CaptureNX 2: batch met lens correction lukt niet

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
Scuzz

CaptureNX 2: batch met lens correction lukt niet

Bericht door Scuzz » vr jul 02 2010 7:06 am

Ik had in mijn topic een vraag gesteld over NX2, maar misschien zitten hier ook wel kenners die het antwoord weten :mryellow: :

Ik heb de lens correction op de juiste manier aan de praat gekregen. Ik heb de settings opgeslagen onder Batch --> Save Adjustment. Hierdoor zou je in 1 keer die adjustment moeten kunnen laden lijkt mij. Als ik nu de adjustment laad (uit de browser, per foto of meerdere foto's geselecteerd) krijg ik de volgende melding:

Some of the settings for the image(s) have already been altered. Please select one of the options below:
- Replace current settings
- Show differences

Bij beide keuzes hetzelfde resultaat: geen uitgevoerde lens correction.

Als ik hetzelfde nu uitvoer vanuit de editor krijg ik bijna dezelfde melding:

Some of the settings for the image(s) have already been altered. Please select one of the options below:
- Skip develop selection
- Overwrite develop selection

Als ik hier voor de laatste optie kies werkt de lens correction wel perfect?!

Doe ik iets verkeerd? Ik wil gewoon batch lens correction met opslag in NEF ! Alles wat ik wil lukt dus met Capture NX2 behalve het batch gedeelte.... en dit is wel interessant met een paar honderd foto's per sessie :huh:

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: CaptureNX 2: batch met lens correction lukt niet

Bericht door Patrick » vr jul 02 2010 10:54 am

Ik heb dit uit een ander draadje gevist. Nieuwe vragen kan je beter stellen in een apart draadje. :idea:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Scuzz

Bericht door Scuzz » di jul 06 2010 7:05 pm

Ik hoop echt dat er mensen zijn die raad met onderstaand probleem weten.... zou er heeeeeeel dankbaar voor zijn :mryellow:

Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jur » di jul 06 2010 7:59 pm

Ik werk zelf met de Nederlandse versie van NX2 en niet met de Engelse, maar ik zal een poging wagen:

Er zijn twee mogelijkheden binnen NX2 voor het corrigeren van objectiefvertekening:
1. In de Develop (Ontwikkelen) sectie -> Camera & Lens Corrections (Camera- en objectiefaanpassingen) -> Auto Distortion Control (?) (Auto. Vertekeningscorrectie)
Aanvinken en op On (Aan) zetten.
Zorg dat alleen Auto Distortion Control in de Develop sectie is geselecteerd (highlighted), ga vervolgens naar het Batch-menu (de tandwieltjes) en klik op Copy Adjustments.
Om deze aanpassing in een ander bestand toe te passen moet je klikken op Paste Adjustments en vervolgens klik je in het verschenen waarschuwingsvenster op Overwrite Develop Settings.

2. In de Adjust (Nieuwe stap) sectie -> Correct (Corrigeren) -> Distortion Control (Vertekeningscorrectie) en voer de gewenste correctie in (standaard is 10%).
Zorg dat alleen Distortion Control in de Adjust sectie is geselecteerd (highlighted), ga vervolgens naar het Batch-menu (de tandwieltjes) en klik op Copy Adjustments.
Om deze aanpassing in een ander bestand toe te passen moet je klikken op Paste Adjustments. Er verschijnt nu geen waarschuwingsvenster!

In plaats van Copy Adjustments kun je er ook voor kiezen om de aanpassing(en) te bewaren met Save Adjustments en deze aanpassingen een naam toe te kennen, bijvoorbeeld Lens Correction. Het voordeel hiervan is dat je deze aanpassingen ook bij een latere sessie weer kunt ophalen met Load Adjustments. Bij gebruik van Copy Adjustments gaan de instellingen na afsluiting van NX2 verloren en kun je deze bij een volgende sessie niet meer oproepen.

Bij Batch processing vanuit het Browser venster moet je Replace Current Settings aanvinken. Voor alle zekerheid heb ik het zelf nog even geprobeerd, maar bij mij werkt het perfect.
Jur

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » di jul 06 2010 11:19 pm

Laten we het proberen systematisch aan te pakken, daarom een 3-tal vragen;

1) is de lens correctie de enige stap in je batch-file?
2) zijn alle foto's die je bewerkt met de batch NEF's of zitten er ook Jpeg's tussen?
3) zijn alle foto's die je bewerkt met de batch gemaakt met Nikon-objectieven? En met welke?

Daarna zien we weer verder :)

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » do jul 08 2010 12:17 am

Hallo Scuzz, "Is there anybody out there?"

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”