Studio PLAAT schreef:Commercieel gezien is deze vorm van fotografie nog weinig interessant. (erg veel werk! vooral de nabewerking)
Als dat commercieel gezien weinig interessant is, verbaast het me dat je je als bedrijf dan met zoiets bezig gaat houden. Kosten moeten toch tegen de baten opwegen, anders kun je er beter niet aan beginnen. Dat staat verder los van het feit dat het fotografisch interessant is en het leuk is om met nieuwe invalshoeken enthousiast met fotografie bezig te zijn.
Toch zou je je als bedrijf moeten afvragen of het werkelijk de moeite waard is hiermee commercieel bezig te gaan zijn.
Je spreekt over het voordeel dat de kijker "het echte resultaat" kan bekijken. Die voordelen zullen in veel gevallen een schijnvoordeel zijn. Industriële producten worden meer en meer in een geïntegreerde CAD-CAM omgeving ontworpen. Vanuit die ontwerpfase kan men zo een gelijkende 3-D rendering maken, die nauwelijks van de werkelijkheid is te onderscheiden. Het is slechts een kleine stap verder, en er komt geen fotograaf meer aan te pas bij dit soort visuals.
Dat heb ik bij een collega fotograaf gezien. Een erg grote meubel-klant is afgevallen omdat de complete kantoor- of woon-omgeving inclusief aankleding en een digitale bibliotheek aan materialen, stoffen en gebruiksvoorwerpen vanuit die ontwerpfase voortaan wordt gerenderd, en het niet meer nodig is de hele setting in een studio op te bouwen en te fotograferen. De hele "fotografische" plaat wordt "gerenderd".
Besef daarbij tevens dat de wijze waarop je nu zo'n fraaie 3-D visual maakt van die schoen (het is gewoon zondermeer knap gedaan hoor, daar niet van), zodanig mooi en gelikt eruit ziet, dat het juist erg "onwerkelijk" strak eruit gaat zien, op een wijze die precies aansluit met hetgeen via volledige computer rendering zonder fotografie
ook mogelijk is.
Fotografie voegt in dat geval dan niks toe. Het is dan hooguit een technisch andere benadering of hulpmiddel om tot een dergelijke visual te komen dan via een volledige rendering op PC waarbij de input van data vanuit de ontwerpen zelf komen.
Je zou je dan ook beter kunnen gaan afvragen wat de extra impact is wat je aan visuals kunt toevoegen wat niet in rendering mogelijk is, wat voor een klant dan zodanig interessant blijft dat het de moeite waard is om dit als zodanig te laten fotograferen inplaats van het volledig te laten renderen op PC.
Het is niet om je te ontmoedigen, maar om je met de feiten op de praktijk te wijzen waar je beslist mee geconfronteerd zult gaan worden in deze fotografietak.