Telelens voor AfenToe

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm
Plaats reactie
LStyleD

Telelens voor AfenToe

Bericht door LStyleD » za jul 17 2010 10:44 am

Geachte Leden, even jullie hulp/ advies bij deze.
Ik wil een Tele-Lens aanschaffen om te gebruiken met deze camera’s: D5000 (in principe) of D3X.
Nu is het zo dat ik de lens wil gaan gebruiken om af en toe wat shoots mee te doen, of om te gebruiken tijdens bezoekjes aan dierentuinen en bij wilde dieren (vogels) in hun natuuromgeving.

Ik zat te denken aan de volgende lenzen:
Tamron 70-200mm f2.8 SP
Nikkor 70-300mm VR
Sigma 120-400mm

Graag jullie mening hier over.

Bedankt.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Telelens voor AfenToe

Bericht door Léon Obers » za jul 17 2010 11:13 am

Op een D5000 of op en D3x is nogal een groot verschil. DX versus FX, "weinig" resolutie tegenover veel resolutie.
Bij gebruik op een full frame D3x met die resolutie voldoet eigenlijk geen enkele van de genoemde lenzen. Alleen de allerbeste lenzen komen pas uit de verf op een D3x. Ook voor af en toe. (Waar heb je anders een D3x voor).
Moet je er een uitkiezen dan lijkt me de Nikkor 70-300mm dan nog het meest geschikt.
Vriendelijke groet, Léon Obers

LStyleD

Bericht door LStyleD » za jul 17 2010 12:27 pm

Léon Obers schreef:Op een D5000 of op en D3x is nogal een groot verschil. DX versus FX, "weinig" resolutie tegenover veel resolutie.
Bij gebruik op een full frame D3x met die resolutie voldoet eigenlijk geen enkele van de genoemde lenzen. Alleen de allerbeste lenzen komen pas uit de verf op een D3x. Ook voor af en toe. (Waar heb je anders een D3x voor).
Moet je er een uitkiezen dan lijkt me de Nikkor 70-300mm dan nog het meest geschikt.

De D3 word gebruikt voor macro&model en portret, vandaar dat ik de lens eigenlijk voor de D5000 wil gebruiken voor al het andere.
Laatst gewijzigd door LStyleD op di jul 20 2010 6:35 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za jul 17 2010 7:16 pm

Tja, de Tamron 70-200mm f2.8 SP is optisch voor DX wel heel aardig, alleen is de autofocus vrij langzaam en onbetrouwbaar wat ik in testen en op fora lees. Op FX voldoet die lens optisch in ieder geval niet. Te slecht bij randen en hoeken.

Sigma 120-400 weet ik weinig van.
Test in combinatie met een andere lens: http://www.cameralabs.com/forum/viewtopic.php?p=53656" onclick="window.open(this.href);return false;

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » za jul 17 2010 7:48 pm

Léon Obers schreef:Tja, de Tamron 70-200mm f2.8 SP is optisch voor DX wel heel aardig, alleen is de autofocus vrij langzaam en onbetrouwbaar wat ik in testen en op fora lees. Op FX voldoet die lens optisch in ieder geval niet. Te slecht bij randen en hoeken.
Léon, als je de test op dpreview.com nakijkt dan zie je dat de tamron het op Canon fullframe beter doet dan op APS-C. Dit kun je niet direct vertalen naar Nikon (en zeker niet naar D3x) maar het geeft wel een goede indicatie, dus ik weet niet waar jij die wijsheid vandaan gehaald hebt.
Dat de autofocus zijn zwakke punt is kan ik bevestigen, maar in dierentuinen is hij prima in te zetten.
Ik heb zowel deze Tamron als de Nikon 70-300VR, maar in de dierentuin zal de Tamron mijn voorkeur hebben, levert vol open goede prestaties en dat kan in een dierentuin waar de achtergrond soms zeer storend is, zeer handig zijn.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo jul 18 2010 4:00 am

ArendV schreef: Léon, als je de test op dpreview.com nakijkt dan zie je dat de tamron het op Canon fullframe beter doet dan op APS-C. Dit kun je niet direct vertalen naar Nikon (en zeker niet naar D3x) maar het geeft wel een goede indicatie, dus ik weet niet waar jij die wijsheid vandaan gehaald hebt.
Resultaten uit een vergelijkingstest van diverse lenzen (zoom en vaste brandpunt) bij 180mm op het betaalde gedeelte van de website van Lloyd Chambers (met camera Nikon D3x), met 100% crops voorbeelden erbij. Ik heb de tekst er nog even bijgehaald. Dan komt het verschil in lagere kwaliteit in de randen/hoeken kennelijk vooral door beeldveldwelving. Dat betekent dat de scherpte er kennelijk dan wel is, alleen door het gebogen scherptevlak op een andere plaats. Dat zie je in die test dan niet terug in de resultaten van de testwand die is gefotografeerd. Met name die resultaten had ik nog in mijn achterhoofd.
Overigens de Nikon 70-200 VR (niet de II versie) die daarbij ook wordt getest is ook niet zo geweldig in de hoeken. Maar dat is bekend van de oude versie bij die brandpunt.

Over de Tamron onder andere:
"....The field curvature issue is a shame, because the Tamron otherwise could be a fine lens."

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » zo jul 18 2010 11:23 am

Bedankt voor de toelichting Léon en die bron had ik eigenlijk wel kunnen raden.....
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

LStyleD

Bericht door LStyleD » di jul 20 2010 6:42 pm

Dan blijven deze 2 (Tamron 70-200mm f2.8 SP/Nikkor 70-300mm VR) dan over.

Hmmm 't wordt niet bepaald makkelijker :wink: .

Toevallig iemand wat visuele media beschikbaar gemaakt met een deze objectieven om te laten zien?

Een foto “zegt” en maakt meer duidelijk.

Plaats reactie

Terug naar “Telezoom”