AF echt niet altijd noodzakelijk

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt
iJoost

Re: AF echt niet altijd noodzakelijk

Bericht door iJoost » ma jun 21 2010 9:24 pm

Ja, ook dat. Matglazen zijn helaas ook veranderd doordat bijna alles nu auto focus is geworden. Minder "focus snap" zoals dat heet.

Je zou eens kunnen kijken naar zo'n KatzEye matglazen. Die hebben ze me microprisma's en met instelwig. Nu hou ik daar zelf niet zo van, dus ik heb wel eens gevraagd. En een gewoon matglas zonder microprima's en instelwig maar wel met die ouderwetse focus snap kunnen ze op verzoek ook wel leveren.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma jun 21 2010 10:32 pm

Uitgebreid draadje over verschillende matglazen en types van matglazen: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... cro+prisma" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » di jun 22 2010 4:06 pm

Ik heb al eens eerder naar KatzEye matglazen gekeken (web). Maar blijkbaar geen levering voor D3.
Een instelwig is voor macro bijzonder prettig (dof uitgedrukt in cm's of zelfs mm's).
Willem.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » di jun 22 2010 6:26 pm

"Een instelwig is voor macro bijzonder prettig (dof uitgedrukt in cm's of zelfs mm's)."

Ik geloof niet dat ik dit helemaal begrijp...
Ik meen wel te snappen dat "dof" oftewel "depth of field" tegenwoordig staat voor scherptediepte(-bereik), maar hoe ik dit middels een instelwig in centimeters of millimeters moet laten uitdrukken?
Waar ik dan maar bij aanteken dat ik zelf bij macro, denkend aan de balg of de tussenringen, zelden iets aan de instelwig heb gehad: die slaat dan vrij snel dicht. Behalve die van het R-matglas dan. Voor macro heeft Nikon altijd de speciale matglazen gehad als D, G en M. In de tijd dat ze nog echte systeemcamera's maakten dan.

Voor het overige ben ook ik van mening dat AF, zo het al niet zalig wordt verklaard, dan toch door sommigen ten onrechte als "volstrekt onmisbaar" wordt bestempeld.

emdeklerk

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di jun 22 2010 8:26 pm

emdeklerk schreef: Voor het overige ben ook ik van mening dat AF, zo het al niet zalig wordt verklaard, dan toch door sommigen ten onrechte als "volstrekt onmisbaar" wordt bestempeld.
In het verleden ben ik tijdens seizoenen regelmatig door een schoolfotografiebedrijf ingehuurd om daarvoor te fotograferen.
Dat was toen nog op film.
Ik kreeg de beschikking over toen een moderne Canon EOS ..?.. camera met autofocus-lens (85mm/1.8 ) en een een oude Canon F-1 als back-up camera met manuele scherpstelling lens (ook 85mm/1.8 ). Ik werkte liever met die Canon F-1 en manuele scherpstelling omdat die camera prettiger werken was, lag prettiger in de hand dan met die EOS camera. Dus ik hield de EOS maar als back-up. Je was zo gewend om snel en accuraat manueel scherp te stellen (mooi matglas bovendien), dat het verder niks uitmaakte in de snelheid van fotograferen. En reken maar dat er op een dag veel portretjes mee geschoten werden.
Overigens was die F-1 veel betrouwbaarder dan die EOS camera. Die bleef het altijd doen, terwijl die EOS modellen regelmatig storingen hadden.
Vriendelijke groet, Léon Obers

george013

Bericht door george013 » di jun 22 2010 8:52 pm

Ik kan me ook indenken bij snelle, voorspelbare bewegingen, bijv. ski-schansspringen of autorace bij een bocht, je autofocus je parten speelt. Kun je beter anticiperen op de situatie en je focus manueel vastleggen op dat punt, icm je diafragma.

George

Ed Post
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Ed Post » wo jun 23 2010 3:20 pm

wblink schreef:Ik heb al eens eerder naar KatzEye matglazen gekeken (web). Maar blijkbaar geen levering voor D3.
Een instelwig is voor macro bijzonder prettig (dof uitgedrukt in cm's of zelfs mm's).
Kijk hier eens: http://www.focusingscreen.com/index.php ... 3bd6ed2753" onclick="window.open(this.href);return false;
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » wo jun 23 2010 6:09 pm

emdeklerk schreef:
Ikke schreef: "Een instelwig is voor macro bijzonder prettig (dof uitgedrukt in cm's of zelfs mm's)."
Ik geloof niet dat ik dit helemaal begrijp...
Ik meen wel te snappen dat "dof" oftewel "depth of field" tegenwoordig staat voor scherptediepte(-bereik), maar hoe ik dit middels een instelwig in centimeters of millimeters moet laten uitdrukken?
Waar ik dan maar bij aanteken dat ik zelf bij macro, denkend aan de balg of de tussenringen, zelden iets aan de instelwig heb gehad: die slaat dan vrij snel dicht. Behalve die van het R-matglas dan. Voor macro heeft Nikon altijd de speciale matglazen gehad als D, G en M. In de tijd dat ze nog echte systeemcamera's maakten dan
Hoi,

Instelwig: scherpstellen bij max diafragma en daarna de rest instellen.
Werkt(e) inderdaad niet altijd, vaak wel.

DOF, ja, ik moet ook elke keer wat opzoeken:
DOF is Scherptediepte
Crop is uitvergroting
De moeilijkste vond ik "BOKEH".

Ik moet kiezen tussen de mij vertrouwde uitdrukkingen of meegaan in deze nieuwe tijd. Ik probeer het laatste te doen. Excuus als ik het daarmee voor anderen moeilijker maak.

Ik bedoelde alleen te zeggen dat scherptediepte in macro-werk erg kort kan zijn, dus erg nauw luistert vwb instellingen.
Willem.

Plaats reactie

Terug naar “Overig objectieven”