grot ? Instelling

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
digistarter

grot ? Instelling

Bericht door digistarter » di jul 20 2010 4:11 pm

Goedemiddag allemaal

Heb nu een tijdje mijn D5000 en ik ben al behoorlijk op weg met "weg te komen" uit de automatische fotografeer stand :wink2: Het meeste kan je heel gemakkelijk door veel uit te proberen leren en zien wat je niet goed doet etc. De handleiding doorgespit, fotografeer boeken gelezen etc. Het enige waar ik nu even mee zit is het volgende.

Bij slecht licht (bijv. grot, ) dan kies ik een groot diafragma (laag getal dus veel licht).. hoe flits ik dan ? (ik heb nog geen externe flitser) Moet ik dan toch wat minder gericht flitsen (papiertje of fotorolletje bakje). Zit ik in de goede richting ? Ik vind dit nog steeds lastig met diafragma etc en dit kan ik niet zomaar oefenen (heb geen grot bijv. in de achtertuin). Zit ik dan goed met mijn instelling ? Wie weet waar ik goede voorbeelden kan zien/lezen/vinden

Alvast bedankt !

TomD80

Re: grot ? Instelling

Bericht door TomD80 » di jul 20 2010 4:51 pm

misschien kan je eens beginnen met in de huiskamer proberen te fotograferen als het donker is,en gelijk de resultaten bekijken zodat je ziet wat je aan het doen ben.

groeten tom

Rob Smit
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Rob Smit » di jul 20 2010 4:53 pm

Je zou natuurlijk een statief kunnen hanteren.
In combinatie met een lange sluitertijd, externe losse flitser.

Sluiter open zetten, klein diafragma, hoog getal dus, lange sluitertijd welke je opvult met de losse flitser gewoon alle kanten op te flitsen.
Wel opletten dat je niet zelf in beeld komt tijdens een flits.

digistarter

Bericht door digistarter » do jul 22 2010 11:41 am

bedankt voor de tips..Heb wat gefrobeld in een donkere huiskamer :-).. was best te doen.. Ik ga gewoon aan de slag straks in Belgie en dan zien we het wel..

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”