Lens correctie, bewerking en archivering in 1 programma?

Discussies over fotobewerking en archivering
Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Lens correctie, bewerking en archivering in 1 programma?

Bericht door Skippy » wo jun 16 2010 3:03 pm

Léon Obers schreef:Hèhè, we leren nog telkens bij, en er komen telkens nog verrassingen boven tafel. :D
Ik heb niets bijgeleerd hoor, ik heb dit namelijk in dit draadje al op 14 juni gemeld :mryellow: Overigens heeft niemand toen gereageerd ...
Dat er EXIF-info nodig is om e.e.a. te kunnen corrigeren is logisch, als de lens niet herkent kan worden kan er in de NX2-database ook niets opgehaald worden. Overigens werkt PTlens ook op basis van EXIF-info. Verder wel een heldere uitleg waarvoor dank Léon.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo jun 16 2010 4:56 pm

Skippy schreef: Ik heb niets bijgeleerd hoor, ik heb dit namelijk in dit draadje al op 14 juni gemeld :mryellow: Overigens heeft niemand toen gereageerd ...
Sorry dat ik het over het hoofd heb gezien. :wink:
Sinds mijn opname in het ziekenhuis afgelopen februari heb ik geregeld de verkeerde "klik/connectie" in mijn hoofd (al eerder in dit draadje gemeld) en ben ik mogelijk wat verstrooid, loop dan achter de feiten aan. Maar goed, we gaan weer verder. :)

Ik heb de tool slechts met twee lenzen getest. Het is de vraag hoe nauwkeurig de correcties gedaan worden. Bij de 18-35mm lens had ik ergens toch het gevoel dat er nog iets "vreemds" in het beeld zat, maar erna toch nog even rechtzetten en de "liniaal" erlangs klopte het toch. Ik dacht wel eens eerder gelezen te hebben dat extreme vertekening beter met PTLens gecorrigeerd zou worden dan met Nikon Capture NX. (Ik dacht dat het daarbij om de correctie van een fish eye lens ging). Ben benieuwd wat die correctie in Capture NX2 doet met bijv. snor-type vertekeningen. Dus als iemand een extreme Nikon groothoeklens heeft met CPU en snor-vertekening (of een Nikon fish eye), zou het aardig zijn als die dat eens test en de resultaten hiervan neerzet.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Scuzz

Bericht door Scuzz » vr jun 18 2010 8:19 am

Kijk eens aan met z'n allen weten we toch een stuk meer :mryellow:

Thanks voor alle hulp en duidelijke uitleg Léon, dit ga ik van het weekend proberen. Ik ben benieuwd naar de resultaten, de 18-105 VR heeft wijd open een aardige correctie nodig dus dan zal het verschil wel goed te zien zijn :lol:

Jos
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jos » zo jun 20 2010 7:24 pm

Verhip, die vertekeningscorrectie in NX2 werkt ook bij mijn Tokina 12-24... Net als de CA correctie. Wat aardig van Nikon.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl

Scuzz

Bericht door Scuzz » wo jun 30 2010 6:54 pm

Toch nog even een schopje in mijn eigen topic :wink2:

Ik heb de lens correction nu op de juiste manier aan de praat gekregen. Ik heb de settings opgeslagen onder Batch --> Save Adjustment. Hierdoor zou je in 1 keer die adjustment moeten kunnen laden lijkt mij. Als ik nu de adjustment laad (uit de browser, per foto of meerdere foto's geselecteerd) krijg ik de volgende melding:

Some of the settings for the image(s) have already been altered. Please select one of the options below:
- Replace current settings
- Show differences

Bij beide keuzes hetzelfde resultaat: geen uitgevoerde lens correction.

Als ik hetzelfde nu uitvoer vanuit de editor krijg ik bijna dezelfde melding:

Some of the settings for the image(s) have already been altered. Please select one of the options below:
- Skip develop selection
- Overwrite develop selection

Als ik hier voor de laatste optie kies werkt de lens correction wel perfect?!

Doe ik iets verkeerd? Ik wil gewoon batch lens correction met opslag in NEF :twisted:! Alles wat ik wil lukt dus met Capture NX2 behalve het batch gedeelte.... en dit is wel interessant met een paar honderd foto's per sessie :cry:

Jos
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jos » wo jul 07 2010 8:32 pm

Correctie bij mijn opmerking over de Tokina 12-24. Er vindt correctie plaats, maar deze wordt in Capture NX2 veel sterker en altijd op de zelfde manier uitgevoerd. PTLens levert betere resultaten.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo jul 07 2010 11:03 pm

Mogelijk wordt die Tokina lens aangezien als een Nikon 12-24mm lens en krijgt de Tokina een Nikon correctie.

flitslicht

Bericht door flitslicht » wo jul 07 2010 11:33 pm

Léon Obers schreef: Resumé:
Als je Nikon lenzen hebt met CPU, kunnen alle lenzen aan de hand van de specifieke lensgegevens via CPU en EXIF-gegevens automatisch gecorrigeerd worden en standaard in een NEF-bestand als correctie worden opgeslagen. Jammer dat die interne database met lensprofielen van Capture NX2 die er standaard achter de schermen wel degelijk is, niet verder kan worden uitgebreid met manuele lenzen en vreemdmerk lenzen.

Hèhè, we leren nog telkens bij, en er komen telkens nog verrassingen boven tafel. :D
Voor de 70-200 VR2 geeft CaptureNX overigens niet de mogelijkheid tot automatische correctie. Kennelijk vinden ze dat die dat niet nodig heeft?

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » vr jul 01 2011 12:20 pm

Ik heb 3 vragen over de automatische lenscorrectie voor Nikkors, in CNX2. Ik heb ze maar opgehangen aan een oud topic. Leek mij het beste om verwijzingen te voorkomen.
Léon Obers schreef: Afbeelding <--- versus ---> Afbeelding
Als ik naar de voorbeelden van Leon kijk dan is niet alleen de vertekeningscorrectie lens-afhankelijk, maar vindt ook de correctie voor laterale chromatische aberratie en de correctie voor vignettering - afhankelijk van de Nikkor die gebruikt is- plaats.Tenminste, dat leid ik af uit het feit dat LCA en vignettering verschillend worden gecorrigeerd in Leon's voorbeeld.

vraag1: is dat juist? maw worden naast vertekening ook LCA en en vignettering (Nikon)lens-afhankelijk gecorrigeerd, als de optie "camera en objectiefaanpassingen" wordt aangevinkt? Bij mij zie ik LCA eigenlijk altijd op 50 staan bij diverse Nikkors. Dat zou daar strijdig mee zijn

vraag 2: is het mogelijk om "camera en objectiefaanpassingen" standaard AAN te zetten bij het opstarten van CNX2? En hoe zet ik de automatische vignettering daar standaard AAN ? (staat wel aan in de camera)

vraag 3: hoe komt het dat "camera en objectiefaanpassingen" standaard grijs (niet werkend?) staat aangevinkt en pas na handmatig aanvinken zwart wordt?
Laatst gewijzigd door Marten op vr jul 01 2011 1:08 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

flitslicht

Bericht door flitslicht » vr jul 01 2011 1:08 pm

Voor zover ik heb kunnen uitvinden is de CA correctie automatisch en voor alle lenzen, ongeacht merk. Dit is namelijk gebaseerd op een verschillende vergroting van het rode en het groene beeld tov het blauwe beeld. De correctie wordt kennelijk per foto bepaald.

De vertekeningscorrectie lijkt te werken met een database, want MF Nikkors worden niet ondersteund (heb zelf geen 3rd party lenzen) terwijl de vignetteringscorrectie vaste waarden lijkt aan te houden. Als je die in de camera op 'normaal' zet staat hij in NX2 op 50%.

Zelf heb ik een 'normaal' settingsfile dat ik in iedere opname laadt om de vrij hoge verscherping die in de camera staat uit te zetten en de automatische vertekeningscorrectie te laden (de laatste wordt genegeerd bij 'onbekende' lenzen en kan je volgens mij niet automatisch aanzetten).

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » vr jul 01 2011 1:47 pm

flitslicht schreef:Voor zover ik heb kunnen uitvinden is de CA correctie automatisch en voor alle lenzen, ongeacht merk. Dit is namelijk gebaseerd op een verschillende vergroting van het rode en het groene beeld tov het blauwe beeld. De correctie wordt kennelijk per foto bepaald.
En zou daarmee niet (verschillend) per lens gecorrigeerd worden. Althans niet op basis van een database.
flitslicht schreef:... terwijl de vignetteringscorrectie vaste waarden lijkt aan te houden. Als je die in de camera op 'normaal' zet staat hij in NX2 op 50%.
Als de vignetteringscorrectie in de camera op "normaal" wordt ingesteld en dit (ook bij mij) leidt tot 50% correctie, dan zou dus ook deze correctie ONafhankelijk van het gebruikte objectief plaatsvinden (in dit geval "normaal", dus 50%)
flitslicht schreef:De vertekeningscorrectie lijkt te werken met een database, want MF Nikkors worden niet ondersteund
....en de automatische vertekeningscorrectie te laden (de laatste wordt genegeerd bij 'onbekende' lenzen en kan je volgens mij niet automatisch aanzetten).
Ik heb geen "onbekende" objectieven, maar toch lijkt automatische "vertekeningscorrectie" niet standaard aan te staan; dat moet ik handmatig doen.

Wat is de betekenis van de lichtgrijze (aangevinkte) weergave van "camera en objectiefaanpassingen" die zwart wordt als ik hem handmatig aan vink?

Tom van Hell
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Tom van Hell » vr jul 01 2011 3:01 pm

Ik heb voor automatische correctie een handeling in NX gemaakt
Afbeeldingen haal ik dan even door de serieverwerker heen met de betreffende handeling
Afbeelding
Beter wissen dan missen

Kijk ook eens op www.tomvanhell.nl

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » za jul 02 2011 3:44 pm

Tom van Hell schreef:Ik heb voor automatische correctie een handeling in NX gemaakt
Afbeeldingen haal ik dan even door de serieverwerker heen met de betreffende handeling
Tom, volgens mij corrigeer je dan ALLE bestanden in jouw map Nefs in één keer.
Dat is niet mijn bedoeling.

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » za jul 02 2011 3:46 pm

Ik zoek hoe mijn instellingen moeten zijn, zodanig dat per foto (nef) automatisch bij het laden in CNX de vertekeningscorrectie voor de lens die ik bij die foto heb gebruikt, wordt toegepast.
Idem CA en vignettering.
(Nikkors met CPU.)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za jul 02 2011 9:58 pm

Marten schreef: Als ik naar de voorbeelden van Leon kijk dan is niet alleen de vertekeningscorrectie lens-afhankelijk, maar vindt ook de correctie voor laterale chromatische aberratie en de correctie voor vignettering - afhankelijk van de Nikkor die gebruikt is- plaats.Tenminste, dat leid ik af uit het feit dat LCA en vignettering verschillend worden gecorrigeerd in Leon's voorbeeld.
Ik denk dat je niet doelt op de laterale correctie maar op de "longitudinale" correctie.
De een staat op 50, de ander op 80. Dat heb ik zelf ingesteld. Staat het aan, is het default ook 50
Marten schreef: Wat is de betekenis van de lichtgrijze (aangevinkte) weergave van "camera en objectiefaanpassingen" die zwart wordt als ik hem handmatig aan vink?
Grijs indien slechts een gedeelte van het aantal aanpassingen is ingeschakeld (meestal als je iets handmatig bij één van de settings verandert), het vinkje wordt zwart als alle settings van het betreffende onderdeel ingeschakeld zijn. Alle settings worden ingeschakeld as je op het "hoofd" vinkje klikt van de betreffende correctiegroep.

Tja, voor het standaard vastleggen van de automatische vertekeningscorrectie e.d., moeten minimaal in batch de bestanden één keer door Capture verwerkt worden. Met de optie "Nieuwe aanpassingen toevoegen" blijven alle andere correcties gewoon staan.
Eventueel kies je de tweede methode van serieverwerking "Gecontroleerde map", dan worden bestanden automatisch verwerkt zo gauw bestanden in een map terecht komen, of telkens na een bepaalde tijdseenheid.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”