de volgende keer misschien 1/50 moet nemen, of nog sneller. Of bedoel je dit niet?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za jun 12 2010 12:32 pm

Aanvullend. Die sluitertijd zou wel als 1/20 kunnen worden aangegeven, maar het zijn dikwijls eerder andere EXIF-gegevens die laten zien waarom een belichting verkeerd is. Een ander gegeven is bijvoorbeeld de waarde voor correctie. Is een opname overbelicht, en je ziet dat een belichtingscorrectie van +1.0 is gebruikt, kun je daar rechtstreeks de link mee leggen, waarom het overbelicht zal zijn.
Idem voor het aangeven van het soort meting; bijv. spotmeting versus matrix. Zo zijn er nog tal van andere settings die in de EXIIF worden vastgelegd waar je erg veel baat bij hebt bij de analyse van een beeld.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”