Verlanglijstje Capture NX 3
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Verlanglijstje Capture NX 3
Ik heb er nog een; een Lights Dim / Lights Out functie zoals Lightroom dat heeft waardoor alleen de foto zichtbaar wordt, en dan uiteraard op een zelf te kiezen achtergrondkleur.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Diverse wensen die hier worden geopperd zullen nooit in Capture worden geïmplementeerd.
Het zijn typische bewerkingen die veel te complex zijn om dat in een bewerkingslijst vast te leggen en dat als instructieset aan een bestand te hangen. Bedenk dat alle bewerkingen in Capture als een soort boodschappenlijstje in een "recording" worden vastgelegd en in het programma worden "afgespeeld" als een bestand later wordt opgeroepen. Het opnieuw herberekenen wordt dan ook steeds trager hoe meer je implementeert.
Als er al uitbreidingen komen, moet je ze zoeken in enkele relatief simpele basisbewerkingen en verfijningen in enkele tools.
Het zijn typische bewerkingen die veel te complex zijn om dat in een bewerkingslijst vast te leggen en dat als instructieset aan een bestand te hangen. Bedenk dat alle bewerkingen in Capture als een soort boodschappenlijstje in een "recording" worden vastgelegd en in het programma worden "afgespeeld" als een bestand later wordt opgeroepen. Het opnieuw herberekenen wordt dan ook steeds trager hoe meer je implementeert.
Als er al uitbreidingen komen, moet je ze zoeken in enkele relatief simpele basisbewerkingen en verfijningen in enkele tools.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Ik hoop dat je gelijk krijgt. Slaakte afgelopen zondag al de zucht "tjonge, zit dan nog veel langer achter de pc". Ik vind dat het een verwerkingsprogramma moet blijven en geen bewerkingsprogramma moet worden. groet peterLéon Obers schreef:Diverse wensen die hier worden geopperd zullen nooit in Capture worden geïmplementeerd.
- Scorpio_King
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Vooral meerdere NEF bestanden achter elkaar kunnen bewerken, deze "flow" is nu uitermate onhandig. NEF openen, bewerken, opslaan, sluiten....NEF openen, bewerken, opslaan, sluiten....NEF openen, bewerken, opslaan, sluiten....
Zou handig zijn als je een map geselecteerd hebt je alle NEF's gewoon door kunt bladeren of zo, in Photoshop is dit op zich prima voor elkaar.
Zou handig zijn als je een map geselecteerd hebt je alle NEF's gewoon door kunt bladeren of zo, in Photoshop is dit op zich prima voor elkaar.
// een hoop gouden dozen
- Léon Obers
- Forumlid
Dan ken je Capture kennelijk niet goed genoeg. Wat je noemt zit standaard reeds in Capture NX2. Je kunt een hele batch aan bestanden verwerken met dezelfde bewerkingsopties, zo te kiezen uit de een reeks "thumbnail" bestanden.
- Scorpio_King
- Forumlid
- Contacteer:
Klopt! Maar niet als ik een reeks heb en iedere foto individueel wil bewerken.Léon Obers schreef:Dan ken je Capture kennelijk niet goed genoeg. Wat je noemt zit standaard reeds in Capture NX2. Je kunt een hele batch aan bestanden verwerken met dezelfde bewerkingsopties, zo te kiezen uit de een reeks "thumbnail" bestanden.
// een hoop gouden dozen
Scorpio, misschien begrijp ik je niet helemaal goed, maar ik start met view NX, markeer wat ik wil bewerken, klik de 1e aan en tik op het capture ikoon bovenin de balk van view, bewerken etc, klaar en je ziet weer je hele scherm gevuld met de beelden (grootte instelbaar) van view nx op je pc. Klik dan de volgende aan. groet peterScorpio_King schreef:Klopt! Maar niet als ik een reeks heb en iedere foto individueel wil bewerken.Léon Obers schreef:Dan ken je Capture kennelijk niet goed genoeg. Wat je noemt zit standaard reeds in Capture NX2. Je kunt een hele batch aan bestanden verwerken met dezelfde bewerkingsopties, zo te kiezen uit de een reeks "thumbnail" bestanden.
- Scorpio_King
- Forumlid
- Contacteer:
Ga ik eens proberen, erg handig is het niet om alweer twee programma's te moeten gebruiken. Dit is precies precies wat ik mis in NX2, de omslachtige manier om foto's achter elkaar te bewerken. Het lukt natuurlijk wel allemaal maar moet volgens mijn sneller en makkelijker kunnengewoon peter schreef:Scorpio, misschien begrijp ik je niet helemaal goed, maar ik start met view NX, markeer wat ik wil bewerken, klik de 1e aan en tik op het capture ikoon bovenin de balk van view, bewerken etc, klaar en je ziet weer je hele scherm gevuld met de beelden (grootte instelbaar) van view nx op je pc. Klik dan de volgende aan. groet peterScorpio_King schreef:Klopt! Maar niet als ik een reeks heb en iedere foto individueel wil bewerken.Léon Obers schreef:Dan ken je Capture kennelijk niet goed genoeg. Wat je noemt zit standaard reeds in Capture NX2. Je kunt een hele batch aan bestanden verwerken met dezelfde bewerkingsopties, zo te kiezen uit de een reeks "thumbnail" bestanden.

// een hoop gouden dozen
Transfer, viewNX en capture NX lopen alle 3 naadloos in elkaar over. probeer maar eens, succes, peter
Rene, hier sluit ik me ook bij aan. Dat de maker van Capture nog niet eens Viveza en Silver efex pro als plugin kunnen leveren. Staat ook heel hoog op mijn lijstje, groet peterReneG schreef:Snelheid, vooral bij batchverwerking.... oh wacht dat is een non-functionele requirement...![]()
Functioneel gezien zit ik vooral te wachten op de kloonstempel, die pleister doet het meestal best aardig maar zit er soms helemaal naast. Ruisonderdrukking zou inderdaad ook verbeterd mogen worden.
Verder zou integratie met andere Nik producten dan ColorEfex (Dfine, Sharpener Pro 3) ook wel prettig zijn.
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Bij printen zou het papierformaat en de printer beter geslecteerd moeten kunnen worden.
Nu moet je eerst het papierformaat kiezen en daarna pas de printer en dat is de verkeerde volgorde.
Nu moet je eerst het papierformaat kiezen en daarna pas de printer en dat is de verkeerde volgorde.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
-
OnlinePatrick
- Clublid
- Contacteer:
Is Viveza niet gewoon een Capture NX achtige toevoeging voor PhotoShop? Capture NX IS Viveza...gewoon peter schreef:Rene, hier sluit ik me ook bij aan. Dat de maker van Capture nog niet eens Viveza en Silver efex pro als plugin kunnen leveren. Staat ook heel hoog op mijn lijstje, groet peter

Patrick, mijn kennis is dat Nik is de producent van CNX. Daar kun je tot op heden allen Color Efex pro als plugin bijnemen. Voordeel dat de bewerkingen gewoon meegenomen worden in CNX. Viveza en Silver Efex heb ik kort gehad maar alleen als plugin bij Lightroom. Maar kan niet meer op m'n oude G5 nadat ik Lightroom 3 probeerde. Navraag op de laatste Zoom beurs in Utrecht bij Nik bracht ook geen oplossing. De bewuste verkoper/demonstrateur (Duits) wist daar niet zoveel van. Maar goed als je gelijk hebt hoef je dus geen Viveza te nemen, maar Silver Efex is heel mooi want bijna alles is Zwart/Wit. Zou Nikon hier te rade gaan?Patrick schreef:Is Viveza niet gewoon een Capture NX achtige toevoeging voor PhotoShop? Capture NX IS Viveza...gewoon peter schreef:Rene, hier sluit ik me ook bij aan. Dat de maker van Capture nog niet eens Viveza en Silver efex pro als plugin kunnen leveren. Staat ook heel hoog op mijn lijstje, groet peter

- Léon Obers
- Forumlid
Je hebt helemaal geen 2 programma's nodig. Heel de structuur van het uitzoeken van beelden inclusief die opties met markeringen met die gekleurde cijfertjes etc. om de ene opname wel en de ander niet te zien via die thumbnail achtige structuur van ViewNX zit ook precies zo in Capture NX2.Scorpio_King schreef:Ga ik eens proberen, erg handig is het niet om alweer twee programma's te moeten gebruiken. Dit is precies precies wat ik mis in NX2, de omslachtige manier om foto's achter elkaar te bewerken.gewoon peter schreef: ....ik start met view NX, markeer wat ik wil bewerken, klik de 1e aan en tik op het capture ikoon bovenin de balk van view, bewerken etc, klaar en je ziet weer je hele scherm gevuld met de beelden (grootte instelbaar) van view nx op je pc. Klik dan de volgende aan....
Gebruik die optie simpelweg

Wijs je 4 thumbnails aan, worden er 4 bestanden geopend.
Wijs je 4 humbnails aan, maar laadt je ze niet in, wil je die met een bepaalde set bewerken, rechtermuisknop, plakken, wordt dat op die 4 bestanden gedaan.
Kind kan de was doen. En verder bij eender wel programma, wil je individueel bestanden nog extra anders willen bewerken, zul je ze ook individueel moeten inladen en individueel moeten opslaan.
- Léon Obers
- Forumlid
De hele sturingspunten structuur om beeld te corrigeren IS inderdaad datgene wat bij Capture NX2 nu juist ingebouwd zit. Capture NX2 IS Nik Viveza, dus daar heb je die plugin niet nog eens voor nodig.gewoon peter schreef:Patrick, mijn kennis is dat Nik is de producent van CNX. Daar kun je tot op heden allen Color Efex pro als plugin bijnemen. Voordeel dat de bewerkingen gewoon meegenomen worden in CNX. Viveza en Silver Efex heb ik kort gehad maar alleen als plugin bij Lightroom.Patrick schreef: Is Viveza niet gewoon een Capture NX achtige toevoeging voor PhotoShop? Capture NX IS Viveza...
Alleen jammer dat de opties van Silver Efex niet als plugin voor Capture te leveren is. Dat heeft wellicht te maken dat het in Photoshop typisch als correctielaag over de gewone foto heen ligt. Capture NX2 heeft geen apart benaderbare lagen, hoewel sommige tools in de achtergrond daar wel min of meer vergelijkbare bewerkingen mee mogelijk zijn. (Bij maskers heb je een mate van een verwerking via een laagstructuur).