Wat anders te doen

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
hvsetten

Wat anders te doen

Bericht door hvsetten » ma jun 28 2010 11:36 am

Hallo,

Ik heb pas een nieuwe D3000 gekocht, en ben wat aan het experimenteren.
Deze foto heb ik vanuit mijn slaapkamer genomen naar het balkon toe.

Wat mij opvalt is dat de houten achterwand geheel donker is. Hoe had ik deze foto beter kunnen nemen?

Afbeelding

Alvast bedankt voor jullie reacties.
m.vr.gr.

Hans

florist

Re: Wat anders te doen

Bericht door florist » ma jun 28 2010 11:51 am

gebruik van een flitser.

KLM

Bericht door KLM » ma jun 28 2010 11:59 am

Het kan zelfs met je opklapflitser :?

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma jun 28 2010 1:58 pm

Inderdaad: flitsen. Als je de foto dusdanig belicht dat de wand goed is, is de achtergrond totaal overbelicht.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

JacTrum
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door JacTrum » ma jun 28 2010 10:12 pm

Met flitsen maak je hem er denk ik niet zo veel mooier op Hans, of je zou een heel bescheiden invulflitsje moeten kunnen geven. Maar daarvoor moet je de flitser (als je die al hebt) heel bewust kunnen gebruiken. Houdt het er voorlopig maar op dat bij dit soort verschillen in licht-intensiteit (buiten- en binnenkant balkon) je gewoon keuzes moet maken. OF binnen goed belicht, maar een heel lichte achtergrond, of buiten goed belicht en een donker balkon binnen. Ik vind deze foto eigenlijk een heel aardig compromis tussen beide, dus dat heeft die D3000 prima voor je gedaan :-)
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910

hvsetten

Bericht door hvsetten » di jun 29 2010 11:10 am

Bedankt voor jullie reacties.

Foto is zonder flits gemaakt, en inderdaad heb ik alleen de ingebouwde flitser.
Zal eens gaan kijken naar een goeie flitser.

Hans

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » di jun 29 2010 11:37 am

JacTrum schreef:Met flitsen maak je hem er denk ik niet zo veel mooier op Hans, of je zou een heel bescheiden invulflitsje moeten kunnen geven. Maar daarvoor moet je de flitser (als je die al hebt) heel bewust kunnen gebruiken. Houdt het er voorlopig maar op dat bij dit soort verschillen in licht-intensiteit (buiten- en binnenkant balkon) je gewoon keuzes moet maken. OF binnen goed belicht, maar een heel lichte achtergrond, of buiten goed belicht en een donker balkon binnen. Ik vind deze foto eigenlijk een heel aardig compromis tussen beide, dus dat heeft die D3000 prima voor je gedaan :-)
Op zich heb je gelijk Jac maar dit is nu typisch een mogelijkheid voor Hans om te leren omgaan met de zinvolle mogelijkheid van een invulflits. Bovendien laat de opname zich makkelijk reproduceren.

Kortom; Hans, je kunt het met de ingebouwde flitser een keer testen, varieëren met een flitssterkte van -1 tot -2 (ongecorrigeerd is waarschijnlijk te veel flitslicht) en dan de resultaten beoordelen. Waarschijnlijk gaat dan de mooie wereld van de (invul)flits voor je leven. Het zou leuk zijn als je hier de resultaten en ervaring plaatst, ook ten behoeve van anderen.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di jun 29 2010 12:25 pm

hvsetten schreef: Foto is zonder flits gemaakt, en inderdaad heb ik alleen de ingebouwde flitser.
Zal eens gaan kijken naar een goeie flitser.
De opklapflitser die al in je camera zit is op zichzelf niet echt slechter qua functionaliteit dan een losse Nikon flitser. Hooguit beperkt in lichtvermogen. Dat speelt op deze korte afstand echter geen rol. Dus ik zou zeggen, probeer het eerst eens gewoon met dat ingebouwde flitsertje.
Binnen een seconde zie je het resultaat, dus er hoeft wat dat betreft ook geen belemmering te zijn om naar een makkelijke snelle oplossing te zoeken die je standaard reeds ter beschikking hebt. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.
Vriendelijke groet, Léon Obers

sbaks

Bericht door sbaks » wo jun 30 2010 3:15 pm

Hallo,

Er is nog een optie, dat is nl de zgn Spot-meting gebruiken. Op dit moment gebruik je waarschijnlijk de matrix meting. Dan krijg je automatisch dat de schaduw partijen te donker worden, en in dit geval is de persoon je hoofdonderwerp. Een matrix meting meet de gehele zoeker. De spot-meting meet alleen het rode puntje waar je mee scherpstelt.

Probeer maar eens spotmeting, en meten op het oog van de persoon, dan wordt dat punt als "nul-punt" genomen. De achterkant wordt lichter, maar dat is denk ik niet erg.. De persoon komt dan goed in beeld.

Veel plezier!

Sander

flitslicht

Bericht door flitslicht » wo jun 30 2010 3:37 pm

Ik zou de camera in de stand 'M' zetten en dan de sluitertijd langer maken en proeffoto's nemen net zo lang tot het resultaat je bevalt. Door het hoge verlichtingscontrast kan je niet tegelijk de huizen en de persoon 'goed' krijgen dus je moet een keuze maken. Met flitsen kan je zorgen dat het verlichtingscontrast lager wordt, maar rechtstreeks flitsen wordt meestal niet zo mooi.

Rob Smit
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Rob Smit » wo jun 30 2010 5:52 pm

Of de donkere partijen iets oplichten en de lichte partijen iets afzwakken.
Scheelt ook een hoop.

Voorbeeld;
Orgineel;
Afbeelding

grof aangepast;
Afbeelding

hvsetten

Bericht door hvsetten » do jul 01 2010 4:41 pm

Dank jullie allemaal voor de reacties !!

We gaan verder stoeien ;)
Hans

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”