Minox 35 GT gekregen

Discussie over foto-apparatuur die niet aan Nikon is gerelateerd
GdP

Re: Minox 35 GT gekregen

Bericht door GdP » ma jul 19 2010 4:45 pm

Dat wordt een zware klus Léon. :)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma jul 19 2010 5:46 pm

george013 schreef: Als ik jou goed begrijp, presenteert de analoge film beter op de lichte vlakken waardoor de doortekening in deze lichtere vlakken beter zou zijn.
Zo zou ik het niet willen stellen, eerder "anders".
Heldere vlakken van je onderwerp geeft bij film de meest maximale zwarting van je film. De gamma-curve rondom de maximale zwarting gaat bij film in een aflopende lijn met een "schouder" naar beneden en vlakt af. Doortekening van relatief nog vrij grote verschillen in licht zal dan getransformeerd worden naar een vrij vlakke nuancering in die hoge lichten, maar nog steeds met een mate van doortekening. Dus daar heb je nog een behoorlijke rek. Tot aan het punt dat er geen verschil meer zit in densiteit.

Afbeelding
Bron: http://micro.magnet.fsu.edu/primer/phot ... osure.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Heb je te weinig licht in de schaduwen, zodanig dat een film daar geen densiteit meer krijgt, is een film op die plekken "blank". Vertoont bij een afdruk dan geen verschil meer met zwart. Naar huidige terminologie "clippen" in het zwart. Dat moet je bij negatieffilm zeer goed in de gaten houden.

Bij digitaal is die rek in doortekening juist vrij beperkt in de hoge lichten, gaat het wit clippen (hoewel tegenwoordig al weer een stuk meer rek bij RAW-bestanden), daar waar er in het zwart al gauw enige tekening zit, hoe minimaal ook.
george013 schreef:Bij digitaal moet ik op de lichtste vlakken mijn belichting instellen, mbv het histogram, en dan later softwarematig de donkere vlakken optrekken.
Precies datgene waar het hem i.v.m. clipping in hoge lichten bij digitaal om gaat, zoals hierboven aangegeven.
Bij digitaal lopen de donkere partijen wel mee, en gaat het vooral om de lichte partijen om een en ander af te stemmen met betrekking tot belichting.

Bij negatief filmmateriaal is het precies andersom, daar stel je de belichting af op de schaduwen, de lichte partijen lopen wel mee.
george013 schreef: Dat is dan toch het verschil in dynamisch bereik tussen analoog en digitaal?
Nee, dat heeft er op zichzelf niks mee te maken. Dynamisch bereik is de totale omvang aan "stops" wat een film of digitale camera nog kan vastleggen. Of de een meer speling / nivellerend vervlakkende werking heeft aan de lichte kant, en de ander aan de donkere kant is daarbij niet maatgevend voor de totale omvang.
george013 schreef: Laten we ook niet vergeten dat het over de MInox gaat.
Dat is op zichzelf minder relevant. Dynamisch bereik van een film in een Minox en de wijze van belichten en filmpje ontwikkelen zal weinig anders zijn dan een filmpje in welke andere 35mm camera dan ook met een lensje met vergelijkbaar contrast en beeldwerking.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Jan en Yuul
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Jan en Yuul » ma jul 19 2010 7:46 pm

Ondanks het hoge inhoudelijke gehalte vind ik het nu wel erg off topic worden.

Groet,

Jan (van Yuul :D )
Z9, Z7, Z6, D850, D7200 (Yuul), D810, D800E, D700 (Jan), divers glaswerk en een SB-800

george013

Bericht door george013 » ma jul 19 2010 7:55 pm

Leon,
Bedankt vor je uitleg en met name de link die je gaf. Die ga ik zeker bestuderen. E=Ixt: iedreen gebruikt hem maar ik heb hem nog nergens als formule gezien.
Ik ga verder met mijn pogingen om het dynamisch bereik ook te vertalen in grenswaarden met eenheid. Heb hier een voorbeeld van http://www.nandoonline.com/tutorials/tut_hdr.html. Nogmaals, het is een voorbeeld.
Mijn zinsnede over dat het om de Minox gaat, was bedoeld over het item van het draadje.
George

Klaas01

Bericht door Klaas01 » wo jul 28 2010 9:33 pm

Ik heb er zelf ook nog een. Staat werkloos te wezen ergens in een kast. Maar het is een ontzettend leuk cameraatje, haast speelgoed, maar met haarscherp licht groothoek objectief waarmee je vanuit een laag standpunt hele mooie perspectief foto's kunt maken.
Niet vergeten de afstand in te stellen :)
Zoals hier al gesuggereerd, gewoon eens een filmpje in stoppen en laten ontwikkelen en eventueel direct inscannen. Krijg je toch nog digitaal te bewerken foto's terug!
Het prikkelt mij om ook weer eens het ding van stal te halen!
M.vr.gr.

thom

Bericht door thom » wo aug 04 2010 11:23 am

Heb er ook een. Prachtige vormgeving en heb er in het verleden hele aardige plaatjes mee geschoten.

Het probleem is geloof ik nu dat er geen batterij meer voor te krijgen is. De oude batterij is al een tijdje niet meer verkrijgbaar omdat deze wel heel erg milieu onvriendelijk was.

Heeft iemand hier al een oplossing voor gevonden?

Gr, Thom

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo aug 04 2010 11:37 am

Als het om die kleine knoopcel batterijtjes vervanging gaat zie: http://www.google.nl/#num=100&hl=nl&new ... 72e47dc831" onclick="window.open(this.href);return false;
Meteen al de eerste link.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Frederix

Bericht door Frederix » wo aug 04 2010 12:16 pm

thom schreef:Heb er ook een. Prachtige vormgeving en heb er in het verleden hele aardige plaatjes mee geschoten.

Het probleem is geloof ik nu dat er geen batterij meer voor te krijgen is. De oude batterij is al een tijdje niet meer verkrijgbaar omdat deze wel heel erg milieu onvriendelijk was.

Gr, Thom
Als ik een batterijtje voor een wat oudere camera/flitser nodig heb, neem ik altijd contact op met http://www.accuwijzer.nl. Tot op heden ben ik altijd geholpen, zelf met exotische batterijen van 22½ volt voor mijn Clibo-flitser of een 15 volts batterij voor andere lampjes-flitser.

Gideon
Forumlid
Forumlid

Bericht door Gideon » wo aug 04 2010 12:56 pm

Frederix schreef:
thom schreef:Heb er ook een. Prachtige vormgeving en heb er in het verleden hele aardige plaatjes mee geschoten.

Gr, Thom
Als ik een batterijtje voor een wat oudere camera/flitser nodig heb, neem ik altijd contact op met http://www.accuwijzer.nl. Tot op heden ben ik altijd geholpen, zelf
met exotische batterijen van 22½ volt voor mijn Clibo-flitser of een 15 volts batterij voor andere lampjes-flitser.
Ik heb 2 weken geleden nieuwe batterijtjes erin gezet. Ik zal thuis ff kijken welk type

thom

Bericht door thom » do aug 05 2010 11:00 am

Bedankt voor de links!

Een 5.7v batterijtje bestaat niet meer maar met 6v zou het ook moeten lukken (2x3v batt.).

Groet,

Thom

DutchB2
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door DutchB2 » ma apr 18 2011 9:52 am

Ik heb jaren zo'n ding gehad en er veel plezier mee beleefd. Het was indertijd een prima camera die ik altijd bij me had als ik mijn SLR te zwaar of onhandig vond om mee te nemen.
Er was een aparte Minox flitser voor en er is zelfs een boek over deze camera geschreven (Duits). Het speciale mini tafel statiefje met ingebouwde draadontspanner gebruik ik af en toe nog.
De foto`s waren kwalitatief zeer goed en makkelijk tot 50 x 60 cm te vergroten. Het was indertijd de kleinste vol kleinbeeldcamera. Alleen goed afstand schatten of zoals ik wel deed voor landschappen
het oneindig teken tegenover het gebruikte diafragma zetten. Ik was indertijd bang dat de gebruikte batterijen uit de handel werden genomen. Lekker mee stoeien dus en je zult verbaasd staan van de kwaliteit.

Groet,

Gerard

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » ma apr 18 2011 11:37 am

Sinds vorig jaar augustus niets meer gehoord van die Minox...
Jammer, hele discussie, zonder enig vervolg.

Gideon
Forumlid
Forumlid

Bericht door Gideon » za mei 28 2011 10:01 pm

emdeklerk schreef:Sinds vorig jaar augustus niets meer gehoord van die Minox...
Jammer, hele discussie, zonder enig vervolg.
Ow hij zit altijd in m'n camera tas, gebruik hem wekelijks!

Plaats reactie

Terug naar “Niet aan Nikon gerelateerde foto apparatuur”