vraagstuk
vraagstuk
Ik heb een nikon d70s en de 18-70 nikkor. nu wil ik wel eens gaan vernieuwen omdat ik toch wel wat meer pixels wil en vooral een groter display achter op de camera.
Een stap in die richting is dan de d3000 d5000 of de d90. Live view en filmfunctie geef ik niet om. Waar twijfel ik nu over;
De D70s verkopen en de D90 body aanschaffen, dan heb ik de D90 + de 18-70 van nikon. ( kost mij dan 450 euro)
De D70s behouden en dan de macro 100mm van Tokina aanschaffen, heb dan ook de 18-70 nog. Mis dan wel de meer pixels en het grotere scherm. (kost 340 euro)
De D70s verkopen en dan of de D3000 of de D5000 kopen, ik heb dan dan meer pixels en een groter display en kan dan eventueel de nikor 50mm 1.8 erbij nemen. En de 18-70 heb ik dus ook nog.
Ik fotografeer graag landschappen, kerkjes, dieren en natuurlijk vakantie kiekjes. Wat ik erg belangrijk vind is dat mijn foto's scherp zijn, de rest is goed te photoshoppen wat ik leuk vind om te doen.
Wat is voor mij nou een verstandige keus, ga ik er op vooruit als de D70s inruil?
Wie heeft een advies???
Een stap in die richting is dan de d3000 d5000 of de d90. Live view en filmfunctie geef ik niet om. Waar twijfel ik nu over;
De D70s verkopen en de D90 body aanschaffen, dan heb ik de D90 + de 18-70 van nikon. ( kost mij dan 450 euro)
De D70s behouden en dan de macro 100mm van Tokina aanschaffen, heb dan ook de 18-70 nog. Mis dan wel de meer pixels en het grotere scherm. (kost 340 euro)
De D70s verkopen en dan of de D3000 of de D5000 kopen, ik heb dan dan meer pixels en een groter display en kan dan eventueel de nikor 50mm 1.8 erbij nemen. En de 18-70 heb ik dus ook nog.
Ik fotografeer graag landschappen, kerkjes, dieren en natuurlijk vakantie kiekjes. Wat ik erg belangrijk vind is dat mijn foto's scherp zijn, de rest is goed te photoshoppen wat ik leuk vind om te doen.
Wat is voor mij nou een verstandige keus, ga ik er op vooruit als de D70s inruil?
Wie heeft een advies???
- strangeartefact
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: vraagstuk
Ik kan alleen maar zeggen dat de D90 een hele mooie en fijne camera is. De D5000 levert ongeveer de zelfde beeldkwali maar is een andere camera, ga ze maar eens vasthouden. De D3000 zou ik denk ik niet doen, das toch een mindere camera vergeleken bij de d5000/d90.
Dus als je voor body inruil gaat, D90 eventueel D5000.. Lees eens een test ergensmischien? dpreview . Photozone, etc.
Succes.
Peter.
Dus als je voor body inruil gaat, D90 eventueel D5000.. Lees eens een test ergensmischien? dpreview . Photozone, etc.
Succes.
Peter.
Bijna leeg hier....
Het is heel simpel.
D70 is een oude generatie camera maar maakt nog steeds goede foto's.
D90 is een geweldige camera met meer mogelijkheden. Maakt ook hele mooie foto's.
D90 heeft een groter scherm achterop. Maar is dat echt belangrijk?
D90 heeft sensor reiniging. Is wel handig.
D90 heeft een CMOS sensor wat veel betere resultaten geeft.
Maar het blijft een feit dat het objectief voor een zeer groot gedeelte de kwaliteit van de foto bepaald. Is je lens slecht is je foto ook slecht.
Dus wat ik zou doen is het volgende:
Verkoop je D70 en investeer in een nieuwe body (je zal er geen spijt van krijgen).
Hou je 18-70mm lens want deze zijn nog steeds geweldig.
Kijk dan later op MP of zo voor een 50mm 2ehands.
Want op een D3000/5000 kan je geen oude lenzen op AF gebruiken.
D70 is een oude generatie camera maar maakt nog steeds goede foto's.
D90 is een geweldige camera met meer mogelijkheden. Maakt ook hele mooie foto's.
D90 heeft een groter scherm achterop. Maar is dat echt belangrijk?
D90 heeft sensor reiniging. Is wel handig.
D90 heeft een CMOS sensor wat veel betere resultaten geeft.
Maar het blijft een feit dat het objectief voor een zeer groot gedeelte de kwaliteit van de foto bepaald. Is je lens slecht is je foto ook slecht.
Dus wat ik zou doen is het volgende:
Verkoop je D70 en investeer in een nieuwe body (je zal er geen spijt van krijgen).
Hou je 18-70mm lens want deze zijn nog steeds geweldig.
Kijk dan later op MP of zo voor een 50mm 2ehands.
Want op een D3000/5000 kan je geen oude lenzen op AF gebruiken.
Die 50mm 1.8 lens kost bijna niks. Gewoon er bij kopen...
Wat ik me niet realiseerde en me over verbaasde nadat ik hem gekocht had is dat m'n zoomlens bij 50mm maar een F/5.6 heeft. (o.i.d). Ten opzichte van F/1.8 betekent dat een 8x langere sluitertijd. Dus waar ik (bij wat minder licht) op 50mm met m'n zoomlens op 1/10e zit te klooien, neemt de 50mm F/1.8 lens gewoon fotos op 1/60e of 1/100e!

Wat ik me niet realiseerde en me over verbaasde nadat ik hem gekocht had is dat m'n zoomlens bij 50mm maar een F/5.6 heeft. (o.i.d). Ten opzichte van F/1.8 betekent dat een 8x langere sluitertijd. Dus waar ik (bij wat minder licht) op 50mm met m'n zoomlens op 1/10e zit te klooien, neemt de 50mm F/1.8 lens gewoon fotos op 1/60e of 1/100e!
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
De grootste winst zit in een nieuwe camera. Neem minimaal de D90.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Alvast bedankt voor de reacties maar ze trekken me nog niet echt over de sloot. De D3000 valt al af want die vind ik te klein. Blijft over de D5000 en D90.
Een prijsverschil van zo'n 200 euro. In de tests ontlopen deze 2 elkaar niet zo veel en het auto focus probleem zal ik niet hebben want ik ga alleen voor auto focus lenzen. Wat is nou echt belangrijk om voor de D90 te kiezen? Met de D5000 houdt ik 200 euro over voor een lens of iets dergelijks.
Een prijsverschil van zo'n 200 euro. In de tests ontlopen deze 2 elkaar niet zo veel en het auto focus probleem zal ik niet hebben want ik ga alleen voor auto focus lenzen. Wat is nou echt belangrijk om voor de D90 te kiezen? Met de D5000 houdt ik 200 euro over voor een lens of iets dergelijks.

Sensor.
D5000 heeft geloof ik de CCD.
De D90 de betere CMOS. Met deze sensor heb je een betere ruis prestatie.
Ook kan je voor de D90 een goed werkende grip kopen. Bij de D5000 lees ik toch wel is dat er wat problemen zijn met grips en zo.
Verder is de D90 gewoon een super machine. Menu's zijn duidelijk. Knoppen zijn goed te vinden.
D5000 heeft geloof ik de CCD.
De D90 de betere CMOS. Met deze sensor heb je een betere ruis prestatie.
Ook kan je voor de D90 een goed werkende grip kopen. Bij de D5000 lees ik toch wel is dat er wat problemen zijn met grips en zo.
Verder is de D90 gewoon een super machine. Menu's zijn duidelijk. Knoppen zijn goed te vinden.
Natuurlijk voor een D90 gaan. Met de D5000 kom je weer een beetje bij de beginnerscamera's , de D90 is al wat meer voor 'gevorderden'.
- gongon
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Ik zou in jou plaats de D90 nemen.
Mijn zoon heeft de D5000 en die is er wel heel tevreden over, maar ik zou dan toch liever de D90 hebben. Als ik alleen uit die twee kon kiezen dan hoor.
Al vind ik van de D5000 dat uitklapbare schermpje wel heel handig.
Mijn zoon heeft de D5000 en die is er wel heel tevreden over, maar ik zou dan toch liever de D90 hebben. Als ik alleen uit die twee kon kiezen dan hoor.
Al vind ik van de D5000 dat uitklapbare schermpje wel heel handig.
Groetjes Gonnie.
Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.
Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.
-
OnlinePatrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
D90 kopen. Je kan prima met de 18-70 blijven werken op deze nieuwe body. De D70 kan je gerust verkopen; want die zal je bij het bezit van een D90 niet meer aanraken.
Een lichtsterker objectief kan je er later altijd nog eens bijkopen. Ik zou dan trouwens eerder de 35mm f1.8 aanraden dan de 50mm; een veel handiger bereik. Wel wat duurder echter.
Een lichtsterker objectief kan je er later altijd nog eens bijkopen. Ik zou dan trouwens eerder de 35mm f1.8 aanraden dan de 50mm; een veel handiger bereik. Wel wat duurder echter.
- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Iets wat nog niet expliciet is genoemd: Met zowel de D90 als de D5000 win je minimaal 1 stop bij hogere ISO t.o.v. je D70s, wat meer mogelijkheden biedt om je sluitertijd te verkorten of je diafragma wat te kunnen knijpen, wat de kwaliteit van je foto's ten goede kan komen (het hangt ook van de fotograaf af). De combi D90 18-70 doet het verder prima (ik heb mijn D90 als backup en de 18-70 gebruik ik daar nog regelmatig op).
Wat betreft de keuze tussen de D90 en de D5000, dan heeft de D90 in mijn ogen twee grote voordelen: Ten eerste zit er een motor in de body zit, bij de D5000 is dat niet het geval. Dat betekent dat je met niet-AF-S lenzen (dus zonder motor) op de D5000 niet automatisch scherp kunt stellen. Met de D90 kan dat wel. Houdt er dus rekening mee dat je met de 50 mm f/1.8 AF-D op de D5000 handmatig scherp moet stellen! Een ander voordeel van de D90 is dat de bediening een stuk makkelijker is. Je hebt 2 instelschijven en extra functieknoppen. Je hoeft ook minder via het menu te doen waardoor je sneller kunt reageren. Als je nu gewend bent met je D70 met 2 instelschijven te werken zul je die op de D5000 missen!
De D5000 heeft wel een paar kleine features extra maar die vind ik persoonlijk niet opwegen tegen de voordelen van de D90. Kijk ook eens naar deze vergelijking: http://www.dpreview.com/reviews/NikonD5000/" onclick="window.open(this.href);return false;
Dan wat betreft een lens/prime, gezien de onderwerpen die je noemt (landschappen, kerken, 'kiekjes') zou ik eerder voor de 35mm AF-S f/1.8 DX kiezen dan de 50mm f/1.8. De 35mm is niet veel duurder (+/- 50 euro?) maar veel flexibeler. Ik heb in kerken e.d. altijd veel meer gehad aan de 35mm dan de 50mm, en voor landschappen wil je waarschijnlijk eerder richting groothoek dan richting tele gaan... Overigens heeft de 35mm wel een motor in de lens, dus daarvoor heb je dan weer niet perse een motor in de body nodig.
Ik zou dus gaan voor de D90 en even doorsparen voor een 35mm f/1.8 DX AF-S...
Als je toch nu al een tweede lens wilt of toch voor de D5000 gaat, dan zou ik die nemen met de 35mm AF-S f/1.8 DX erbij.
PS: We zijn het trouwens wel allemaal heel erg eens in dit draadje.
Wat betreft de keuze tussen de D90 en de D5000, dan heeft de D90 in mijn ogen twee grote voordelen: Ten eerste zit er een motor in de body zit, bij de D5000 is dat niet het geval. Dat betekent dat je met niet-AF-S lenzen (dus zonder motor) op de D5000 niet automatisch scherp kunt stellen. Met de D90 kan dat wel. Houdt er dus rekening mee dat je met de 50 mm f/1.8 AF-D op de D5000 handmatig scherp moet stellen! Een ander voordeel van de D90 is dat de bediening een stuk makkelijker is. Je hebt 2 instelschijven en extra functieknoppen. Je hoeft ook minder via het menu te doen waardoor je sneller kunt reageren. Als je nu gewend bent met je D70 met 2 instelschijven te werken zul je die op de D5000 missen!
De D5000 heeft wel een paar kleine features extra maar die vind ik persoonlijk niet opwegen tegen de voordelen van de D90. Kijk ook eens naar deze vergelijking: http://www.dpreview.com/reviews/NikonD5000/" onclick="window.open(this.href);return false;
Dan wat betreft een lens/prime, gezien de onderwerpen die je noemt (landschappen, kerken, 'kiekjes') zou ik eerder voor de 35mm AF-S f/1.8 DX kiezen dan de 50mm f/1.8. De 35mm is niet veel duurder (+/- 50 euro?) maar veel flexibeler. Ik heb in kerken e.d. altijd veel meer gehad aan de 35mm dan de 50mm, en voor landschappen wil je waarschijnlijk eerder richting groothoek dan richting tele gaan... Overigens heeft de 35mm wel een motor in de lens, dus daarvoor heb je dan weer niet perse een motor in de body nodig.
Ik zou dus gaan voor de D90 en even doorsparen voor een 35mm f/1.8 DX AF-S...
Als je toch nu al een tweede lens wilt of toch voor de D5000 gaat, dan zou ik die nemen met de 35mm AF-S f/1.8 DX erbij.
PS: We zijn het trouwens wel allemaal heel erg eens in dit draadje.

Spul waarmee je foto's maakt...
- JaapV
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Ik ben (bijvoorbeeld) afgelopen januari overgestapt van de D60 naar de D90. Ik had vroeger een Coolpix 8700, die ook een uitklapbaar schermpje had (en nog mooier dan de D5000!), dus ik ben héél even in de verleiding geweest. Maar dat was echt maar zéér kort en ben ik even blij dat ik toch voor de D90 gegaan ben!!

Groet, Jaap
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Nou geachte reageerders, ik ben om hoor, het wordt de D90. Nu nog even de D70s verkopen en dan kan het feest gaan beginnen. Bedankt voor jullie reacties.
Pommel
Pommel