krasjes op sensor
krasjes op sensor
hoi.
Ik had en heb last van vlekjes op mijn foto's die niet weggaan met zo'n blaasbalgje. In het menu had ik de optie om de spiegel omhoog te doen om de sensor te reinigen.
Ik zag geen stof op de sensor maar toen ik met warme adem er op ging om condensatie te maken zag ik meerdere stipjes op de sensor. Ik ben toen met mijn lenzendoekje over de sensor gegaan maar het ging niet weg. Wel zitten er nu 2 microkrasjes op de sensor
Ook over het spiegeltje dat onder dat glaasje zit. Ook daar zit nu een krasje.
Ik baal gigantisch!! Ik wil heb nu langsbrengen bij een foto zaak om het professioneel te laten reinigen.
Maar mijn vraag is nu. Hebben die krasjes negatieve gevolgen op de kwaliteit van de foto? Het zijn geen grote krasjes en vast ook niet diep!
thanks
Ik had en heb last van vlekjes op mijn foto's die niet weggaan met zo'n blaasbalgje. In het menu had ik de optie om de spiegel omhoog te doen om de sensor te reinigen.
Ik zag geen stof op de sensor maar toen ik met warme adem er op ging om condensatie te maken zag ik meerdere stipjes op de sensor. Ik ben toen met mijn lenzendoekje over de sensor gegaan maar het ging niet weg. Wel zitten er nu 2 microkrasjes op de sensor
Ook over het spiegeltje dat onder dat glaasje zit. Ook daar zit nu een krasje.
Ik baal gigantisch!! Ik wil heb nu langsbrengen bij een foto zaak om het professioneel te laten reinigen.
Maar mijn vraag is nu. Hebben die krasjes negatieve gevolgen op de kwaliteit van de foto? Het zijn geen grote krasjes en vast ook niet diep!
thanks
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: krasjes op sensor
Maak wat foto's met verschillende diafragmainstellingen, dan weet je het.mister d90 schreef: Maar mijn vraag is nu. Hebben die krasjes negatieve gevolgen op de kwaliteit van de foto? Het zijn geen grote krasjes en vast ook niet diep!
Dan kun jezelf bepalen of je voor een dure reparatie komt te staan of dat je het zo laat.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Laat de camera reinigen bij een goede fotohandelaar. Vertel wat er fout is gegaan, want voor je het weet zit er nog een scherp vuiltje op je sensor die dan vervolgens lekker over je sensor wordt heen gekrast. Als je geluk hebt valt het mee, en betreft het alleen maar vuilresten.
Het is altijd jammer dat nieuwe gebruikers op dit punt te weinig in hun handleiding lezen, want daar staat heel duidelijk dat de sensor nooit mag worden aangeraakt. Laat staan met een warme adem mag worden bevochtigd.
Het is altijd jammer dat nieuwe gebruikers op dit punt te weinig in hun handleiding lezen, want daar staat heel duidelijk dat de sensor nooit mag worden aangeraakt. Laat staan met een warme adem mag worden bevochtigd.
bedankt voor je reactie.
Mijn hele foto zit onder stofvlekjes. De reden dat ik mijn sensor ging schoonmaken waren 2 stofvlekjes en nu is het dus alleen maar erger geworden.
Ik heb heel goed gekeken op de sensor en denk dat dat stof daar vandaan komt. De krasjes zijn echt miniscul en je kan het alleen met moeite onder bepaalde lichtval zien. Dus het zal wel meevallen denk ik..
Hoe kom ik er achter of die krasjes wel of geen problemen veroorzaken? Dat stof laat ik nu maar zitten, ik koop zo'n sensor cleaner met van dat vloeistof of raden jullie mij aan het op te sturen? En waar kan ik dan het beste heengaan?
bedankt.
Mijn hele foto zit onder stofvlekjes. De reden dat ik mijn sensor ging schoonmaken waren 2 stofvlekjes en nu is het dus alleen maar erger geworden.
Ik heb heel goed gekeken op de sensor en denk dat dat stof daar vandaan komt. De krasjes zijn echt miniscul en je kan het alleen met moeite onder bepaalde lichtval zien. Dus het zal wel meevallen denk ik..
Hoe kom ik er achter of die krasjes wel of geen problemen veroorzaken? Dat stof laat ik nu maar zitten, ik koop zo'n sensor cleaner met van dat vloeistof of raden jullie mij aan het op te sturen? En waar kan ik dan het beste heengaan?
bedankt.
- Léon Obers
- Forumlid
Wat denk je? Door foto's te maken, hoe wil je anders weten wat de uitwerking is?mister d90 schreef: Hoe kom ik er achter of die krasjes wel of geen problemen veroorzaken?
ja haha dat snap ik. Maar met gewone foto's zie ik niets! Als ik een bewolkte lucht fotografeer zie ik ook niets. (alleen stof)Léon Obers schreef:Wat denk je? Door foto's te maken, hoe wil je anders weten wat de uitwerking is?mister d90 schreef: Hoe kom ik er achter of die krasjes wel of geen problemen veroorzaken?
Nee dat snap ik. Maar zal ik het naar een ordinaire foto zaak brengen of via Nikon?
Maken ze dan alleen de sensor schoon of ook de spiegel? In mijn zoekertje zit al zolang ik het mij kan herinneren stof.. maken ze dat ook meteen schoon?
Wat kan dat ongeveer kosten?
- Léon Obers
- Forumlid
Kennelijk heb je geluk als je geen krasjes ziet bij je opnamen. Dus een reparatie is je bespaart gebleven.
Zelf schoonmaken lijkt me na deze dubieuze schoonmaakactie niet verder aan te bevelen.
Bijv. firma "Chipclean" om chips schoon te maken. http://www.chipclean.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat het kost is een kwestie van de firma bellen en vragen wat het kost. Idem voor de rest m.b.t. schoonmaken van spiegel e.d.
Of kijk op hun website: http://www.chipclean.nl/content/view/12/26/lang,nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Zelf schoonmaken lijkt me na deze dubieuze schoonmaakactie niet verder aan te bevelen.
Bijv. firma "Chipclean" om chips schoon te maken. http://www.chipclean.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat het kost is een kwestie van de firma bellen en vragen wat het kost. Idem voor de rest m.b.t. schoonmaken van spiegel e.d.
Of kijk op hun website: http://www.chipclean.nl/content/view/12/26/lang,nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
ik zie geen krasjes. alleen stof.
Zien jullie wel iets zorgwekkends?
Deze foto is gemaakt vanaf mijn computerscherm dat ik blauw had gemaakt. Maximaal ingezoomd met f22 en lage iso.
http://img46.imageshack.us/img46/5084/dsc1081k.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
bedankt voor t kijken
Zien jullie wel iets zorgwekkends?
Deze foto is gemaakt vanaf mijn computerscherm dat ik blauw had gemaakt. Maximaal ingezoomd met f22 en lage iso.
http://img46.imageshack.us/img46/5084/dsc1081k.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
bedankt voor t kijken
Maak een bewogen foto van de lucht op F/22 (mag best op +1EV), op een zo laag mogelijke ISO, en in je fotobewerkingsprogramma klik je dan op auto levels. Dan zie je hoe stoffig het is.
Ik zou als je niet ind e buurt van Beverwijk woont naar Chipclean gaan (opsturen of via een droppoint, zie hun website).
Tot slot: hoe kwam je op het idee om je sensor op deze manier te reinigen?
Ik zou als je niet ind e buurt van Beverwijk woont naar Chipclean gaan (opsturen of via een droppoint, zie hun website).
Tot slot: hoe kwam je op het idee om je sensor op deze manier te reinigen?
- Jasiu
- Forumlid
- Contacteer:
http://www.chipclean.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
voor € 4o .= (D90) bij chipclean weet je het !!!
voor € 4o .= (D90) bij chipclean weet je het !!!

maar toen ik er met warme adem op ging
Dit zou ik dus persoonlijk nooit doen

- Léon Obers
- Forumlid
De TS zal dat in het vervolg ook beslist voortaan wel nalaten.
Ik had last van vlekken op de sensor van mijn nieuwe Nikon D50 tijdens mijn reis door de Sinai woestijn.
Het was daar erg heet natuurlijk.
De bewegende delen die gesmeerd zijn kunnen door de hitte wat van die smeer loslaten dat vervolgens op je sensor kan slaan, is mij uitgelegd door de erkende fotograaf. En misschien dat er ook wel wat stof op zat, want daar is genoeg van in de woestijn.
Toen ik thuis kwam heb ik een setje sensor cleaning gekocht - dus NOOIT werken met een lensdoekje.
Met een lensdoekje kan je miniscule krasjes krijgen en stof op je sensor.
Die sensor cleaners lijken op wattenstokjes met een afgeplatte kop.
Die afgeplatte kop van het stokje zit ingepakt met plastic en er zit een soort cleaning vloeistof op.
Werkt perfect, maar je moet je dan wel aan de handleiding houden.
Het was daar erg heet natuurlijk.
De bewegende delen die gesmeerd zijn kunnen door de hitte wat van die smeer loslaten dat vervolgens op je sensor kan slaan, is mij uitgelegd door de erkende fotograaf. En misschien dat er ook wel wat stof op zat, want daar is genoeg van in de woestijn.
Toen ik thuis kwam heb ik een setje sensor cleaning gekocht - dus NOOIT werken met een lensdoekje.
Met een lensdoekje kan je miniscule krasjes krijgen en stof op je sensor.
Die sensor cleaners lijken op wattenstokjes met een afgeplatte kop.
Die afgeplatte kop van het stokje zit ingepakt met plastic en er zit een soort cleaning vloeistof op.
Werkt perfect, maar je moet je dan wel aan de handleiding houden.