Afwijkend fotoformaat

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Plaats reactie
icepick

Afwijkend fotoformaat

Bericht door icepick » di jun 29 2010 7:16 pm

Hoi,

Klopt het dat het fotoformaat van de D5000 afwijkt? Als ik 3 landscape foto's neem van mijn oude olympus, pentax en mijn D5000 zie ik dat de olumpus en pentax op 1000x750 uitkomen en de foto van mijn nikon op 1000x664. Weet iemand of dit aan te passen is? Ik merk nu bij het afdrukken (zo'n 3 vakanties verder) dat het problemen geeft om ze zonder croppen te laten afdrukken. Graag zou ik dit aanpassen zodat ik in het vervolg dit probleem niet meer heb.. Kan er echter niks van vinden in het menu..

Ideeen iemand?

Alex

Melliw
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Afwijkend fotoformaat

Bericht door Melliw » di jun 29 2010 7:27 pm

3x2 of 2x3 is een standaard normaal formaat. We drukken toch ook standaard af op 10x15cm enz.

Groeten van Willem
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.

icepick

Bericht door icepick » di jun 29 2010 7:39 pm

Nou.. mijn ervaring is dat je met de meeste digitale camera's op 11x15 moet afdrukken om niet iets te missen van de foto..

Ik geef toe dat 10x15 gangbaar is.. maar omdat al mijn oude foto's op 11x15 zijn ging ik er min of meer vanuit dat dit de standaard was geworden voor digitale camera's..

Alex

george013

Bericht door george013 » di jun 29 2010 8:43 pm

Het zijn de maten/verhoudingen van je sensor. Kan niet veranderd worden.
George

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di jun 29 2010 11:18 pm

Feitelijk hebben al die compactcamera's een afwijkend formaat, 3:4.
Digitale reflexen als Canon, Nikon, e.d. zijn afgeleid van het aloude "kleinbeeld" filmformaat, met een verhouding 2:3. Wat weer de standaard is geworden nadat Leitz in 1924 een 35mm film als basis materiaal gebruikte en het negatiefformaat 24x36mm introduceerde met hun "Leica". Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Leica" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

icepick

Bericht door icepick » wo jun 30 2010 6:20 am

Aha.. bedankt voor alle info..
Ik zal gewoon op moeten letter als ik foto's bestel..

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » wo jun 30 2010 9:01 am

Voor een serie vakantiefoto's die je wilt laten afdrukken, kunnen afwijkende verhoudingen inderdaad irritant zijn.

Bij de D5000 kun je niet afwijken van 3x2, bij compactcamera's kun je vaak wel 3x2 instellen (waar de standaard 4x3 is), misschien moet je dit bij je compactcamera's eens nakijken.
Als dit niet mogelijk is, dan is bijsnijden de enige optie als je ze allemaal op hetzelfde formaat wilt laten afdrukken.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”