Bruidje

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bruidje

Bericht door Riemke » do jul 15 2010 9:01 am

Ter gelegenheid van hun verloving had ik een Turks paartje in de studio. Volgend jaar trouwen ze en mag ik hun reportage maken.
Hier een portretje :D

Afbeelding
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

GdP

Re: Bruidje

Bericht door GdP » do jul 15 2010 9:23 am

Prachtige klassieke foto Riemke!

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » do jul 15 2010 10:39 am

Keurig netjes, maar wat vlak belicht.

anton1951

Bericht door anton1951 » do jul 15 2010 10:51 am

Heel mooi belicht.....

Groet van Anton.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do jul 15 2010 11:16 am

Tom schreef:Keurig netjes, maar wat vlak belicht.
Idem, ik vind het ook wat vlak van uitlichting.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » do jul 15 2010 1:43 pm

Belichting blijkt uit de reacties, is kennelijk ook een kwestie van persoonlijke smaak?
Bij een vlakke belichting denk ik aan iets waar geen diepte in zit en dat zie ik hier toch niet zo. Rechtsvoor heb ik met de octa gewerkt, links wat ingevuld en een witte plu gebruikt.
Doordat de studio vrij smal is heb ik niet de mogelijkheid de lampen erg veel anders neer te zetten helaas. :(

JacTrum
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door JacTrum » do jul 15 2010 9:15 pm

Het is een mooi portret, maar ik vind haar ook wat vlak uitgelicht.

> Rechtsvoor heb ik met de octa gewerkt, links wat ingevuld en een witte plu gebruikt.

Waarmee ingevuld? Ik denk dat een reflectiescherm al meer dan genoeg is in een kleine ruimte
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » do jul 15 2010 9:40 pm

Ik vind het een prima gelukte foto Riemke van een hele mooie jonge vrouw.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr jul 16 2010 10:10 am

Riemke schreef:Belichting blijkt uit de reacties, is kennelijk ook een kwestie van persoonlijke smaak?
Bij een vlakke belichting denk ik aan iets waar geen diepte in zit en dat zie ik hier toch niet zo.
De diepte is toch echt minimaal, waardoor er geen "plastiek" / vorm is die een foto meer ruimtelijk effect geeft.
Juist bij zo'n mooie vrouw en gave huid/gezicht kun je met licht zo fraai spelen.
Riemke schreef: Rechtsvoor heb ik met de octa gewerkt, links wat ingevuld en een witte plu gebruikt.
Doordat de studio vrij smal is heb ik niet de mogelijkheid de lampen erg veel anders neer te zetten helaas. :(
Dat is eigenlijk de "fout" van vele fotografen met weinig lichtervaring. Die gaan simpel links en rechts wat licht neerzetten zonder te kijken naar het licht zelf en zich af te vragen wat licht eigenlijk doet in de vorm van een gezicht, lichaam, kleding etc.
Zo'n octa is op zichzelf al een zacht groot breed lichtvlak, wat je aan de andere kant dan nog eens gaat aanvullen met een plu, wat ook al zacht licht is, en dan kennelijk nog een invulling. Daarmee wordt het juist allemaal heel vlak.
Het is niet een kwestie van "veel licht" rondom, maar "hoe" je licht gebruikt.

Neem natuurlijk licht als voorbeeld, waarbij dikwijls slechts uit één richting het licht komt, vanuit een raam of zo.
Dus begin ook eens met slechts één lamp en stel die op vanuit een natuurlijke lichtrichting. (Dat is niet te hoog/niet te laag en beslist niet van onderen uit zoals ik elders wel eens heb gezien). Kijk hoe schaduwen vallen langs oogkassen, neus, kin, jukbeenderen e.d. Daarmee geef je het gezicht vorm.
Een octa is op zichzelf een groot lichtvlak wat zachte randen en overvloeingen als schaduw geeft. Met een enigszins rond bol en plat gezicht (zoals in dit geval) kun je in een licht-opstelling wat meer zijlicht gebruiken zodat er meer schaduw rond een wang draait, en een gezicht daarbij wat "slanker" wordt en meer ronding in de diepte en vorm krijgt.
Dus je kunt met licht de vorm van een gezicht en lichaam wat "aanpassen"/corrigeren. Dat is feitelijk ook de functie van licht binnen een fotografische lichtopstelling en de "opdracht" van een fotograaf om de vormen van een model optimaal naar voren te laten komen. Mensen zijn ijdel, en hoewel ze niet zullen toegeven wat de minder optimale kanten zijn, appreciëren ze het beslist wel als jij het opmerkt en daarin wel optimaal de vormen tot uitdrukking laat komen. (Zelf zou ik waarschijnlijk zelfs een minder zachte verlichting gebruiken dan een octa, die schaduwen wat meer aanzet).

Licht van iets opzij geeft ook reeds een fraai natuurlijk lichtverloop op een achtergrond. Door meer of minder van een achtergrond te zitten, het licht zelf iets om zijn as te draaien kun je het effect op de achtergrond regelen, waarbij het nauwelijks iets doet op het model zelf. Dus je kunt eigenlijk met slechts één lamp al heel veel doen.

Dan is het verder nog een kwestie van een schaduw iets meer of minder ophelderen. Dat gebeurt misschien al voldoende door een witte muur van de kleine ruimte zelf waarin je fotografeert. Door een opstelling in de ruimte zelf te kiezen verder of dichter bij de muur, kun je zelf de muur van de ruimte benutten in de juiste opheldering van het geheel. Dus met een kleine ruimte kun je al veel doen. Eventueel een reflectiescherm als opheldering. Dat is waarschijnlijk al meer als voldoende in de gegeven situatie.

Met een andere lamp kun je eventueel enkel de achtergrond nog bijlichten om die de juiste helderheid te geven.
Die moet dan dus al niet voor of aan de zijkant van een model zijn opgesteld, maar echt zodanig dat dat licht enkel de achtergrond verlicht. Eventueel met een gridje erin voor een spot effect.
Verder eventueel een klein "haarlichtje" met weinig vermogen van hoog achteren uit voor enkel een lichtreflectie op het haar om het "af te maken". Let daarbij op wat het haarlichtje doet als licht aan de zijkant van een gezicht bij een niet optimale opstelling (daarbij stoort het).

Ga nog eens met dat bruidje aan de gang. Ze zal de bruidskleding beslist nog hebben en er misschien wel voor te porren zijn om extra foto's te maken in die outfit.
Succes.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op vr jul 16 2010 11:21 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » vr jul 16 2010 10:38 am

Mooi verhaal, Leon!

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » vr jul 16 2010 5:24 pm

Dank je wel Leon voor je uitgebreide toelichting.
Overigens was dit in een studiosetting t.g. v. hun verloving. De bruiloft gaat volgend jaar plaatsvinden en ik mag in ieder geval hun reportage maken :D

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”