Ik mag heel graag vlinders en libellen fotograferen op zo'n manier dat de vlinder/libelle op naam te brengen is. Naast het insect breng ik ook de omgeving waar ze voorkomen in beeld. Zie het als verzamelen. Met mijn Nikon micro 85 moet je vaak te dichtbij komen voor ene herkenbare foto dus ben ik op zoek naar een tele.
Wat kwaliteit betreft is denk ik de Nikon beter maar op welke afstand kan ik dan een vlinder goed in beeld krijgen of moet ik toch voor de Sigma gaan.
Ik wil niet al te veel geld uitgeven, het is maar een hobby.
Wie heeft goede tips en/of ervaringen?
Nikkor AF-S 70-300mm of Sigma 150-500mm
- JerryBig
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Nikkor AF-S 70-300mm of Sigma 150-500mm
Ik weet niet of vlinders wel het meest voor de hand liggende onderwerp zijn voor de 150-500. De kortste instelafstand is 2.2 meter. Daarbij is het een zware jongen die het best bediend kan worden vanaf statief of monopod wil je een beetje scherpe foto's produceren.
Recentelijk ben ik met de 70-300 aan de gang gegaan in een vlindertuin en dat gaat denk ik veel beter. Alleen boven de 200 wordt ie wat soft. Maar zelfs met deze lens moest ik soms een stapje terug doen om dat ik te dicht bij kwam en hij niet meer scherp kon stellen. Maar de beste resultaten heb ik toch gehad met de Nikon 105 Micro VR. Op DX heb je dan zo'n 160 mm en een perfecte scherpte, je kunt dichterbij komen en toch ver genoeg weg blijven.
Ga je nu vogeltjes fotograferen, dan moet je voor de 150-500 gaan. Met een bescheiden budget kun je mooie dingen doen.
Recentelijk ben ik met de 70-300 aan de gang gegaan in een vlindertuin en dat gaat denk ik veel beter. Alleen boven de 200 wordt ie wat soft. Maar zelfs met deze lens moest ik soms een stapje terug doen om dat ik te dicht bij kwam en hij niet meer scherp kon stellen. Maar de beste resultaten heb ik toch gehad met de Nikon 105 Micro VR. Op DX heb je dan zo'n 160 mm en een perfecte scherpte, je kunt dichterbij komen en toch ver genoeg weg blijven.
Ga je nu vogeltjes fotograferen, dan moet je voor de 150-500 gaan. Met een bescheiden budget kun je mooie dingen doen.
V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Beide objectieven zijn niet in de eerste plaats bedoeld voor Macro-achtig werk, maar voor libelles met een stuk omgeving er bij is dat ook niet strikt nodig.
De Sigma 150-500 mag dan verder reiken, maar heeft een maximale afbeeldingsmaatstaf van 1: 5,2 tegenover 1: 4 voor de Nikon 70-300 die voor dichtbij dus ruim in het voordeel is. Daar komt bij dat de Sigma bijna 2 kilo weegt. De 70-300 is een stuk handzamer, scherper en ook nog eens veel goedkoper. Dus de keus lijkt niet moelijk.
De Sigma 150-500 mag dan verder reiken, maar heeft een maximale afbeeldingsmaatstaf van 1: 5,2 tegenover 1: 4 voor de Nikon 70-300 die voor dichtbij dus ruim in het voordeel is. Daar komt bij dat de Sigma bijna 2 kilo weegt. De 70-300 is een stuk handzamer, scherper en ook nog eens veel goedkoper. Dus de keus lijkt niet moelijk.
- ArendV
- Forumlid
- Contacteer:
Van de twee telezoom objectieven leent de Nikkor 70-300VR zich het meest voor fotograferen van libellen en insecten, zoals al hierboven al aangegeven.
Als je er dan nog een Canon 500D voorzetlens opdraait, kun je nog dichterbij komen en kom je ongeveer tot 1:2 wat meer dan genoeg vergroting is voor libellen en vlinders (tenminste als je ze er helemaal op wilt zetten).
(Zelf gebruik ik een Sigma 150mm macro of de Nikkor 300mm f/4 AF-S met tussenring of converter voor vlinders of libellen).
Als je er dan nog een Canon 500D voorzetlens opdraait, kun je nog dichterbij komen en kom je ongeveer tot 1:2 wat meer dan genoeg vergroting is voor libellen en vlinders (tenminste als je ze er helemaal op wilt zetten).
(Zelf gebruik ik een Sigma 150mm macro of de Nikkor 300mm f/4 AF-S met tussenring of converter voor vlinders of libellen).
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
En is deze lens een optie?
Sigma 100-300mm F4.0 EX APO DG Dan kan ik tzt ook een convertor aanschaffen voor nog meer zoom als ik vogels wil vastleggen?
Sigma 100-300mm F4.0 EX APO DG Dan kan ik tzt ook een convertor aanschaffen voor nog meer zoom als ik vogels wil vastleggen?
- ArendV
- Forumlid
- Contacteer:
Van libellen naar vlinders naar vogels.
Deze lens zal voor je eerste wens - libellen en vlinders - niet echt geschikt zijn (vergroting 1:5 zie hier) en voor vogels snel te kort komen (met Sigma 1,4x converter wordt dit al beter en is de kwaliteit nog goed).
Deze lens is hier op het forum al eerder ter sprake geweest.
Met dit wisselende wensenpakket is het moeilijk advies te geven.
Deze lens zal voor je eerste wens - libellen en vlinders - niet echt geschikt zijn (vergroting 1:5 zie hier) en voor vogels snel te kort komen (met Sigma 1,4x converter wordt dit al beter en is de kwaliteit nog goed).
Deze lens is hier op het forum al eerder ter sprake geweest.
Met dit wisselende wensenpakket is het moeilijk advies te geven.
Groeten - Arend / flickr