3 generatie portret

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Maissan
Forumlid
Forumlid

3 generatie portret

Bericht door Maissan » za jun 19 2010 4:57 pm

Ik moet deze week een 3 generatie portret maken in de studio op school, en ik denk een beetje in deze richting http://lennartplo.files.wordpress.com/2 ... igitte.jpg

Deze foto heb ik net zelf even gemaakt bij het raam met de koelkast als achtergrond ( :roll: ) om even te kijken hoe dat word.
Afbeelding

Iemand tips of advies hoe dit te doen en misschien ook iets over de compositie of techniek?
D800, D300, nikon 24-70, tokina 11-16, nikon 70-300,sb-900 en 35mm 1.8

JacTrum
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: 3 generatie portret

Bericht door JacTrum » zo jun 20 2010 10:51 pm

Dat zie je niet vaak... Een zwarte koelkast.
Ik ben niet weg van de houding, maar dat is ook een kwestie van smaak. Ze kijkt nogal frontaal in de camera, maar dat doet de vrouw in de voorbeeldfoto ook, dus waarschijnlijk je bedoeling. Je gaat de foto('s) in de studio maken, dus hoef ik geen opmerkingen te maken over de belichting, waarbij in jouw voorbeeldfoto een reflectiescherm de uitlichting zou hebben verbeterd. Misschien ook eens proberen met wat licht van achter op het haar?
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo jun 20 2010 11:22 pm

JacTrum schreef:.....waarbij in jouw voorbeeldfoto een reflectiescherm de uitlichting zou hebben verbeterd.
:?: :?: :?:
Wat zou er volgens jouw dan beter zijn?
Vriendelijke groet, Léon Obers

JacTrum
Clublid
Clublid

Bericht door JacTrum » zo jun 20 2010 11:36 pm

Leon, ik bedoelde dat ik de schaduw rond en onder het linkeroog (voor de kijker rechts) niet zo fraai vind. Ik vind zelf het fotograferen met natuurlijk licht door een raam bij portretten vaak erg mooi, maar wanneer het model zo recht vooruit kijkt heb je aan de schaduwkant toch vaak minder fraaie, donkere effecten.
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma jun 21 2010 12:18 am

Ik dacht dat je de voorbeeldfoto uit de link bedoelde: http://lennartplo.files.wordpress.com/2 ... igitte.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

In de foto van de TS zelf is het licht inderdaad niet fraai, maar voor de kijker rechts is dat al enigszins opgehelderd, alleen de richting vanwaar het licht vandaan komt is niet goed. Vrij veel van onderen uit. Dat zie je aan de schaduwen aan de bovenkant van de wang, het bovenste ooglid. Dat wordt ook niet beter door nog een extra reflectiescherm erbij te gebruiken. Dat vervlakt het licht alleen maar verder. Een mooiere uitlichting krijg je door licht vanuit een betere, meer normaal natuurlijke richting te laten komen. Dat is in ieder geval nooit van onderen uit.

jantom
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door jantom » ma jun 21 2010 12:18 am

Toen ik deze foto zag had ik bepaald een minder goed gevoel. Ik voelde me eigenlijk geconfronteerd met een spook. Niet bepaald een compliment - een hard oordeel.

Maar toen ben ik verder gaan kijken om te bezien wat er mis is aan de foto (waarom ik voelde wat ik voelde).

Het portret is weinig flatteus. Er valt wel wat te verbeteren (aan het gezicht) maar ik mis vooral een indruk van diepte en van omgeving; zo mis ik een indicatie van de plaats waar de shouders zouden moeten zijn. Wat strijklicht dat niet teveel moet opvallen kan dat verhelpen en zal volgens mij de foto al een stuk vriendelijker (menselijker) maken.

Spelen met licht is de oplossing. Zoveel zwart zoals op deze foto doet afbreuk aan het portret.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma jun 21 2010 12:29 am

jantom schreef:Toen ik deze foto zag had ik bepaald een minder goed gevoel. Ik voelde me eigenlijk geconfronteerd met een spook. Niet bepaald een compliment - een hard oordeel.
Ik kan me dat gevoel uitstekend voorstellen. Licht van onderen uit (aan de rechterkant) is ook typisch een truc die filmmakers bij Dracula films gebruiken, om door de onnatuurlijke lichtrichting het een onnatuurlijk spookachtig effect te geven.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”