statief

Discussies over statieven
Plaats reactie
ceesgr

statief

Bericht door ceesgr » vr mei 11 2007 7:04 pm

Hallo,

Ik zoek een eenpoot statief voor mijn Nikon D-200mm met daarbij de Nikon ED AF Micro Nikkor 200mm 1:$ D lens.
Het is voor insecten en vlinders te fotograferen.
Wellicht is het verstandiger om de Micro lens 105 aan te schaffen?
Groetjes Cees

Grojan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Grojan » vr mei 11 2007 7:25 pm

Hallo Cees ,

Als het de bedoeling is om macro foto’s te maken kan je beter een goede driepoot aanschaffen,bij macro opnamen is de scherptediepte heel erg klein je praat dan over een paar millimeter daar zit je met een eenpoot zomaar buiten .
Volgens mij is de 200MM macro prima geschikt voor het fotograferen van insecten dus zie ik wat dat betreft niet in waarom je een 105MM aan zou moeten schaffen.

Groeten jan.

Wullem

Bericht door Wullem » vr mei 11 2007 10:49 pm

Cees,

Deze is genomen met 150mm sigma macro vanaf manfrotto monopod. en daar zie je ook gelijk het probleem. De foto is niet op de juiste plaats scherp (oog). Het helpt wel als je zelf nog ergens met je bovenlijf kunt steunen en je adem LANG kan inhouden.
(was 1 van de 3 foto's die ik kon maken voor hij weg kroop)
Een monopod is een stuk steviger als uit de hand, maar geeft niet de rust van een statief. Wel ben je er natuurlijk een stuk sneller mee op je plek.
Tegenwoordig fotografeer ik macro's bijna uitsluitend uit de hand met macroflitser! IDEAAL! 1/500 of korter op F10 tot F16 en kan bijna niet mis :twisted:

Dit bungeejump spinnetje is trouwens 2 tot 2,5mm groot.
Afbeelding

paparazzi

Bericht door paparazzi » vr mei 11 2007 11:04 pm

Op 'n monopod kan ik ook niet onder de 1/20e, dus persoonlijk vind ik dat ding 'n miskoop. Vanaf 'n tripod kun je tenminste lange sluitertijden gebruiken.

Wullem

Bericht door Wullem » vr mei 11 2007 11:08 pm

Ik neem um wel eens mee het bos in..
waar ik soms NET wat meer stevigheid nodig heb dan mijn handen kunnen veroorzaken :)

en het gewicht is dan weer een flink voordeel t.o.v. een statief.
dus echt miskoop vind ik het niet, maar voor macro issie tamelijk zinloos

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » za mei 12 2007 7:12 am

Wullem, een vraag over een éénbeen is hier al vaker gesteld. Op dit moment staat er 3 plekken lager ook zo'n draadje:

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... php?t=2943

The-Boss
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door The-Boss » za mei 12 2007 10:29 am

Hans Braakhuis schreef:Wullem, een vraag over een éénbeen is hier al vaker gesteld. Op dit moment staat er 3 plekken lager ook zo'n draadje:

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... php?t=2943
Hans, de vraag was gesteld door "ceesgr"
Pierre 8-)

Nikon D300 | MBD10 | SB600 | DR6 | MC-36 | DI-GPS Pro | Nikkor 18-70 mm F/3.5-4.5G | 50 mm F/1.8D | 80-200 mm F/2.8D AF | Sigma 150 mm F/2.8 Macro |
Nikon Coolpix P330 | Samsung NX300M

http://www.pjgboone.nl , http://www.pboone.nl

ceesgr

macroflits

Bericht door ceesgr » za mei 12 2007 1:21 pm

Wullem schreef:Cees,

Deze is genomen met 150mm sigma macro vanaf manfrotto monopod. en daar zie je ook gelijk het probleem. De foto is niet op de juiste plaats scherp (oog). Het helpt wel als je zelf nog ergens met je bovenlijf kunt steunen en je adem LANG kan inhouden.
(was 1 van de 3 foto's die ik kon maken voor hij weg kroop)
Een monopod is een stuk steviger als uit de hand, maar geeft niet de rust van een statief. Wel ben je er natuurlijk een stuk sneller mee op je plek.
Tegenwoordig fotografeer ik macro's bijna uitsluitend uit de hand met macroflitser! IDEAAL! 1/500 of korter op F10 tot F16 en kan bijna niet mis :twisted:

Dit bungeejump spinnetje is trouwens 2 tot 2,5mm groot.
Afbeelding
Hallo Wullem,
Bedankt voor je informatie en zoals je zelf opperde ga ik wellicht over tot een macroflitser. Heb zelf de Nikon D-200 camera, wat is een redelijke flitser daarvoor of toch maar over gaan van de Nikon macro flitser?
groetjes Cees

Brenzef
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Brenzef » za mei 12 2007 1:37 pm

Zo'n macroflitser is erg fijn.
Je kunt een ringflitser nemen of de R1C1 set van Nikon.
Met beide kan je prima resultaten krijgen.
Een ringflitser is wat beperkter inzetbaar t.o.v. de R1C1 set, maar goedkoper.

Plaats reactie

Terug naar “Statieven”