Metz 45 cl-4 met D700
Metz 45 cl-4 met D700
Sinds kort ben ik in het bezit van een Metz 45 cl-4 nu staat in de handleiding dat HSS mogelijk is, ik heb de sca 3402 M8 adapter. In de handleiding van de D700 staat dat ik 1/320 auto fp moet instellen voor flitsen met een snelle sluitertijd. Ik krijg echter met geen mogelijkheid de Metz op HSS. Wie weet meer?
Re: Metz 45 cl-4 met D700
Welkom op het forum.
Je zou even in de gebruiksaanwijzing moeten kijken naar de ondersteunde functies. Op pagina 37 wordt HSS alleen genoemd bij een paar oudere modellen. De tabel op pagina 4 geeft geen HSS aan.
In de tabel voor de SCA 3102 voor Canon wordt deze mogelijkheid wel expliciet aangegeven.
Conclusie lijkt me dat HSS met Nikon DSLR niet gaat.
Anders even een mailtje naar Metz.
Groet Hans.
Je zou even in de gebruiksaanwijzing moeten kijken naar de ondersteunde functies. Op pagina 37 wordt HSS alleen genoemd bij een paar oudere modellen. De tabel op pagina 4 geeft geen HSS aan.
In de tabel voor de SCA 3102 voor Canon wordt deze mogelijkheid wel expliciet aangegeven.
Conclusie lijkt me dat HSS met Nikon DSLR niet gaat.
Anders even een mailtje naar Metz.
Groet Hans.
Hoi Hans,
Bedankt voor je snelle reactie, heb inmiddels ook aan Metz de vraag gesteld. Volgens de handleiding van de D700 is het mogelijk om gebruik te maken van "Automatische snelle FP-synchronisatie". Ik dacht dat deze instelling HSS aanzette op de Metz, want met deze instelling kan je voorbij de grens van bijvoorbeeld 1/320 gaan. Met deze mogelijkheid wilde ik namelijk scherptediepte creëren in een zonrijke omgeving (denk aan bruidsreportages etc.)
Zit ik met mijn redenatie fout?
Heb jij misschien nog tips hoe ik scherptediepte met de Metz kan creëren met diafragma 2.0 in een lichte omgeving.
Groetjes,
Loek
Bedankt voor je snelle reactie, heb inmiddels ook aan Metz de vraag gesteld. Volgens de handleiding van de D700 is het mogelijk om gebruik te maken van "Automatische snelle FP-synchronisatie". Ik dacht dat deze instelling HSS aanzette op de Metz, want met deze instelling kan je voorbij de grens van bijvoorbeeld 1/320 gaan. Met deze mogelijkheid wilde ik namelijk scherptediepte creëren in een zonrijke omgeving (denk aan bruidsreportages etc.)
Zit ik met mijn redenatie fout?
Heb jij misschien nog tips hoe ik scherptediepte met de Metz kan creëren met diafragma 2.0 in een lichte omgeving.
Groetjes,
Loek
Je flitser moet het protocol wel aankunnen. Met een D80 en SB800 is geen probleem, met een Metz 58AF-1 digital lukt het ook, met een 45CL4 digital niet.
Op je scherptedieptevraag kan ik geen antwoord geven. Anderen misschien?
groet Hans.
Op je scherptedieptevraag kan ik geen antwoord geven. Anderen misschien?
groet Hans.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Met snellere tijden dan 1/320 sec. moet je flitser aaneensluitend kleine flitsjes kunnen genereren om constant licht op de sensor te kunnen blijven geven van een bewegende spleet van de sluiter die voor de sensor langs loopt. Ik betwijfel ten zeerste of de Metz 45 CT-4 dat kan. Daar heeft die flitser te oude interne elektronische basistechniek voor aan boord.lomar schreef:Volgens de handleiding van de D700 is het mogelijk om gebruik te maken van "Automatische snelle FP-synchronisatie". Ik dacht dat deze instelling HSS aanzette op de Metz, want met deze instelling kan je voorbij de grens van bijvoorbeeld 1/320 gaan. Met deze mogelijkheid wilde ik namelijk scherptediepte creëren in een zonrijke omgeving (denk aan bruidsreportages etc.)
Met grote diafragma-openingen creëer je juist geen scherptediepte.lomar schreef: Heb jij misschien nog tips hoe ik scherptediepte met de Metz kan creëren met diafragma 2.0 in een lichte omgeving.
Wat is je bedoeling veel of weinig scherptediepte?
Vriendelijke groet, Léon Obers
Hoi Hans en Leon,
Beide bedankt voor jullie input;
@Hans
Volgens de handleiding moet zowel de D700 als de Metz 45-cl4 daartoe in staat zijn. Dan ga ik ervan uit dat de handleiding van de Metz, hoofdstuk Synchronisatie bij korte belichtingstijden HSS, klopt.
Ook de SCA 3402 M8 adapter, praat over de FP synchronisatie.
@Leon
De HSS techniek zit wel degelijk in de flitser en de sca adapter. Nu is het wel zo dat de Nikon niet echt van deze techniek gebruik maakt, maar hiervoor de FP techniek gebruikt daarmee zou je hetzelfde moeten kunnen bereiken.
Met scherptediepte haal ik altijd zaken door elkaar, plat gezegd bedoel ik "bruidspaar scherp en de achtergrond onscherp", daarom diafragma 2.0.
Groeten,
Loek
Beide bedankt voor jullie input;
@Hans
Volgens de handleiding moet zowel de D700 als de Metz 45-cl4 daartoe in staat zijn. Dan ga ik ervan uit dat de handleiding van de Metz, hoofdstuk Synchronisatie bij korte belichtingstijden HSS, klopt.
Ook de SCA 3402 M8 adapter, praat over de FP synchronisatie.
@Leon
De HSS techniek zit wel degelijk in de flitser en de sca adapter. Nu is het wel zo dat de Nikon niet echt van deze techniek gebruik maakt, maar hiervoor de FP techniek gebruikt daarmee zou je hetzelfde moeten kunnen bereiken.
Met scherptediepte haal ik altijd zaken door elkaar, plat gezegd bedoel ik "bruidspaar scherp en de achtergrond onscherp", daarom diafragma 2.0.
Groeten,
Loek
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Je spreekt over een Metz 45 CL-4. Alleen het model 45 CL-4 Digital heeft functies als HSS en FP, niet het gewone type Metz 45 CL-4.lomar schreef: De HSS techniek zit wel degelijk in de flitser en de sca adapter. Nu is het wel zo dat de Nikon niet echt van deze techniek gebruik maakt, maar hiervoor de FP techniek gebruikt daarmee zou je hetzelfde moeten kunnen bereiken.
Welk type heb je dan?
Op de Metz website spreekt men verder enkel nog over de SCA adapter 3402 - M9 Misschien dat het type M8 niet volledig compatibele is.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Hoi Leon,Léon Obers schreef:Je spreekt over een Metz 45 CL-4. Alleen het model 45 CL-4 Digital heeft functies als HSS en FP, niet het gewone type Metz 45 CL-4.lomar schreef: De HSS techniek zit wel degelijk in de flitser en de sca adapter. Nu is het wel zo dat de Nikon niet echt van deze techniek gebruik maakt, maar hiervoor de FP techniek gebruikt daarmee zou je hetzelfde moeten kunnen bereiken.
Welk type heb je dan?
Op de Metz website spreekt men verder enkel nog over de SCA adapter 3402 - M9 Misschien dat het type M8 niet volledig compatibele is.
Sorry ik was denk ik niet helemaal volledig. Ik gebruik de 45 CL-4 digital, ik heb ook de M9 versie van de sca adapter, ik zal die eens gaan gebruiken en meld dan wat de ervaringen zijn.
Groetjes,
Loek