CaptureNX 2

Discussies over fotobewerking en archivering
terts

Re: CaptureNX 2

Bericht door terts » za feb 27 2010 1:27 pm

Sluit me aan bij onder anderen Arno en Jaap. Maar bepalend is wat je als gebruiker wilt.
Ik werk voornamelijk in z/w, heb CNX2 en CS4. Een paar maanden geleden overwoog ik Nik Silver Efex Pro voor CS4 aan te schaffen, heb het na de proefperiode toch niet gedaan. Na enig gepuzzel bleek dat ik in CNX2 zonder veel moeite dezelfde of betere kwaliteit kan halen, en daarbij ook meer 'zelf de baas' blijf. Eventueel retoucheerwerk gebeurt wel in PS, maar heel sporadisch.
Beetje gechargeerd kun je zeggen: foto's verwerken doe je in CNX2, manipuleren in PS.

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » za feb 27 2010 3:36 pm

Precies!
Maar zelfs (licht) retoucheren gaat eenvoudig en goed in CNX2. In CNX nog niet, maar met 2 werkt het prima.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Bob42
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Bob42 » za feb 27 2010 4:21 pm

En Lightroom?
Is dat een aanrader?

Arno P

Bericht door Arno P » za feb 27 2010 7:21 pm

Bob42 schreef:En Lightroom?
Is dat een aanrader?

Lightroom heb ik gebruikt voordat ik NX2 had...kun je nagenoeg alles mee...alleen heeft NX2 het voordeel dat er een optimale match is tussen camera-file en software (en een paar handige tooltjes voor de bewerking). Lightroom is voor het sorteren een stuk gebruikersvriendelijker dan NX2 (maar daarvoor kun je dan weer NXView gebruiken)

Volgorde van fotograaf naar vormgever zou ik als volgt inschatten: Lightroom, NX2, Photoshop elements, photoshopCS

Nikon

Bericht door Nikon » ma mei 17 2010 3:20 pm

Misschien vreemde gedachten maar ik heb in het verleden altijd NX gebruikt voordat ik hem ging overzetten ( inladen) naar PS4 , om daar de verdere bewerkingen te doen
Vond het altijd erg handig . Enige nadeel vond ik dat NX erg traag is . Misschien is dat in de loop van tijd veranderd en is het NX geheel wat sneller geworden :?:

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » ma mei 17 2010 4:35 pm

Nikon schreef:Misschien vreemde gedachten maar ik heb in het verleden altijd NX gebruikt voordat ik hem ging overzetten ( inladen) naar PS4 , om daar de verdere bewerkingen te doen
Vond het altijd erg handig . Enige nadeel vond ik dat NX erg traag is . Misschien is dat in de loop van tijd veranderd en is het NX geheel wat sneller geworden :?:
Nee hoor, NX2 is zo mogelijk nóg wat trager.

Ik kon twee, drie maanden geleden ook ViewNX ineens niet meer kon gebruiken. Na een systeemdiagnose adviseerde Nikon me om mijn computer hardware eens goed te laten nakijken. Onderweg naar het ziekenhuis overleed het 7 jaar oude ding, dus ze hadden kennelijk gelijk. Er zat ook "maar" 1½ GB geheugen in, het maximum voor die configuratie.

Ik ben nu heel blij met een AMD Phenom quad systeempje met 4 GB intern geheugen en áls er al enige vertraging is in NX2 is dat nooit meer dan 3 seconden. Dat maximum wordt alleen gehaald bij volledig laden van een 15MB NEF-bestand dat niet meer in de cache staat. Zelfs vóórdat het bestand geheel geladen is kan ik al beginnen met bewerkingen, wat op mijn vorige systeem ondenkbaar was: daarop duurde het vaak meer dan een minuut voordat het systeem begon te reageren op muisbewegingen.

O ja: mijn systeempje werkt op Windows 7 - "64bits". Door dat laatste werkt de Nikon NEF codec niet. Met als gevolg dat je in Windows Verkenner geen miniaturen van NEF bestanden te zien krijgt. Daar heb je dan dus ViewNX voor nodig. In de 32-bits Windows 7 variant werkt de codec wél goed (de laptop van mijn vrouw). Hopelijk doet Nikon daar nog iets aan...
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952

Frank B
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Frank B » za jun 05 2010 12:23 am

O ja: mijn systeempje werkt op Windows 7 - "64bits". Door dat laatste werkt de Nikon NEF codec niet. Met als gevolg dat je in Windows Verkenner geen miniaturen van NEF bestanden te zien krijgt. Daar heb je dan dus ViewNX voor nodig. In de 32-bits Windows 7 variant werkt de codec wél goed (de laptop van mijn vrouw). Hopelijk doet Nikon daar nog iets aan...
de nikon NEF code werkt ook onder W7 64 bits: kijk maar eens onder 'windows live' en klik vervolgens het programma windows live photogallery, en al je NEF files worden netjes getoond.

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ReneG » za jun 05 2010 3:57 pm

Ik heb n.a.v. een tip die ik tegenkwam in een draadje op een ander forum mijn cache in NX2 uitgezet. Daar werd beweerd dat op voldoende snelle systemen de cache tegen je werkte. Tot mijn grote verbazing is NX2 inderdaad een stuk sneller (niet bij batchoperaties, maar wel bij het openen, bewerken en sluiten van individuele foto's)...

Er werd overigens wel gemeld dat je dit niet moet doen op tragere systemen (wat uiteraard niet nader werd omschreven).
Spul waarmee je foto's maakt...

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » ma jun 21 2010 11:29 pm

Frank B schreef:
de nikon NEF code werkt ook onder W7 64 bits: kijk maar eens onder 'windows live' en klik vervolgens het programma windows live photogallery, en al je NEF files worden netjes getoond.
Ja, maar dat is een andere toepassing, die kennelijk op een andere manier gebruik maakt van de Nikon NEF codec. Zo zijn er meer toepassingen buiten ViewNX waarbij je ook NEF bestanden kunt bekijken. Bijvoorbeeld FastStone en IrfanView.

Ik heb het nu over de miniaturen van NEF bestanden in Windows Verkenner (nog steeds onder W7 64bits natuurlijk). Kun jij die wel bekijken?
Groet, Jaap

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » ma jun 21 2010 11:51 pm

ReneG schreef:Ik heb n.a.v. een tip die ik tegenkwam in een draadje op een ander forum mijn cache in NX2 uitgezet. Daar werd beweerd dat op voldoende snelle systemen de cache tegen je werkte. Tot mijn grote verbazing is NX2 inderdaad een stuk sneller (niet bij batchoperaties, maar wel bij het openen, bewerken en sluiten van individuele foto's)...

Er werd overigens wel gemeld dat je dit niet moet doen op tragere systemen (wat uiteraard niet nader werd omschreven).
Maar ik heb helemaal geen klachten over de snelheid, waardoor ik behoefte aan enigerlei kunstgrepen zou hebben.

Misschien heb ik mij een beetje krakkemikkig uitgedrukt. Met "Dat maximum wordt alleen gehaald..." bedoelde ik dat ik alleen aan de volle 3 seconden kom onder nogal extreme omstandigheden. Normaal gaat het sneller. Kortom, ik hoef nooit meer te wachten. Ik werk op mijn nieuwe systeem gewoon door, zonder dat CNX2 voor enige vertraging zorgt.
Groet, Jaap

Ruud Engels
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Ruud Engels » vr jun 25 2010 5:03 pm

Hallo,

Zelf werk bij een drukkerij als dtp-er.
Sinds de aanschaf van een D90 had ik opvallend veel problemen met het importeren van RAW bestanden in Photoshop. Alle foto's kregen een "grijs/zwarte" zweem mee zodra ze in Photoshop (via Camera Raw). En of ik dit op mijn werk (met gecallibreerde beeldschermen) of thuis op mijn laptop deed, het probleem bleef zich voordoen.

Tot gisteren, toen heb ik contact opgenomen met Nikon om er achter te komen wat het probleem is. En wat blijkt (zelfs als je gaat zoeken op de Adobe website) Nikon en Adobe krijgen het samen toch niet helemaal voor elkaar om de Raw bestanden op het scherm te zetten zoals wij (lees fotografen) dat graag zien.
Er werd mij aangeraden om Capture NX te gaan gebruiken.

Ik heb sinds gisteren de demoversie draaien om te testen en tot mijn uiterst positieve verbazing bleek dat foto's die ik bijna naar de prullenbak had gedirigeerd er gewoon goed uitzagen als ik ze opende met Capture NX terwijl in Photoshop dezelfde foto's een grauwe hap werden.
Vanuit Capture NX kun je vervolgens je foto naar .tiff omzetten in Photoshop (zonder kleurverlies) en daar eventueel verder verwerken.

Ik ga Capture NX dus gebruiken als converter en werk in Photoshop uiteindelijk verder als dit noodzakelijk is.

Greetzzz Ruud
Groeten Ruud

Nikon D3X | Nikon 24-70 F/2.8 | Nikon 70-200 VR I F/2.8 | Nikon 50mm F/1.8 | Nikon 85mm F/1.8 | Nikon 105mm F/2.8 | Nikon SB 910

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » za jun 26 2010 1:08 am

Jaja Ruud, Capture NX is echt de beste RAW converter voor NEF bestanden. :D

Speel ook eens verder met de software. Er zijn best veel dingen die je in Capture NX veel makkelijker en sneller kan doen dan in Photoshop. Handig als je weet wat de sterke punten zijn... en de mindere punten.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Genster
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Genster » za jun 26 2010 7:04 am

JaapV schreef:
Frank B schreef:
Ik heb het nu over de miniaturen van NEF bestanden in Windows Verkenner (nog steeds onder W7 64bits natuurlijk). Kun jij die wel bekijken?
Ik kan ze in ieder geval (ook) niet zien in verkenner Jaap.

Genster
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Genster » za jun 26 2010 7:13 am

JaapV schreef:
Nikon schreef:Ik ben nu heel blij met een AMD Phenom quad systeempje met 4 GB intern geheugen en áls er al enige vertraging is in NX2 is dat nooit meer dan 3 seconden. Dat maximum wordt alleen gehaald bij volledig laden van een 15MB NEF-bestand dat niet meer in de cache staat. Zelfs vóórdat het bestand geheel geladen is kan ik al beginnen met bewerkingen, wat op mijn vorige systeem ondenkbaar was: daarop duurde het vaak meer dan een minuut voordat het systeem begon te reageren op muisbewegingen.

Op mijn vorige pc (quadcore met 4GB int.geh. en WinVista) liep XNX2 al best vlot. Nu heb ik een hexacore met 6GB int.geh. en Win7 64-bits, en daar is CNX2 uiteraard ook best vlot op. Alleen stopt, zowel op mijn oude als nieuwe pc, het programma zo nu en dan spontaan. Meestal als ik al behoorlijk wat foto's (bijv. 20 stuks) heb 'bewerkt'. Eerst dacht ik dat mijn oude pc te traag was, maar met de nieuwe is het niet anders. Ik heb een 30 dagen probeerversie van PSE8 gehad en dat liep nooit vast.

Genster
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Genster » za jun 26 2010 7:19 am

ReneG schreef:Ik heb n.a.v. een tip die ik tegenkwam in een draadje op een ander forum mijn cache in NX2 uitgezet. Daar werd beweerd dat op voldoende snelle systemen de cache tegen je werkte. Tot mijn grote verbazing is NX2 inderdaad een stuk sneller (niet bij batchoperaties, maar wel bij het openen, bewerken en sluiten van individuele foto's)...

Kan je een linkje plaatsen naar het betreffende draadje?
Misschien is dat ook voor mij verstandig (AMD hexacore, 6GB int.geh. en Win7).
Met een beetjes mazzel is het zelfs de oplossing voor mijn CNX-probleem (regelmatig foutmelding en afsluiten), maar dat is misschien teveel verwacht...

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”