De volgende stap (vanaf de D50)

Discussies over groothoek zoomobjectieven zoals de 17-35 mm of 12-24 mm
Plaats reactie
103720

De volgende stap (vanaf de D50)

Bericht door 103720 » za jun 26 2010 10:58 am

In mijn opgedane forum-wijsheid van de afgelopen maanden (heel veel foto-forums bezocht de laatste tijd) ben ik er wel achter gekomen dat er niet zoiets bestaat als "DE perfekte combinatie". Dat heb ik dus al uit mijn hoofd gezet. Toch ben ik op zoek naar een combinatie waar ik toch weer een aantal jaren mee vooruit kan. Ik ben ooit begonnen met een Cosina camera met kitlens, daarna overgestapt op een Nikon F70, en als laatste gebruik ik nu een aantal jaren de D50. Eerst met een Tamron 18-200 maar sinds een jaar of 2 de Nikon 18-200 3.5 VR. Bij elke nieuwe aankoop in dit rijtje vond ik zelf dat de kwaliteit van mijn foto's verbeterde. Natuurlijk ook door de ervaring met het fotograferen en het lezen van boeken en internetforums.

Maar nu vind ik het tijd om weer een stap vooruit te zetten en hoewel ik weet dat ik straks toch zelf zal moeten beslissen wil ik de leden van de forum toch vragen om wat input voor mijn beslissing. Ik denk al voor 99% zeker te weten dat de camera een D300 of D300s zal gaan worden. Hoewel de D90 kwalitatief misschien wel erg dicht in de buurt komt, ben ik toch iemand die graag een zwaardere camera in mijn handen wil houden omdat ik dat gewoon veel prettiger vindt fotograferen. Is dat gevoel dat vele extra geld waard? In mijn geval wel (met het feit dat de D300 nog een paar extra voordeeltjes heeft).

Maar de lens, tsjonge jonge wat is dat moeilijk zeg. De 18-200 die ik nu heb blijf ik gewoon houden. En aangezien het in de regel vaak zo is dat de meeste foto's toch geen zoom-foto's zijn (en als ik die wel wil maken kan ik de 18-200 daarvoor gebruiken) ben ik dus op zoek naar een hele goede lens in een ander bereik. Nu is mij een D300 aangeboden (met 56.000 clicks) voor 700 Euro met daarbij de keuze; a) een 12-24 4.0 voor 500 Euro of b) een 17-55 2.8 voor 700 Euro. Ik lees over beide lenzen goede dingen (maar ik lees ook veel goede dingen over andere lenzen). Vandaar dat ik hier advies vraag.

Jop
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: De volgende stap (vanaf de D50)

Bericht door Jop » za jun 26 2010 1:02 pm

Als ik dit zo lees, vraag ik me een ding af. Mis je groothoekbereik of niet? Zo ja, ga dan voor een groothoekzoom, zo niet, ga dan voor de 17-55. Ikzelf kan me voorstellen dat je veel plezier gaat beleven aan een meer lichtsterk objectief. Maar dat is dus afhankelijk van je wensen/gemis.
| It all started with the Nikon D5000 18-55 |
|
www.jopsmeulders.nl |

pbreev

Re: De volgende stap (vanaf de D50)

Bericht door pbreev » za jun 26 2010 5:44 pm

..

Plaats reactie

Terug naar “Groothoekzoom”