oude lens Nikon FM

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt
Plaats reactie
Nikon_user

oude lens Nikon FM

Bericht door Nikon_user » za jun 26 2010 3:52 pm

Hallo allemaal,

Na wikken en wegen toch de Nikon D90 aangeschaft. SInds een paar dagen in bezit en bevalt me wel. Moet nog veel leren en uitproberen. IK had nog een stomme vraag: oude lenzen die op een Nikon FM passen, met en zonder Nikon bajonet sluiting, kunnen deze worden gebruikt op een D90 (dat de AF en aut. functies niet werken dat heb ik vernomen maar past het en heeft wel/geen invloed op werking van de D90?
Of gewoon nieuwe up to date lenzen kopen?
Alvast bedankt.
Nieuwe Nikon D90 gebruiker

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: oude lens Nikon FM

Bericht door Hans Braakhuis » za jun 26 2010 4:38 pm

beste Nikon_user

welkom op dit forum.

Er zijn geen Nikkors met en of zonder Nikon bajonet sluiting. Na 1959 hebben ze allemaal een F bajonet. Ze passen allemaal op een D90, maar de oudere objectieven (voor 1977) kunnen een D90 beschadigen. Als je objectief gelijk met de FM gekocht is (één van de vier camera's uit 1977) dan heb je er geen last van. En de automatiek werkt ook als je de A stand gebruikt. Wel het objectief op het kleinste diafragma zetten en laten staan. De AF werkt niet. En manueel, net als bij de FM is eigenlijk alles precies hetzelfde. En de FM had niet een een belichtingsautomatiek.

Met het serienummer is vast te stellen of je objectief echt AI is, of misschien van oudere datum.
http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/serialno.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Nikon_user

Re: oude lens Nikon FM

Bericht door Nikon_user » zo jun 27 2010 4:41 pm

Hartelijk dank voor uw snelle response. Dat van de Bajonet sluiting was een foutje. Excuus hiervoor. Ik bedoel ook Nikon sluiting.
Camera zelf heb ik in 1981 gekocht met lens en daarna een Sigma lens met Nikon sluiting zodat deze op de Nikon past.
Ik ga de nrs checken adhv de site die u opgaf. Nogmaals bedankt.

Plaats reactie

Terug naar “Overig objectieven”