D90 icm METZ 32CT 3 en SCA 343 adapter
D90 icm METZ 32CT 3 en SCA 343 adapter
Ik heb een vraag over de Metz System SCA 300 Megablitz icm de Nikon D90.
Als ik deze flitser erop schuif dan knippert mijn flits icoontje op het display van mijn D90. Maar als ik de flitser iets terug uit de geleiding schuif pakt ie hem wel. Nou heb ik één pinnetje van de adapter SCA-343 met wat tape afgedekt. En nu pakt ie hem in ieder geval op Manual en Auto-modus. Maar nou las ik verder dat de voltages van deze flitsers gevaarlijk kunnen zijn voor mijn toestel.
Weet iemand wat ik hiermee moet of kan. Volgens de archief pdf van metz kon deze flitser wel in combinatie met de SCA-301 adapter werken.
De fotozaak gaf aan deze adapters niet meer te leveren omdat ze van dit systeem zijn afgestapt. Aangezien ik nog aan het sparen ben voor een fatsoendelijke flitser zou dit een tijdelijke uitkomst kunnen bieden.
Als iemand meer weet hoe ik hiermee om moet gaan hoor ik dat van harte.
gr,
Eelco
Als ik deze flitser erop schuif dan knippert mijn flits icoontje op het display van mijn D90. Maar als ik de flitser iets terug uit de geleiding schuif pakt ie hem wel. Nou heb ik één pinnetje van de adapter SCA-343 met wat tape afgedekt. En nu pakt ie hem in ieder geval op Manual en Auto-modus. Maar nou las ik verder dat de voltages van deze flitsers gevaarlijk kunnen zijn voor mijn toestel.
Weet iemand wat ik hiermee moet of kan. Volgens de archief pdf van metz kon deze flitser wel in combinatie met de SCA-301 adapter werken.
De fotozaak gaf aan deze adapters niet meer te leveren omdat ze van dit systeem zijn afgestapt. Aangezien ik nog aan het sparen ben voor een fatsoendelijke flitser zou dit een tijdelijke uitkomst kunnen bieden.
Als iemand meer weet hoe ik hiermee om moet gaan hoor ik dat van harte.
gr,
Eelco
Re: D90 icm METZ 32CT 3 en SCA 343 adapter
Volgens mij is het in ieder geval zo dat een Metz uit het tijdperk van de SCA-adapters jong genoeg is om geen problemen met de ontsteekspanning te geven.
Of er voor een wat oudere flitser een SCA-adapter is die met de jongste Nikons werkt is nog maar de vraag.
Hiervoor zou je toch eigenlijk de importeur of de fabriek moeten benaderen.
Als ik google op "compatibility Metz 32CT3 Nikon D90" krijg ik wel het een en ander te zien, maar daar zul je zelf even doorheen moeten spitten. Er is wel enige malen sprake van de SCA 3402-adapter.
Voorts mijn standaard-strofe in dit soort gevallen: "In het verleden gelukte aansluitingen geven geen garantie voor de toekomst". Ik ben dus niet verantwoordelijk voor mismatches, onverhoopt haarblekende ontsteekspanningen etc.
Overigens is het Mecablitz. Gedeponeerde merknaam.
emdeklerk
Of er voor een wat oudere flitser een SCA-adapter is die met de jongste Nikons werkt is nog maar de vraag.
Hiervoor zou je toch eigenlijk de importeur of de fabriek moeten benaderen.
Als ik google op "compatibility Metz 32CT3 Nikon D90" krijg ik wel het een en ander te zien, maar daar zul je zelf even doorheen moeten spitten. Er is wel enige malen sprake van de SCA 3402-adapter.
Voorts mijn standaard-strofe in dit soort gevallen: "In het verleden gelukte aansluitingen geven geen garantie voor de toekomst". Ik ben dus niet verantwoordelijk voor mismatches, onverhoopt haarblekende ontsteekspanningen etc.
Overigens is het Mecablitz. Gedeponeerde merknaam.
emdeklerk
Welkom op het forum.
Ik verwacht niet dat SCA flitsers gevaarlijke spanningen genereren.
Met de SCA-343 deels afgeplakt verwacht de adapter/camera signalen die niet komen omdat je een deel van de elektronica hebt afgeplakt; geen idee hoe je camera hierop reageert. Vergeet niet dat de camera een computer bevat; die kunnen gevoelig zijn voor "rare " signalen.
Je zou wat (oudere) fotozaken kunnen afbellen.
Vergelijk ik een SCA301 met een SCA3083, zijn de contacten nrs 2 en 11 (uiterst links boven en uiterst rechts onder) voor middencontact en koude kant.
Misschien de 343 ombouwen? Occasion? Google?
Volgens Metz zijn SCA flitsers nog steeds leverbaar. De standaardadapter daarbij is de SCA301.
Groet Hans
Ik verwacht niet dat SCA flitsers gevaarlijke spanningen genereren.
Met de SCA-343 deels afgeplakt verwacht de adapter/camera signalen die niet komen omdat je een deel van de elektronica hebt afgeplakt; geen idee hoe je camera hierop reageert. Vergeet niet dat de camera een computer bevat; die kunnen gevoelig zijn voor "rare " signalen.
Je zou wat (oudere) fotozaken kunnen afbellen.
Vergelijk ik een SCA301 met een SCA3083, zijn de contacten nrs 2 en 11 (uiterst links boven en uiterst rechts onder) voor middencontact en koude kant.
Misschien de 343 ombouwen? Occasion? Google?
Volgens Metz zijn SCA flitsers nog steeds leverbaar. De standaardadapter daarbij is de SCA301.
Groet Hans
Deze flitser gaat niet goed werken op de nikon D90. Even sparen voor de SB 600, die werkt perfect. Ik heb zelf alles al getest met de D70 en voordien op cp 5700 en 5400.
Groeten, Herman.
Groeten, Herman.
Hoe bedoel je Herman gaat niet werken?
Er ontstaat toch geen defect door het gebruik van de flitser. Aangezien ik hem nu toch al voor zeker 30 foto's gebruikt heb.
hier een preview van mijn mod

en de flitser opstelling:

Er ontstaat toch geen defect door het gebruik van de flitser. Aangezien ik hem nu toch al voor zeker 30 foto's gebruikt heb.
hier een preview van mijn mod

en de flitser opstelling:

- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Op zichzelf ben ik wat huiverig voor de spanningen op andere extra pinnetjes dan enkel de officiële "ouderwetse" middeneelco2k schreef: Als iemand meer weet hoe ik hiermee om moet gaan hoor ik dat van harte.
contact aansluiting. Of je moet wel heel zeker zijn dat de twee extra pinnetjes van die SCA adapter bedoeld zijn voor aansluiting op een Nikon digitale camera (bijvoorbeeld voor doorgifte signaal dat de flitser flitsklaar is dmv een lampje in de zoeker).
Kijk wat Metz daar voor info over heeft op hun website.
Weet je het niet zeker zou je kunnen kijken of je handmatig de flitser kunt ontsteken door met een draadje sluiting te maken tussen enkel het middelste pinnetje en het contact aan de zijkant van de flitsschoen (contact van de flitschoen wat contact maakt met de massa van de camera) ---> de officiële X-contact aansluiting.
Flitst dat, zou ik juist die andere twee pinnetjes afplakken of misschien zelfs helemaal verwijderen.
Vriendelijke groet, Léon Obers
eelco2k schreef:Hoe bedoel je Herman gaat niet werken?
Nee, ik bedoel niet dat er iets kapot gaat, maar de belichting is telkens een gok, omdat de kamera en flits niet goed met elkaar communiceren.
Naar aanleiding van Léon Obers zijn post heb ik toch wat bedenkingen en kom een beetje terug op mijn vorige bericht.
Volgens http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html" onclick="window.open(this.href);return false; zou er toch 22 Volt op het middencontact staan. Een D90 middencontact kan dit ruim hebben.
Echter in de tijd van de SCA-343 was er nog geen D90. Volstrekt onduidelijk welke spanningen op de communicatiecontacten staan en hoe dit de camera kan verstoren, mogelijk beschadigen, en of Nikon niet in de loop van de tijd wat veranderd heeft tov. de filmcamera's waarvoor de SCA343 bedoeld was.
Waarschijnlijk koudwatervrees, maar voor een oude flitser zou ik geen D90 willen riskeren.
Ik zou de voet rigoureus aanpassen en de communicatiecontacten rooien.
Groet Hans
Volgens http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html" onclick="window.open(this.href);return false; zou er toch 22 Volt op het middencontact staan. Een D90 middencontact kan dit ruim hebben.
Echter in de tijd van de SCA-343 was er nog geen D90. Volstrekt onduidelijk welke spanningen op de communicatiecontacten staan en hoe dit de camera kan verstoren, mogelijk beschadigen, en of Nikon niet in de loop van de tijd wat veranderd heeft tov. de filmcamera's waarvoor de SCA343 bedoeld was.
Waarschijnlijk koudwatervrees, maar voor een oude flitser zou ik geen D90 willen riskeren.
Ik zou de voet rigoureus aanpassen en de communicatiecontacten rooien.
Groet Hans
Dus in feite de SCA-343 ombouwen tot een standaard SCA-301.
Ik zal nog eens kijken of ik spanning kan meten op die pinnetjes met mijn fluke.
wat betreft de opmerking over communicatie tussen D90 en flitser kwa belichting vind ik nog niet zo erg. Zet meestal toch alles op manueel.
NB: wat me wel opviel was dat mijn D90 onder bepaalde instellingen op mijn flitser maar 2/3 fotos met flitser kon maken daarna bleef de melding op D90 wel zichtbaar dat flitser aangesloten was maar flitste de flitser niet meer. eventjes flitser uit en aan zetten en hij deed het weer. Waarschijnlijk dan toch een communicatie storing.
Naja ik ga het risico niet lopen en maar goed sparen voor een speedlight.
even kort sb-600 of sb-900?? wat raden jullie mij aan? belangrijkste eis is dat hij een groot bereik heeft.
dank u voor alle goede info zover.
gr,
eelco
Ik zal nog eens kijken of ik spanning kan meten op die pinnetjes met mijn fluke.
wat betreft de opmerking over communicatie tussen D90 en flitser kwa belichting vind ik nog niet zo erg. Zet meestal toch alles op manueel.
NB: wat me wel opviel was dat mijn D90 onder bepaalde instellingen op mijn flitser maar 2/3 fotos met flitser kon maken daarna bleef de melding op D90 wel zichtbaar dat flitser aangesloten was maar flitste de flitser niet meer. eventjes flitser uit en aan zetten en hij deed het weer. Waarschijnlijk dan toch een communicatie storing.
Naja ik ga het risico niet lopen en maar goed sparen voor een speedlight.
even kort sb-600 of sb-900?? wat raden jullie mij aan? belangrijkste eis is dat hij een groot bereik heeft.
dank u voor alle goede info zover.
gr,
eelco
Wil je er alles mee kunnen dan een SB900, die kan "alles"eelco2k schreef:

Maar voor minder geld heb je een SB600, die kan iets minder maar voor normaal gebruik van 1 flitser tegelijkertijd kan ie ook alles.
Het bereik ontloopt elkaar niet zoveel (zie nikon site)
Quote: Amateurs worry about their gear, Professionals worry about the profit, Masters worry about the light