Door valschade zijn zowel mijn D5000 als de bayonet mount van de AF-S DX Nikkor 18-55 mm kapot.
De D5000 is naar Nikon gestuurd; onder garantie mogelijk toch reparatie.
De handelaar verklaart echter de lens (gezien de verhouding repa/nieuwprijs) als 'geschikt als pennenbak'. Een opstande rand is gewoon afgebroken.
Toch zie ik kleine schroefjes om de bajonet te demonteren; misschien heeft iemand een een pennenbak waavan de mount nog goed is?
Of een andere tip om de AF-S DX Nikkor 18-55 mmm te redden?
Bedankt
Huub (nu ca. 1 week lid)
Bayonet mount Nikkor 18-55 mmm kapot
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Bayonet mount AF-S DX Nikkor 18-55 mmm kapot
De tweedehandsprijs van dit objectief is zo laag, dat je beter een nieuwe kan scoren. Heel veel mensen hebben zo'n ding ergens werkeloos liggen omdat ze een upgrade naar een duurder objectief hebben gedaan.
- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Bayonet mount Nikkor 18-55 mmm kapot
Tenzij je ergens goedkoop aan zo'n mount kunt komen en zelf handig genoeg bent om die te monteren, zou ik niet meer aan reparatie beginnen...
Of je gaat zelf upgraden.... Als het goedkoop moet is een tweedehands 18-70 ongeveer even duur als een nieuwe 18-55 en dat is denk ik een uitstekende lens voor een D5000...
Of je gaat zelf upgraden.... Als het goedkoop moet is een tweedehands 18-70 ongeveer even duur als een nieuwe 18-55 en dat is denk ik een uitstekende lens voor een D5000...
Spul waarmee je foto's maakt...
Valschade wordt niet gedekt door garantie en ze zijn daar bij Nikon terecht heel alert op. Mogelijk is ook de reparatie van je D5000 te duur.
Ik had door valschade van de D60 m'n sluiter kapot... is toch 200 euro.
En ik zou gewoon een goede 16-85 kopen, en als het niet veel mag kosten een 2dehands 18-70
En ik zou gewoon een goede 16-85 kopen, en als het niet veel mag kosten een 2dehands 18-70
- Jaap Driest
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Ik heb een andere insteek.
Huub, welkom op het forum en bij de club.
Er is één reden om niet aan de reparatie te beginnen: geld. Dat is duidelijk. Je bent uren kwijt aan het priegelen om een objectief te repareren dat je voor een geeltje op het Waterlooplein kan kopen.
Er zijn meer redenen om het wel te doen:
Het is heerlijk om zulke klusjes te doen. Muziekje aan, koffie erbij, en de wereld slinkt tot een kwart vierkante meter.
En als het lukt ben je geweldig tevreden. Het gaat dan om de lol van het Doen. Gratis Lol.
Toen mijn kinderen klein waren heb ik eindeloos tijd besteed aan het repareren van speelgoedautootjes. Tot verdriet van kinderen, die liever een nieuwe hadden.
De tweede reden is meer principieel van aard. Voor mij geldt het pricipe van duurzaamheid. Als iets kapot is, dan repareer je het. Niet meteen wegkeilen in de Kliko. Ik heb een keukenmachine van 35 jaar oud. Er kwam laatst een dikke barst in de mengkom. Tot mijn grote plezier kon ik gewoon een nieuwe mengkom bestellen. Ik heb me niet eens afgevraagd of ik voor de prijs van de mengkom ook ergens anders een hele nieuwe machine kon kopen. Ik ben nu de koning te rijk.
Ik weet helemaal niet of bovengoemde argumenten voor Huub gelden, maar voor mij wel.
Ik hoop dat het je lukt.
(En dan koop je daarna alsnog een 18-70, want die echt wel veel beter)
Jaap
Huub, welkom op het forum en bij de club.
Er is één reden om niet aan de reparatie te beginnen: geld. Dat is duidelijk. Je bent uren kwijt aan het priegelen om een objectief te repareren dat je voor een geeltje op het Waterlooplein kan kopen.
Er zijn meer redenen om het wel te doen:
Het is heerlijk om zulke klusjes te doen. Muziekje aan, koffie erbij, en de wereld slinkt tot een kwart vierkante meter.
En als het lukt ben je geweldig tevreden. Het gaat dan om de lol van het Doen. Gratis Lol.
Toen mijn kinderen klein waren heb ik eindeloos tijd besteed aan het repareren van speelgoedautootjes. Tot verdriet van kinderen, die liever een nieuwe hadden.
De tweede reden is meer principieel van aard. Voor mij geldt het pricipe van duurzaamheid. Als iets kapot is, dan repareer je het. Niet meteen wegkeilen in de Kliko. Ik heb een keukenmachine van 35 jaar oud. Er kwam laatst een dikke barst in de mengkom. Tot mijn grote plezier kon ik gewoon een nieuwe mengkom bestellen. Ik heb me niet eens afgevraagd of ik voor de prijs van de mengkom ook ergens anders een hele nieuwe machine kon kopen. Ik ben nu de koning te rijk.
Ik weet helemaal niet of bovengoemde argumenten voor Huub gelden, maar voor mij wel.
Ik hoop dat het je lukt.
(En dan koop je daarna alsnog een 18-70, want die echt wel veel beter)
Jaap
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2
Mooie variatie in adviezen; ik dank allen.
Jaap's welkom en Boeddhistische aanpak bevalt me; genieten van de weg niet van het doel......
Dus ik ga sleutelen; ben nu even op vakantie met de andere spulletjes.
Jaap's welkom en Boeddhistische aanpak bevalt me; genieten van de weg niet van het doel......
Dus ik ga sleutelen; ben nu even op vakantie met de andere spulletjes.