Wat is de ideale compactcamera?

Discussies over fotografie met de Coolpix camera's
GdP

Re: niet echt compact

Bericht door GdP » za mei 12 2007 8:38 am

George Fennes schreef:Gerrit die Fuji Finepix 9600 is best een indrukwekkend ding, maar ................. niet echt een compactje :oops:

En hoe zit het met de ruis en de flare, weet je daar ook iets over te vertellen?

Ben benieuwd.

Groetjes George :D
George de ruis valt erg mee, want dat heeft Fuji goed onder knie!
Lensfouten e.d. moet ook nogal meevallen want de camera krijgt goede beoordelingen.
Mij gaat het er om dat ik een camera heb die RAW bestanden kan genereren. Dan kan ik tenminste verder met de studie van Adobe Photoshop. Misschien dat ik dan ook Nikon NX er bij neem, maar dat zien we nog wel.
Ik heb veel compactjes bekeken maar er niet een kunnen vinden die RAW bestanden kan maken.
Wel een van Panasonic met een Leica lens. Maar die valt af van wege zijn eenvoud in de bediening. Je kan er te weinig mee. Bovendien zit daar ook geen 6 mm lens op.
Met vr. gr.,
Gerrit

RVK
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door RVK » za mei 12 2007 8:59 am

Ik gebruik een Fuji E900 en die doet het niet verkeerd, 9m pixels , relatief weinig ruis en een redelijke lens (4x zoom).
Deze camera kan RAW files leveren echter dat geeft wel beperkingen.
Een RAW file is 18 mb en als ik het omzet met de bijgeleverde converter krijg ik 8 bits TIFF files van 50 mb.
Bij het maken van panorama’s krijg ik dan wel heel grote bestanden.
Ik heb geen ervaring met andere converters, ik weet niet of het Fuji RAW bestand goed ondersteund wordt.

De E900 is uit de handel dus misschien nog ergens te krijgen voor een zacht prijsje

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/

BUG322

Bericht door BUG322 » za mei 12 2007 9:40 am

Zullen we het hier bij coolpixen houden??

http://www.europe-nikon.com/product/nl_ ... rview.html

Deze is behoorlijk snel geen trage slak dus

ik ken hem n og niet van tests maar de specs lijken mij goed.
Geen 10x zoom welliswaar

groetjes

paparazzi

Bericht door paparazzi » za mei 12 2007 9:52 am

BUG322 schreef:Zullen we het hier bij coolpixen houden??
waarom?

ben jij zo'n merkfreak dat je wellicht kwalitatief betere producten uit zou sluiten?

bij 'n dslr is het anders, omdat je meestal de lenzen al/nog hebt, dus blijf je ook sneller bij 't zelfde merk, maar daar heb je bij de keuze van je compact natuurlijk niet naar te kijken

BUG322

Bericht door BUG322 » za mei 12 2007 9:58 am

Dit is een coolpix forum vandaar misschien

ik zeg niet dat ze beter zijn desalniettemin de nieuwe coolpixen kunnen ook interresant zijn.

groetjes

BUG322

Bericht door BUG322 » za mei 12 2007 10:00 am

Mogelijke enthousiaste coolpix gebruikers rennen weer keihard weg

mvg

paparazzi

Bericht door paparazzi » za mei 12 2007 11:17 am

BUG322 schreef:Dit is een coolpix forum vandaar misschien
De topicstarter vraag naar compactjes in 't algemeen, niet alleen om coolpix. Dus dan staat deze topic gewoon op de verkeerde plaats. :)

Als er een coolpixgebruiker op dit forum zit die uitermate tevreden is met de kwaliteit en argumenten heeft waarom die beter is dan de fuji's, panasonics e.d. moet die dat vooral zeggen. Juist omdat ik nog nergens iets van enthousiaste nikon-compactjes heb gelezen, niet in tests en niet van gebruikers, maar wel van die andere merken, heb ik de coolpix niet eens overwogen bij mijn compact-keuze.

yoyo

Re: niet echt compact

Bericht door yoyo » za mei 12 2007 11:42 am

GdP schreef:Mij gaat het er om dat ik een camera heb die RAW bestanden kan genereren. Dan kan ik tenminste verder met de studie van Adobe Photoshop. Misschien dat ik dan ook Nikon NX er bij neem, maar dat zien we nog wel.
Ik heb veel compactjes bekeken maar er niet een kunnen vinden die RAW bestanden kan maken.
Wel een van Panasonic met een Leica lens. Maar die valt af van wege zijn eenvoud in de bediening. Je kan er te weinig mee. Bovendien zit daar ook geen 6 mm lens op.
Met vr. gr.,
Gerrit
1. In NX kun je volgens mij alleen Jpeg en NEF-bestanden openen, geen RAW formaat van andere fabrikanten.
2. De DMC-LX2 heeft een LEICA DC VARIO-ELMARIT 1:2.8-4.9/6.3-25.2 ASPH. Wat neerkomt op 28-112mm (equiv.) range in 16:9 mode en 34-136mm in standaard 4:3 mode. Veel meer heb je niet nodig...

GdP

Bericht door GdP » zo mei 13 2007 11:11 am

Het is jammer dat de Coolpix P5000 geen RAW (NEF) bestanden kan opnemen. Een gemiste kans!
Ik ga maandag de Fujifilm FinePix S9600 ophalen. :)
Gerrit

BUG322

Bericht door BUG322 » zo mei 13 2007 11:37 am

Afbeelding

Dit is eigenlijk geen pocket meer maar een semi DSLR met de frustraties van een pocket. Je zou zo de lens erafschroefen terwijl dat niet kan natuurlijk

Ook had je bijna een D40 kunnen halen inclusief kitlens wat uiteindelijk minder frustraties geeft FF of niet hij doet het met een grotere sensor als de fuij.

groetjes

yoyo

Bericht door yoyo » zo mei 13 2007 12:20 pm

Vreemde keuze.
Aan een D50 heb je meer...

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » zo mei 13 2007 12:23 pm

Ach, weet je, het is al de tweede stap in de (goede) digitale richting! 8)

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

yoyo

Bericht door yoyo » zo mei 13 2007 12:26 pm

Als je al een arsenaal aan Nikkors hebt dan is een instapper als de D40 of de D50 logischer. Die kun je later als backup camera gebruiken.
De D50 heeft een erg goede sensor.

yoyo

Bericht door yoyo » zo mei 13 2007 12:27 pm

Ik noem een compactcamera een camera die compact is. Die Fujifilm FinePix S9600 is in mijn ogen absoluut geen compact. Die past echt niet in je broekzak.

Grojan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Grojan » zo mei 13 2007 12:35 pm

Ja of een D70s ,die had je laatst voor nog geen 400 Euro dan had je dat goede glas van je kunnen gebruiken en met echte NEF’s kunnen werken .
Dat zou de overstap op de toekomstige FF Nikon een stuk makkelijker hebben gemaakt :) .
Nu moet je straks eigenlijk weer van voren af aan beginnen :roll: .

Groeten Jan.

Plaats reactie

Terug naar “Coolpix”