net gekocht, wazig beeld als ik door lens kijk

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Re: net gekocht, wazig beeld als ik door lens kijk

Bericht door emdeklerk » vr jul 16 2010 11:31 pm

Beste George,
jij weet ook wel dat de eerste reactie vrijwel altijd bestaat uit het geven van een goed en opbouwend antwoord.
Ik denk dat je ook mij daar goed genoeg voor kent.
Wel is het zo dat ik regelmatig mijn antwoord combineer met een opmerking in de trant van "als je even simpelweg hier of daar gekeken had, dan...."
Ook ventileer ik wat vaker dan vroeger een zekere onvrede met het kennelijk moderne onvermogen van de digitale mens zelf ook eens wat grijze cellen aan het werk te zetten c.q. van wat elementaire dingen kennis te nemen.
Ik vind dan ook dat dit forum redelijk aan het afzakken is, en daar sta in zeker niet alleen in, ook al gezien het feit dat heel veel bekende namen al geruime tijd afgehaakt zijn. Ook dat is al meerdere malen aangekaart. Discussies over "Laagdrempelig", weet je nog?
Maar de laatste tijd blijkt het allemaal toch nog rotter te kunnen. Ik zal hier nu geen voorbeelden uit eigen ervaring bij gaan zoeken, dat moeten de liefhebbers zelf maar doen.
Over het nu actuele onderwerpje van de niet-heldere zoeker van een digitale reflex zonder batterij is al heel wat geschreven. Niet alleen in de context van de zoeker, maar ook in het kader van het soms afschrikwekkende stroomverbruik van die dingen - zelfs als ze uit schijnen te staan...
Zoals je waarschijnlijk wel weet fotografeer ik nog geheel analoog, ik heb nog voldoende redenen me daar bij te houden. Maar als ik een digitale reflex zou kopen en iets zou aantreffen als een onverlichte zoeker dan zou toch echt mijn eerste stap zijn in de handleiding even het hoofdstuk met storinkjes en meldingen op te slaan. Ik heb hier de onvolprezen handleiding van één van mijn F90's uit 1992 of zo voor me, en daar staat ook zo'n tabel in.
===
Eerste item:
Kopje "LCD-Scherm/Zoeker": Het scherm blijft leeg hoewel de camera is aangezet.
Kopje "Sluiter": Geblokkeerd.
Kopje "Oorzaak en oplossing": De batterijen zijn leeg. Vervang ze door een verse set batterijen.
===
Dit geheel en al als voorbeeld. Zelfs maak ik me sterk dat er in de huidige handleidingen een "Quick Start" hoofdstukje is opgenomen zoals ik dat onlangs bij een aangeschafte diascanner aantrof.
In ieder geval: zolang dit een DISCUSSIEforum is voor volwassenen mag ook eerlijke opinie geventileerd worden. En dat zal ik altijd blijven doen. Meestal wel na ook raad gegeven te hebben, soms alleen mijn opinie nadat anderen de zo broodnodige raad gegeven hebben.
"Wie zijn forumleden lief heeft, spaart de polemiek niet".
Met vriendelijke groet, E.M. de Klerk

ErikB
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door ErikB » za jul 17 2010 9:17 am

Ergens heb je een punt maar waarom zou je het een ander onnodig lastig maken. Dat merk ik wel vaker, niet alleen op dit forum. Er wordt een simpel antwoord gegeven en vervolgens zie je een paar posts langskomen die je op verschillende manieren kan opvatten, van leuk tot zwaar vervelend. En natuurlijk kan dat met elke willekeurige post maar veel posts worden sneller verkeerd opgevat en dat is jammer. Dat zorgt voor extra frustratie en irritatie en dat is volgens mij niet wat iemand hier wil ;)
Natuurlijk mag je je mening geven, graag zelfs want zo leren de jongelui (ook ik :P) dat de antwoorden vaak binnen handbereik zijn en dat ze die zelf kunnen onderzoeken. Maar dat kan je ze ook op een manier vertellen die wat minder hard overkomt bij nieuwe forumleden, anders schrikt het zo af en sterft het forum uiteindelijk uit.
Ik probeer zelf altijd als ik mijn mening in een antwoord plaats altijd ook de oplossing te geven voor die vraag, anders kom je voor de nieuwe leden snel over als zo'n zeikerd die alleen maar vervelende opmerkingen plaatst en dat zou onterecht zijn en zullen we dus eigenlijk ook met z'n allen moeten vermijden :D

Over de vraag zelf, ik heb dit nooit gemerkt en wist het ook niet. Ik vind het een leuk weetje en wat meer weten van de techniek binnen je camera is nooit verkeerd :)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za jul 17 2010 10:32 am

Indertijd met een Nikon D80 merkte ik ook gelijk toen ik de spullen aan het uitpakken was en even door de zoeker keek het fenomeen dat ik nog niet eerder kende. (De Nikon D1x die ik al eerder had heeft een "gewoon" matglas met ingeëtste lijntjes).
Moest de accu toen ook nog opladen. Maar inplaats van meteen "in paniek te raken" dacht ik toen meteen al: "Laat ik eerst die accu maar eens opladen, in de camera steken, en kijken wat het dan oplevert." Techniek staat tenslotte niet stil.
Was er niks aan de hand.

Wel heb ik toen toch de Nikon telefonisch help-desk even gebeld omdat ik ergens niet uit kon komen, zelfs niet met de gebruiksaanwijzing erbij, wat wellicht een erg simpel gegeven zou zijn. Het bedienen van de "scherptedieptecontroleknop" gaf steevast een andere functie. Blijkt dat het de functieknop was die ik telkens bediende. Die zat bij de D80 precies op de plaats waar het bij een D1x en mijn vorige Nikon camera's de scherptedieptecontroleknop is. Een zodanig ingesleten gewoonte, dat ik dat zelfs niet eens opmerkte met de gebruiksaanwijzing erbij, waar de knop op het plaatje gewoon veel lager zit.
We hebben er hartelijk om gelachen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

J.Hoes
Forumlid
Forumlid

Bericht door J.Hoes » za jul 17 2010 10:50 am

steph-88 schreef:ik hoop het! wacht nog even totdat de batterij vol is.
Opvallend is wel dat de TS tot heden nog geen reactie heeft gegeven op alle deskundige adviezen, opmerkingen enz, enz. Ik mag aannemen dat de accu intussen is opgeladen en bekend is of het matte glas te wijten was aan ontbrekende batterijspanning.

Groet Hans.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za jul 17 2010 11:34 am

Tja, wat heet opvallend?
Misschien is hij wel op vakantie gegaan, of weekendje weg en geen tijd meer gehad om het nog even te melden dat het allemaal functioneert en komt er mogelijk wel weer op terug als die goed en wel weer terug is.

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » za jul 17 2010 11:36 am

Wellicht heeft de ontstane discussie hem, na zijn "simpele" vraag, weggejaagd (terecht of onterecht)?

ed1955

Bericht door ed1955 » zo jul 18 2010 10:29 am

Ruud O schreef:Hoi.
Heb je de zoeker op jouw oog sterkte ingesteld ?
Ik weet het bij jou camera niet exact , maar er moet bij je zoeker een stel knopje zitter, daaraan draaien tot het scherp is.
Groet Ruud.
Naast de zoeker zit een dioptrie-schuifje. Door dit omhoog of omlaag te schuiven wordt het beeld in de zoeker scherper of onscherper.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo jul 18 2010 10:46 am

ed1955 schreef: Naast de zoeker zit een dioptrie-schuifje. Door dit omhoog of omlaag te schuiven wordt het beeld in de zoeker scherper of onscherper.
Maar dat helpt allemaal niet als de accu uit de camera is. Ga er dan ook niet zomaar aan draaien zonder accu, want daarmee ontregel je beslist een oculair wat eigenlijk al goed stond.

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”